1440p 144Hz. Skall man satsa på IPS?

Permalänk
Medlem

1440p 144Hz. Skall man satsa på IPS?

Letar 1440p 144Hz-skärm för tillfället. Har tänkt para denna med ett RX 5700XT när detta kommer ut.

Denna uppfyller alla krav som jag söker men många verkar klaga på den (alla klagar på i stort sett alla IPS-skärmar).

Är det värt RMA-gamblingen med IPS-skärmar eller skall man satsa på TN? Känns som om alla IPS har alla möjliga slags problem, och jag stör mig på extremt små saker. I dagsläget spelar jag med en AOC G2460PF, alltså en vek TN-panel, så ifall jag väljer en högkvalitativ TN-panel så kanske det räcker för mig? Eller är steget upp till IPS värt det? Exempelvis i TN-väg kollar jag på denna, som visserligen är 3-4 år gammal, eller en sådan här?

Används till spelande och surfande.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Bildexpert 📺

@Seziuo: Det är tvärtom mindre problem med IPS-paneler än med någon TN eller VA-panel på marknaden. Vad det handlar om är den enkla, grundläggande perspektivet med vad man är van med och det man inte är van med. Och många kommer från VA-paneler och framför allt TN-paneler och är väldigt van med alla de problem dessa tekniker medför. Man har vant sig med dem, vuxit upp med dem rent av, med många tusen timmar av spelande på just TN- och VA-skärmar.

Så byter man teknik och märker av det "nya" problemet med IPS-teknik i form av glow och ljusare svärta i vinkel. Vilket blir enormt störande och man går bananas eftersom det inte ser ut som man är van. Det skiljer sig från den gamla skärmen. Då hjälper det inte att en IPS-panel har betydligt mindre av de problem man får räkna med hos TN- och VA-paneler.

Eftersom spelskärmar med 120 och 144 Hz fram till ett par år sedan var synonymt med just TN-paneler och i viss mån VA-paneler, så är det svaghet som finns i IPS-paner, glow och ljus svärta i vinkel, som blir enormt uppmärksammat och stöts och blöts på forumen. Detta kombinerad med en för branschen generellt varierande nivå av kvalitetskontroll där vissa paneler är värre än andra, oavsett om det är IPS, VA eller TN. Men det är det nya och oväntade med IPS-paneler som får mycket uppmärksamhet.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Vilken av de skärmar jag länkat skulle du köpt? Eller skulle du väntat på en https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q... rentav?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Avstängd

Jag kör själv med denna (https://www.inet.se/produkt/2205480/acer-27-predator-xb271hu-...) och är toknöjd, inga bekymmer alls. Har en annan IPS-skärm bredvid och den har också alltid fungerat kanon!

Fantastisk bild/färg på båda två. Hade en 144hz TN innan och den känns B jämfört med IPS-skärmarna.

Visa signatur

9900K @ 5,0ghz | Gaming X Trio 2080 Super | 16gb ram 3200mhz CL14

Permalänk
Medlem

Bytte precis från Asus ROG Strix TN till IPS. Visserligen en del år mellan modellerna, men IPS är sjukt mycket bättre. Störde mig konstant på TNs snäva betraktningsvinkel.

Visa signatur
Permalänk

Jag har VA 1440p 144hz och tycker den ser riktigt bra ut. Men visst har jag hört lite negativa saker om VA också. Främst verkar det vara att de lider av nån slags "ghosting". Inget jag märkt av men andra kanske är känsligare än mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i9 9900k RAM:16gb Corsair 3200mhz GPU: Msi RTX 2070 Armor MB: MSI z390-A PRO SSD: Adata sp900 256gb HDD: WD red 3tb(lagring), Toshiba 2tb(mer lagring) Chassi: Fractal design define R2 XL PSU: Corsair RM650 CPU Kylning: Noctua NH-D15