Tillbaka till PC-världen, Nytt eller begagnat? budget ~15.000

Permalänk

Tillbaka till PC-världen, Nytt eller begagnat? budget ~15.000

Hej! Min första tråd på Sweclockers, hörde rykten om att det var här Sveriges mest framstående PC-konstruktörer befann sig, så jag tänkte söka lite goda råd!

Jag har efter ca 5 år vunnit tillbaka mitt intresse för PC, med allt vad det innebär (mest spelande får jag väl erkänna).
Har sålt en gammal bil, så tänkte köpa en PC för slantarna!

Till att börja med så undrar jag om det är värt att köpa begagnat? Efter att ha sökt runt på blocket så verkar det allra mesta antingen vara på tok för högt prissatt, eller i allmänt dåligt skick. Allvarligt, vem lägger ut en annonsbild med 2 cm dammlager och 14 burkar monster ovanpå chassit?...

För min budget verkar jag kunna få en setup med 16-32 gb ram, och ett 1080/1080ti/2070 grafikkort i, om jag kikar på begagnat. Många annonser har även skärmar, tangentbord mm på köpet, vilket är något jag kommer behöva köpa till om jag köper nytt. Detta är således positivt för min budget. Övriga komponenter ska jag erkänna att jag har dålig koll på, även om jag försökt sätta mig in i vad som är bra gällande processorer mm.

Köper jag helt nytt blir budget för PC'n ca 12.000, då jag behöver köpa skärm för 2-3000 och typ tangentbord.
Tar tacksamt emot köpråd för den budgeten! Gällande skärm så har jag inte särskilt stora krav, även om jag inser att det säkert kan vara sjukt värt med en dyr och fin skärm. Men det får bli i framtiden!

För att ge ett exempel på begagnat jag kikat på: Länk till pc - Är denna prisvärd?

Tacksam för svar! Edit: Ska tilläggas att jag mer än gärna bygger datorn själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stumstock:

Hej! Min första tråd på Sweclockers, hörde rykten om att det var här Sveriges mest framstående PC-konstruktörer befann sig, så jag tänkte söka lite goda råd!

Jag har efter ca 5 år vunnit tillbaka mitt intresse för PC, med allt vad det innebär (mest spelande får jag väl erkänna).
Har sålt en gammal bil, så tänkte köpa en PC för slantarna!

Till att börja med så undrar jag om det är värt att köpa begagnat? Efter att ha sökt runt på blocket så verkar det allra mesta antingen vara på tok för högt prissatt, eller i allmänt dåligt skick. Allvarligt, vem lägger ut en annonsbild med 2 cm dammlager och 14 burkar monster ovanpå chassit?...

För min budget verkar jag kunna få en setup med 16-32 gb ram, och ett 1080/1080ti/2070 grafikkort i, om jag kikar på begagnat. Många annonser har även skärmar, tangentbord mm på köpet, vilket är något jag kommer behöva köpa till om jag köper nytt. Detta är således positivt för min budget. Övriga komponenter ska jag erkänna att jag har dålig koll på, även om jag försökt sätta mig in i vad som är bra gällande processorer mm.

Köper jag helt nytt blir budget för PC'n ca 12.000, då jag behöver köpa skärm för 2-3000 och typ tangentbord.
Tar tacksamt emot köpråd för den budgeten! Gällande skärm så har jag inte särskilt stora krav, även om jag inser att det säkert kan vara sjukt värt med en dyr och fin skärm. Men det får bli i framtiden!

För att ge ett exempel på begagnat jag kikat på: Länk till pc - Är denna prisvärd?

Tacksam för svar!

Tycker ju inte den är värd så mycket ens med skärmarna. Kanske är värd tio eller nåt sånt.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Tycker ju inte den är värd så mycket ens med skärmarna. Kanske är värd tio eller nåt sånt.

Alright, bra med lite input, då har jag ett humm om vad grejerna kan vara värda!

Permalänk
Medlem

Här har du en prisvärd datorn på swecs egna marknadssidan, om du inte har något emot att åka långt och hämta den!

8700k med RTX2080

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Skrivet av Edin1984:

Här har du en prisvärd datorn på swecs egna marknadssidan, om du inte har något emot att åka långt och hämta den!

8700k med RTX2080

Helvetet, jag har kikat på fel ställe helt enkelt. Inte apkul att köra 120 mil t/r, men tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stumstock:

Helvetet, jag har kikat på fel ställe helt enkelt. Inte apkul att köra 120 mil t/r, men tack för tipset!

Synd att killen inte skickar, men med lite övertalning så kanske det också kan ordnas?!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hålla utkik på marknaden här på annonser med kommentartråd, visst det blir gärna budgivning och det garanterar ingenting gällande kvalité men drar sannolikt inte iväg till drömpriser. Blocket säljer en på för att sälja till mindre kunniga till överpris.

Hittar du något som verkar intressant och i närheten så kan du posta här i tråden om du vill ha ett andra öga påt.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk

Någon hjälpsam själ som kan tänka sig föreslå en ny pc för runt 12 k? Är osäker på vad som är värt att lägga pengar på och vad som kan "snålas" på!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Stumstock:

Jag hade väntat tills den 7/7 innan jag byggt en dator pga nya ryzen-serien kommer då, en dator baserat på ryzen 3600X skulle nog sitta fint med din budget samt ett radeon vega56.

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

@Stumstock:

Jag hade väntat tills den 7/7 innan jag byggt en dator pga nya ryzen-serien kommer då, en dator baserat på ryzen 3600X skulle nog sitta fint med din budget samt ett radeon vega56.

Just ja, det har jag läst om. Får hålla mig tills dess helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Håller med, vänta in nya Ryzen-serien!

Permalänk

OM du vill ha ett förslag nunu och inte vänta så finns denna

https://komponentkoll.se/bygg/OOvCF/

Permalänk
Medlem

I.o.m. nya Ryzen så säljer de ut tidigare generationer till längre pris. Bygge på det och fick fram:
Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 089 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 199 kr hos Dustin)
PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Inet)
Skärm: MSI Optix MAG271CQR (4 190 kr hos Inet)
Summa: 12 974 kr

+ Ryzen R7 1700X 1590:-

Alternativ på skärm:
Inet: AOC 32" CQ32G1 3990:-

För ~14,500:- får du med andra ord:
1700X/Vega56/16GB 3000MHz RAM/1TB NVMe QLC SSD + 27 el. 32" QHD-skärm med 144Hz och VA-panel. Jag skulle vara rätt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stumstock:

Just ja, det har jag läst om. Får hålla mig tills dess helt enkelt!

Jag har hört att den kommer att få Ryzligt bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Jag har hört att den kommer att få Ryzligt bra prestanda!

[ ] < Dörren.

Vänta som tidigare sagt eller se på marknaden här.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Icecrystal:

I.o.m. nya Ryzen så säljer de ut tidigare generationer till längre pris. Bygge på det och fick fram:
Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Sapphire Radeon RX Vega 56 8GB Pulse (3 090 kr hos NetOnNet)
Chassi: NZXT H500 (779 kr hos Power)
Moderkort: MSI B450 TOMAHAWK (1 289 kr hos Komplett)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 089 kr hos Komplett)
SSD: Intel 660p 1TB M.2 SSD (1 199 kr hos Dustin)
PSU: EVGA SuperNOVA 650 G2 650W (949 kr hos Inet)
CPU-kylare: Cryorig H7 CPU Kylare (389 kr hos Inet)
Skärm: MSI Optix MAG271CQR (4 190 kr hos Inet)
Summa: 12 974 kr

+ Ryzen R7 1700X 1590:-

Alternativ på skärm:
Inet: AOC 32" CQ32G1 3990:-

För ~14,500:- får du med andra ord:
1700X/Vega56/16GB 3000MHz RAM/1TB NVMe QLC SSD + 27 el. 32" QHD-skärm med 144Hz och VA-panel. Jag skulle vara rätt nöjd

Det där såg ju riktigt vasst ut! Trodde inte att det gick att få den prestandan för den slanten. Stort tack!

Är det mer värt att lägga en tusenlapp extra på ett bra grafikkort eller en bra skärm? Knepig fråga förstås, men om man ska hårdra det?

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

@Stumstock:

Jag hade väntat tills den 7/7 innan jag byggt en dator pga nya ryzen-serien kommer då, en dator baserat på ryzen 3600X skulle nog sitta fint med din budget samt ett radeon vega56.

3600X kommer hamna på runt 3000kr ser det ut som, inte bättre att gå på 3600istället? Kommer troligen bli grafikkortet blir flaskhalsen ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fler frågor på begagnat fronten, skulle ni säga att Denna blankvita PC-data är rimligt prissatt? Är den exempelvis värd 7000 kr med än Denna lite mindre vassa PC?