Ständiga sorteringsproblem i Windows Explorer :(

Permalänk
Medlem

Ständiga sorteringsproblem i Windows Explorer :(

Windows Explorer är en gåta när det kommer till hur mappar/filer sorteras.

Jag föredrar att ha filer sorterade efter "Date Modified" för att det senaste projektet alltid ska ligga överst.
Det fungerar bra med ensamma filer men så fort man börjar jobba med mappar så slutar det fungera.

I vår databas har vi drygt 600 pågående projekt, varje projekt har en egen mapp med sitt namn.
I varje projektmapp finns 5 undermappar som var för sig beskriver olika delmoment.
Undermapparna består i sin tur av 1000-100.000 filer beroende på hur länge projektet varit aktivt.

Problem 1:
Om jag redigerar en av filerna i en undermapp så går det alldeles utmärkt att sortera filerna efter senast ändrade och den filen jag arbetade med hamnar överst i listan.
Om jag dagen efter öppnar databasen och vill gå till projektet jag jobbade med senast så kan jag inte sortera projektmapparna efter "Date Modified" för att finna vilket det senaste projektet var utan då sorteras ändå mapparna efter när själva mappens namn senast ändrades.

Problem 2:

Om jag sorterar våra projektmappar efter "Name" så sorteras dom mycket riktigt efter a-z och 0-9 men om jag är inne i ett projekt och väljer att sortera efter "Name" då sorteras filerna efter Lägst till högst: Dvs om det finns filer med namnen 1-1000 så sorteras dom inte "1,2,3,4" utan "1,11,111,2"

Ett betydligt mindre jobbigt problem jämfört med "Date Modified" men ändå irriterande.

Finns det något bra sätt att komma runt det här problemet?

Permalänk
Medlem

Du pratar om databas och Windows Expolorer samtidigt?
Förstår inte riktigt vad som menas med databas i detta fallet.

Kan du skaffa någon form av versionshantering av filerna för att hålla koll på vad som ändrades sist?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Om jag sorterar våra projektmappar efter "Name" så sorteras dom mycket riktigt efter a-z och 0-9 men om jag är inne i ett projekt och väljer att sortera efter "Name" då sorteras filerna efter Lägst till högst: Dvs om det finns filer med namnen 1-1000 så sorteras dom inte "1,2,3,4" utan "1,11,111,2"

Ett betydligt mindre jobbigt problem jämfört med "Date Modified" men ändå irriterande.

Finns det något bra sätt att komma runt det här problemet?

Det är fullt normalt (iaf. i Microsofts värld) att filer sorteras 1,11,111 eftersom ett kommer före två oavsett hur många ettor det är, för att de ska sorteras 1,2,3 osv. så behöver man lägga till 0 före det blir då sorterat 01, 02, 03 osv. man måste dock ha lika många siffror som antal 10, 100, 1000 tal det går upp till, så om det är 1000-9999 filer så måste de döpas 0001, 0002, 0003 osv.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det är fullt normalt (iaf. i Microsofts värld) att filer sorteras 1,11,111 eftersom ett kommer före två oavsett hur många ettor det är, för att de ska sorteras 1,2,3 osv. så behöver man lägga till 0 före det blir då sorterat 01, 02, 03 osv. man måste dock ha lika många siffror som antal 10, 100, 1000 tal det går upp till, så om det är 1000-9999 filer så måste de döpas 0001, 0002, 0003 osv.

Nej, det är inte normalt i senare versioner av Windows, men det går att ändra med bl a gruppolicy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimbaa:

Du pratar om databas och Windows Expolorer samtidigt?
Förstår inte riktigt vad som menas med databas i detta fallet.

Kan du skaffa någon form av versionshantering av filerna för att hålla koll på vad som ändrades sist?

Japp så är det.
Databasen är Windowsbaserad och använder sig av Explorer för att kontrollera projekten.
Problemet är ju alltså att mapparna sorteras efter när själva mappen uppdaterades och inte när innehållet i mappen uppdaterades.
och det anser jag att man borde kunna komma runt på någon vänster.

Permalänk
Rekordmedlem

1 verkar underligt, det går ju bra att sortera på när mappen skapades, innehållet skapades och när innehållet ändrades så det låter som en bugg i din installtion.

Högerklicka i en mapp, välj sortera efter och klicka på mer, bocka i det du vill kunna välja.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Egentligen så är det rätt. Du har inte modifierat mappen, men du har modifierat innehållet. Två olika saker.

Går det att sortera på "last accessed" så är det en annan femma. Annars tror jag inte det går att göra allt för mycket.