Permalänk
Medlem

GPU till VR?

God morgon!

Har under några dagar suttit och kikat på VR och bestämt mig för att hoppa på det tåget nu. Det blir en rift S då det verkar vara en bra instegsmodell(funderade på PSVR men tracking ska vara kass enligt många) och funderar då på hur mycket kräm man behöver i sin dator för att få en bra upplevelse? Jag hade tänkt spela det mesta, allt från små-spel till titlar som stormland och NMS VR. Sitter på en 8700k med 16gb ddr4 idag + ett 2080 ti(som jag funderar på att lämna tillbaka, lite saftigt pris) men har kikat på 2070S eller 5700 XT.

Permalänk
Medlem

Svårt att svara på, oavsett hur kraftfullt grafikkort du har så kan du köra slut på det i VR. Sen om man tycker sig se någon skillnad (eller tycka skillnaden är värt det) mellan t ex 1.5x och 2.0x supersampling är individuellt.

Personligen hade jag valt 2070S framför 5700XT. Turing har stöd för Variable Rate Shading, som kommer blir en grundbult för foveated rendering, samt även stöd för VirtualLink. Men tänker du byta prylar när Generation 2 av VR kommer kanske det inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Kan finnas en vinst att gå på 20xx serien från nVidia. Tydligen är deras SPS stöd rätt för VR headset med vinklade paneler. (Index, pimax ,samt Reverb har tydligen detta). Men har du redan valt en Rift S så kan det räcka med 10xx. Min rekomendation är en ändå minst 2070 och uppåt. Mer kraft i VR är alltid bättre. (Rift S kör med en panel vad jag förstått (ej vinklad))

En kommentar om Rift S, om din IPD är inom normal kurvan verkar detta vara ett verkligt prisvärt headset. Har du över (som jag 71,5) eller under, så kan upplevelsen bli begränsad ... och då kommer nog inte nån supersampling hjälpa med skärpan. Och då kan man gå på nån mer enklara GPU. Jag hade dock valt 20xx serien ändå...

Permalänk

Just nu sitter jag på ett 1080 till mitt VR headset, och det fungerar prima. Vill du framtids-säkra dock är 20xx serien nog ett bra val.