Harman Kardon avr 45 RDS - inget surround?

Permalänk
Medlem

Harman Kardon avr 45 RDS - inget surround?

Hej!

Oavsett ingång (bara provat RCA, men även RCA - 3.5mm via telefon)
får jag inget av surround alternativen att fungera, får bara ljud genom hö & vä främre högtalare genom att stänga av surround alternativen.

Jag är rookie när det kommer till ljud & förstärkare så prata gärna långsamt och enkelt =D

Kan jag ha missat något?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Har du gjort en korrekt setup, speciellt högtalarsetupen ? Vad händer om du kör testsignalen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: det händer ingenting...
Märkliga är att det fungerade igår när en vän var här med sin kabel, pluggade in RCA vä + hö på framsidan (Video 3) och 3.5mm till hans telefon, de tre surround-lägena som stöds fungerade allihopa (Hall 1 & 2 samt Theatre)
men nu när jag köpt en likadan kabel, pluggar in allt på samma sätt så får jag endast ljud om jag stänger av surround.
(samma gäller för alla källor, radio, cd mm.)
Jag hörde svagtsvagt ljud från höger fronthögtalare med Hall 1 inställt för ett tag sedan, men det var allt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BimBam:

@mrqaffe: det händer ingenting...
Märkliga är att det fungerade igår när en vän var här med sin kabel, pluggade in RCA vä + hö på framsidan (Video 3) och 3.5mm till hans telefon, de tre surround-lägena som stöds fungerade allihopa (Hall 1 & 2 samt Theatre)
men nu när jag köpt en likadan kabel, pluggar in allt på samma sätt så får jag endast ljud om jag stänger av surround.
(samma gäller för alla källor, radio, cd mm.)
Jag hörde svagtsvagt ljud från höger fronthögtalare med Hall 1 inställt för ett tag sedan, men det var allt.

Du menar att den är korrekt konfad men att det inte låter något när du använder testtonen ?
Prova att ställa alla högtalare som stora och med nivå 0, stäng av sub och kör testton och se om det hörs nåt.
Vilka högtalarpositioner har du nått inkopplat på ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar att den är korrekt konfad men att det inte låter något när du använder testtonen ?
Prova att ställa alla högtalare som stora och med nivå 0, stäng av sub och kör testton och se om det hörs nåt.
Vilka högtalarpositioner har du nått inkopplat på ?

Det här får vi ta igen på enklare språk. alldeles för grön...
konfad? konfigurerad? Vet ej.
Hur ställer jag alla högtalare som stora och med nivå 0?
stänga av suben vet jag hur jag gör iallafall!
Kan ta en bild av baksidan när jag är hemma!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BimBam:

Det här får vi ta igen på enklare språk. alldeles för grön...
konfad? konfigurerad? Vet ej.
Hur ställer jag alla högtalare som stora och med nivå 0?
stänga av suben vet jag hur jag gör iallafall!
Kan ta en bild av baksidan när jag är hemma!

Du har väl läst manualen ? Om du inte har den så ladda hem den och läs hur du gör en setup, det är det första man måste göra på en hembiomaskin, definera högtalarna.

Once the speakers have been placed in the room and connected, the final step in the setup process is to enter the settings that configure the AVR45’s bass management system for the type of speakers used in your system, the calibration of the output levels and the delay times used by the surround sound processor.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Det är mammas gamla förstärkare jag pillar med, försöker hjälpa henne, så manualen är inte tillgänglig.
Jag gjorde som du sa, ställde FRNT, CNTR och SUR på large, stängde av S-W och tryckte på test, men inget ljud.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BimBam:

@mrqaffe:
Det är mammas gamla förstärkare jag pillar med, försöker hjälpa henne, så manualen är inte tillgänglig.
Jag gjorde som du sa, ställde FRNT, CNTR och SUR på large, stängde av S-W och tryckte på test, men inget ljud.

Då är det nått hårdvarufel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Mor min har anlitat en "Harman Kardon-kille" nu.
Samma herre som installerade systemet för 10-15 år sedan ska hit o kika.
Mamma förklarade att det börjat strula efter hon hade målat om och målaren eventuellt hade kopplat ihop det fel igen. Så vi får väl se!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BimBam:

@mrqaffe: Mor min har anlitat en "Harman Kardon-kille" nu.
Samma herre som installerade systemet för 10-15 år sedan ska hit o kika.
Mamma förklarade att det börjat strula efter hon hade målat om och målaren eventuellt hade kopplat ihop det fel igen. Så vi får väl se!

Ok, hoppas bara inget kopplat fel på så sätt att nåt gått sönder.

Visa signatur