Fråga gällande USB-HUB / PCI Express kontrollerkort för matning till Oculus Rift S
Halloj!
Är ny på Sweclockers (har dock använt sidan förr men inte som medlem, fantastiskt bra med information och vettiga människor har jag upplevt tidigare).
Nu har jag försökt söka mig till detta, och har hittills inte lyckats hitta någon slags lösning. Har halvt vänt ut och in på mig gällande problematiken i min nya Oculus Rift S (ny sen 2 veckor tillbaka). Då problematiken kvarstår bestämde jag mig för att slänga ut frågan här om någon annan kanske suttit i samma sits och har någon idé eller lösning, eller bara bra tips på what to do. = )
-----------------------------------------------------
Lite av backstoryn till inlägget:
Dag 1 vid installation så verkade allt lira bra, dock spelade jag inte så mycket denna dag så jag hann inte riktigt lägga märka till några defekter.
Efter ett par dagar så började jag få otroliga problem med att händerna först frös, headsetet blev helt svart, och det startade inte om alls, jag var själv tvungen att stänga alla Oculus processer genom task manager. Till en början gjorde det mig inget, men när problem uppstod allt mer så började felsökningen.
Efter detta har provat det mesta gällande mjukvarusidan. Har uppdaterat BIOS, alla drivare till moderkort, provat andra uttag, både USB 3.1, 3.0, 2.0. Provat byta uttag på Display-porten för att se om det hjälper.
Det roliga är, att vissa dagar fungerade det fan bra efter att ha bytt, och jag tänkte - fan vad skönt nu är det löst. Men dagen därpå, kom problemet tillbaka. Provat byta installtion från SSD-disk till en vanlig HDD. Provkört Oculus "Beta"-funktioner - vilket uppdaterade både klienten på datorn och versionen på både headset och touch-controllers. Detta resulterade dock i, för mig att datorn inte ens hittade varken headset eller touch controllerna, så fick rulla tillbaka till den "officiella" versionen.
Jag har provat att koppla ur en av de extra skärmarna (så kör nu endast en skärm på 144 Hz i combo med Oculus Rift S - headsetet).
Enligt andra forum så hade just GTX 1080 problem att köra 144 Hz och 60 Hz skärmar samtidigt som du körde VR, och orsakade krasch på grund av detta, dock har inte detta hjälpt mig, problemet kvarstår.
Har även provat att plugga ur kabeln ur både headset och dator, för att kolla så det varken var något skit vid uttagen eller att kabeln var defekt, allt ser okej ut, men det måste ju inte heller betyda att allt är det.
Dock, klantigt nog, så lyckades jag läsa mig till att just versionen av mitt Windows, som då var 1803 (W10 Home Build 1803 dvs) om jag inte misstar mig. Som då skulle vara den sämsta versionen man kunde ha för VR. Efter uppdatering av windows till den senaste 1903, så verkar det fungera betydligt bättre. Känner i efterhand att jag borde kollat detta tidigare, men ivrig som man är så går man igång på felsökning direkt och misstänker inte Windows.
Efter ovanstående provande fram och tillbaka så lirar det som sagt mycket bättre.
Dock har jag fortfarande problem med att det fryser, dock inte i samma grad som tidigare. På 4 - timmars spelande så uppskattar jag att det fryser kanske, 3-5 gånger. Vilket i sig är störande, men det är överkomligt om man jämför med tidigare.
När det väl fryser, så börjar det alltid med att touch-kontrollerna (händerna) låser sig på samma plats, jag kan rotera och fortfarande sikta med de, men att höja / sänka, respektive flytta fram / bak, är omöjligt. I samband med detta så dör även Pass-through funktionen (den som låter dig aktivera kameran som gör att du ser din omgivning). Vid försök att aktivera den så blir det ett flimmer likt myrornas krig som man ständigt såg på de oldschool tv-apparaterna.
Följt av detta så fryser till slut headsetet och startar sedan om efter ca 30 sekunder, och därefter så hoppar det igång igen.
Till skillnad från tidigare så startar det om av sig självt, och jag behöver alltså inte göra så mycket. Men frustrationen uppstår ju fortfarande och det vore skönt att slippa även detta.
Har via andra forum läst mig till att Oculus har problem med majoriteten av kontrollers som går via "ASMedia" - vilket är ett av Asus egna produkter för hantering av bland annat PCI och USB-portar.
Har säkert missat att skriva en del av vad jag provat i felsökningsprocessen, det var uppdelat på flera dagar och jag har provat en hel del olika grejjer så just nu är jag aningen "luddig i kolan", haha.
Men just det där med ASMedia och USB-kontakterna får mig att fundera. För enligt andra forum så uppstår vanligast det problem jag beskriver, just på att headsetet inte får tillräckligt med "kräm". Om det inte är ett defekt headset eller kabel till headsetet.
"End of ze backstory"
--------------------------------------------------------
Så slutligen kommer jag till min fråga;
Är det någon som har / har haft ett liknande problem som jag har och fått det att fungera, om ja, vad gjorde ni åt saken?
Är lite intresserad av att prova köpa, antingen en USB-HUB, eller ett PCI Express kontrollerkort. Dock vill jag helst inte hamna i samna dilemma igen, dvs att det är för lite "kräm" (om det nu är det fel som jag misstänker), eller att det jag köper inte är kompatibelt med Oculus Rift S.
Det verkar nämligen enligt andra inte fungera med vilket kort som helst.
Om man går in på Oculus supports sida så nämner de;
Information från Oculus Support
"If your computer does not have enough available USB 3.0 or USB 2.0 ports, Rift will not work and you can:
Purchase and install a compatible PCI Express USB 3.0 Expansion Card. Click here to view a compatible card."
Och det är då denna produkt som de rekommenderar.
Länk till produkten som Oculus rekommenderar
Är det någon som har köpt någon liknande produkt och fått det att fungera, något som man kan köpa här i sverige direkt i butik, eller är det iaf klokast att beställa via Amazon, vad tror ni?
Har egentligen ingen brådska, så jag kan tekniskt beställa en från Amazon, men det är ju betydligt skönare att kunna köpa en här i Sverige, dels för att få hem det snabbare, och även om det skulle vara något fel på produkten.
Ursäkta superlångt inlägg, är bara lite halvt frustrerad och vill få igång det "ordentligt", tycker det är fantastiskt kul och bra med VR.
----------------------
Specs på burken jag använder:
Summary
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i7 6700K @ 4.00GHz 33 °C
Skylake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel Unknown @ 1333MHz (16-18-18-35)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. Z170-A (LGA1151) 37 °C
Graphics
GN246HL (1920x1080@144Hz)
4095MB NVIDIA GeForce GTX 1080 (ASUStek Computer Inc) 43 °C
Storage
465GB Samsung SSD 750 EVO 500GB (SATA (SSD)) 38 °C
931GB Seagate ST1000DM003-1SB102 (SATA ) 33 °C
----------------------