Permalänk
Medlem

Köpråd för studiedator

Hejsan!

Jag skulle behöva hjälp med att få lite råd vilken dator man ska välja till sina studier.
Jag ska börja studera på universitet.
Linjen som jag ska gå är Högskoleingenjör i Datateknik.
Kurserna som vi kommer ha finns här: http://www.lth.se/utbildning/datateknik180/kurser/
Så den ska ju klara av dessa kurserna, alltså leva i 3-4år.

Jag kommer inte direkt spela något på den, och gör jag det så är det bara något litet som kanske Vanilla WoW.

Lång och härlig batteritid hade ju varit nice att få.

Så jag är mer eller mindre ute efter en ren "studie/arbetsdator".

Budgeten ligger väl på 10-14k för att den ska kunna överleva 3-4år.

Har själv tittat ut 2st alternativ, vet dock inte om det är något som är bra för det som jag ska ha den till...
Första alternativet
Andra alternativet

Kom gärna med andra förslag om ni hittar något som är ännu bättre för mig.
Tack på förhand för hjälpen!!!

Permalänk
Medlem

Ingen som har lust att hjälpa mig?

Permalänk

@Miored: Jag hade skapat ett konto på Dell eller Lenovo och köpt direkt via dom, de har ofta väldigt bra studentrabatter såhär tätt inpå skolstart, med den budgeten du har skulle du kunna köpa en dator värd 16-17 och med rabatt få ner den till 12-14 och få en riktigt bra dator.

Hade köpt antingen Dell XPS eller en Lenovo X1 Carbon.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog kolla in på något utan dedikerat grafikkort. Jag har inga förslag själv, rätt kass på bärbart men om du egentligen inte ska spela något är det mitt förslag iaf

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av princejohnjr:

@Miored: Jag hade skapat ett konto på Dell eller Lenovo och köpt direkt via dom, de har ofta väldigt bra studentrabatter såhär tätt inpå skolstart, med den budgeten du har skulle du kunna köpa en dator värd 16-17 och med rabatt få ner den till 12-14 och få en riktigt bra dator.

Hade köpt antingen Dell XPS eller en Lenovo X1 Carbon.

Tack så mycket för tipset!
Ska in direkt och skapa konto hos dessa!
Vilken av Dell och Lenovo hade du rekommenderat om du skulle behöva välja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag skulle nog kolla in på något utan dedikerat grafikkort. Jag har inga förslag själv, rätt kass på bärbart men om du egentligen inte ska spela något är det mitt förslag iaf

Tack för tipset!

Fungerar Intels interna grafikkort bra nuförtiden då?

Permalänk

@Miored: Jag skrev vilka jag rekommenderade i svaret! Lenovo X1 Carbon gen 6/7 eller Dell Xps 13/15, tror att de är bland de mest använda windows-laptops när det kommer till IT relaterade utbildningar. I alla fall om man har lite högre budget, vilket du har.
Vilken av de du väljer får du ju själv avgöra, samt vilken av dom som har bäst studentrabatt borde ju avgöra också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av princejohnjr:

@Miored: Jag skrev vilka jag rekommenderade i svaret! Lenovo X1 Carbon gen 6/7 eller Dell Xps 13/15, tror att de är bland de mest använda windows-laptops när det kommer till IT relaterade utbildningar. I alla fall om man har lite högre budget, vilket du har.
Vilken av de du väljer får du ju själv avgöra, samt vilken av dom som har bäst studentrabatt borde ju avgöra också!

Jag såg det men som du svarade så är det rabatten som får avgöra!
Tack så jättemycket för tipset!

Är inne på Dell och sätter ihop en nu.
Är Windows 10 PRO något som man ska försöka köpa? Kan det gynna mig eller kommer det fungera med "bara" Home?

Sen såg jag också att Dell XPS inte har RJ-45 uttag, men där finns en dongel som man kan köpa till och koppla in i USB-C.
Vet du om det fungerar bra? Tänker mig att det kan vara något som man kanske behöver?