Permalänk

Laptop för studier

Hej jag har planerat på att köpa en ny bärbar och har suttit i dagar och försökt hitta rätt dator för hyfsat bra pris utan success. Dell xps13 står högst upp på listan så länge men den kostar lite över min budget.

Fick höra av en vän att det kommer ut nya releases snart och att det kan sänka priserna, är de sant? Ska man vänta lite och köpa då? Finns det något bra kap/fynd som ni kan rekommendera nu annars.

Spec mässigt tänker jag mig i5/i7/ryz7, 256ssd, 8gb ram, 13 tum.
Tänkte mig i 10k budgeten. Acer och Lenovo har aldrig intresserad mig, HP vet jag inte hur dom står idag med kvalitet.
Nån som har mer koll som kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Hoppas du har koll på att du har studentrabatt hos de flesta. (HP, lenovo, apple osv)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eftersom du inte skrivit vad du ska ha den till röstar jag för en chrome book!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Eftersom du inte skrivit vad du ska ha den till röstar jag för en chrome book!

Är en civilingenjörsstudent inom produktion så det kommer inkludera simuleringar o så, skeptisk om en chrome book kommer kunna hantera de

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle fokusera på skärm, tangentbord och byggkvalitet. En laptop kommer aldrig ha någon vidare prestanda men skärm och tangentbord går inte att uppgradera och är mycket viktiga för helhetsupplevelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZattlaHunter:

Är en civilingenjörsstudent inom produktion så det kommer inkludera simuleringar o så, skeptisk om en chrome book kommer kunna hantera de

Oavsett vilken du köper se till att den har dedikerad grafik åtminstone mx150 eller bättre samt möjlighet till uppgradera ram minne till 16gb de är bra med minne vid simulering och 3d modellering

Permalänk

Köpte denna till min mjukvarutestare utbildning och är super nöjd
https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=7MX19E...
Den är väldig smidig och lätt, känns verkligen premium, riktigt bra batteritid, bra skärm, skönt tangentbord, m.m.

Permalänk

Jag har kollat runt lite och hittade Lenovo´s nya C940 (YOGA serien) som ser väldigt intressant ut!
Med studentrabatt så landar varianten med i7, 512SSD 16GB ram på 13199:-. Finns även en lite billigare variant som heter C740 som blir 2-3k billigare. De släpper även en S740 som kostar under 10k i princip samma specs som ovan

Permalänk
Inaktiv

Off-topic men det satt en snubbe bredid mig på föreläsning med Win XP laptop. Typ 5 cm tjock. Den dög tydligen

Hur som helst, för 10k får du en bra studielaptop. Kolla reviews först på Amazon etc.

Permalänk
Skrivet av chappyswe:

Jag har kollat runt lite och hittade Lenovo´s nya C940 (YOGA serien) som ser väldigt intressant ut!
Med studentrabatt så landar varianten med i7, 512SSD 16GB ram på 13199:-. Finns även en lite billigare variant som heter C740 som blir 2-3k billigare. De släpper även en S740 som kostar under 10k i princip samma specs som ovan

Blev en C940 och fick precis hem den så har inte hunnit testa den så länge ännu. Men första intrycket är att det är en välbyggd maskin. Om någon har frågor eller funderingar så är det bara att fråga på

/Andreas

Permalänk
Skrivet av chappyswe:

Blev en C940 och fick precis hem den så har inte hunnit testa den så länge ännu. Men första intrycket är att det är en välbyggd maskin. Om någon har frågor eller funderingar så är det bara att fråga på

/Andreas

Härligt! jag är själv sugen på den modellen, känns väldigt prisvärd med deras studentrabatt. Frågan är om man ska nypa en nu eller vänta på eventuella black friday deals

Permalänk
Medlem

There are lots of brands available on the market. What's your budget? You can buy HP or Asus. Besides Lenevo is so cute.

Permalänk
Medlem

@goinginside:

Köpte själv en C940 (instegsmodellen för 11199:- som student) och haft den nu några dagar. Riktigt bra och fin dator, kan starkt rekommendera. Tror knappast black friday rea kommer dra ner priset mycket mer än detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chappyswe:

Ganska bortkastat med bra CPU generellt i laptops för studier. Stor skärm och stort och bra tangentbord är förmodligen viktigast.

Permalänk

@dannesthlm: Absolut, för min del blev det den varianten med 16 RAM då jag redigerar bilder och film på datorn :).

@goinginside: Som sagt inte använt datorn särskilt länge, men jag är super nöjd! Den är knäpptyst om man jämför med min två år gamla Asus Zeenbook. Tangentbordet är väldigt skönt att skriva på så kan inte mer än rekommendera den!