Apple Watch - gummiband som påverkar vattentätheten har lossnat.

Permalänk
Medlem

Apple Watch - gummiband som påverkar vattentätheten har lossnat.

Lite oklart var exakt denna tråd hör hemma, jag chansar.

Vad rubriken säger.
Ett mycket litet gummiband som satt under klockans digital crown har lossnat. Enligt internet har det med vattentätheten att göra och det låter ju troligt.
Det har endast gått 18 månader men garantin är ju borta och Apple reparerar inte klockor så att lämna in den där blir som att köpa en ny, kostar 3k.

Känns ruttet att en pryl för 4k ska gå sönder efter 1½ år och det enda man kan göra är att köpa ny, men ibland har man väl otur, antar jag.

Nån som råkat ut för detta?

Permalänk
Avstängd

Känns som en vanlig urmakare skulle kunna byta packning utan större problem för en bråkdel av priset, men Kanske är special pryl, Låter konstigt endå det ska behöva kosta 3000.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Låter konstigt endå det ska behöva kosta 3000.

Gissa 1 gång varför.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vi har tre års reklamationsrätt i Sverige, vilket täcker ursprungsfel. Uppstår felet inom sex månader från köpet ligger det på säljaren att visa att felet inte är ursprungligt, uppstår det därefter ligger det på köparen att visa att felet är ursprungligt. Undermåliga materialval etc. räknas som ursprungsfel, åverkan gör det inte. Generellt är bördan på köparen för att visa att felet är ursprungligt inte särskilt stor. Har du använt och skött klockan i enlighet med bruksanvisning och skötselråd samt klockan inte visar några tecken på åverkan anses köparens bevisbörda uppfylld. Är felet någotsånär vanligt förekommande kan du även trycka på detta.

Att sedan Apple konsekvent försöker slingra sig undan konsumentlagstiftning och enbart förhålla sig till sin ettåriga garanti innebär inte att du står utan skydd, bara att du kan få bråka lite mer för att få rätt. Det ingår liksom i priset när man köper en produkt från detta företag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt kollat runt efter någon som utför reparationer på apple watch. Oauktoriserad eller ej. Garantin är borta hursomhelst.
Borde inte Apple själva erbjuda nån slags lagning mot betalning? Eller i värsta fall en rabatterad utbytesenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@m4gnify:

Behöver inte gissa, Är ju Apple, men borde fortfarande gå att få lagat hos en urmakare.

Visa signatur

[i7 8700K@5.4Ghz] [Asus GeForce RTX 2080 Dual OC][3500Mhz@Corsair RGB DDR4][MSI Z390 MEG ACE][Customloop][Sony AF9 65" Oled] [Predator X34A] [Dark Power Pro 1000W][Beyerdynamic 1990 pro] [Sound BlasterX AE-5] [Astro mixamp]{

benchmark http://www.3dmark.com/spy/7331357
8700k@5.4Ghz https://valid.x86.fr/2ff8a4

Permalänk
Medlem
Skrivet av visenstam:

Känns som en vanlig urmakare skulle kunna byta packning utan större problem för en bråkdel av priset, men Kanske är special pryl, Låter konstigt endå det ska behöva kosta 3000.

Mja, det är ju en specialdel, jag är tveksam till att en vanlig urmakare kan fixa detta, då jag misstänker att klockan behöver skruvas isär.

Skrivet av twit:

Vi har tre års reklamationsrätt i Sverige, vilket täcker ursprungsfel. Uppstår felet inom sex månader från köpet ligger det på säljaren att visa att felet inte är ursprungligt, uppstår det därefter ligger det på köparen att visa att felet är ursprungligt. Undermåliga materialval etc. räknas som ursprungsfel, åverkan gör det inte. Generellt är bördan på köparen för att visa att felet är ursprungligt inte särskilt stor. Har du använt och skött klockan i enlighet med bruksanvisning och skötselråd samt klockan inte visar några tecken på åverkan anses köparens bevisbörda uppfylld. Är felet någotsånär vanligt förekommande kan du även trycka på detta.

Att sedan Apple konsekvent försöker slingra sig undan konsumentlagstiftning och enbart förhålla sig till sin ettåriga garanti innebär inte att du står utan skydd, bara att du kan få bråka lite mer för att få rätt. Det ingår liksom i priset när man köper en produkt från detta företag.

Tack för ett bra svar!

Jag var inne hos Inet där jag köpte klockan, de påpekade att garantin har gått ut och att jag, om jag vill reklamera den, behöver motivera varför jag anser att det är ett fabriksfel, samt, om Apple inte anser att det är fabriksfel, så kommer det kosta 500kr från Inet, samt upp till 1300 från Apple. Jag ville då i butik inte ta denna chansning.

Man kan ju undra vad det är för mening med att ha en reklamationsrätt om man ändå skrämmer bort folk med dyra kostnader genom "om de inte godtar detta"-scenarion.

Så antingen hoppas jag att klockan håller ett bra tag till, eller så chansar jag, skickar in klockan tillsammans med Inet, men om det inte godtas som fabriksfel blir jag skyldig nästan 2k.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ozbaab:

Tack för ett bra svar!

Jag var inne hos Inet där jag köpte klockan, de påpekade att garantin har gått ut och att jag, om jag vill reklamera den, behöver motivera varför jag anser att det är ett fabriksfel, samt, om Apple inte anser att det är fabriksfel, så kommer det kosta 500kr från Inet, samt upp till 1300 från Apple. Jag ville då i butik inte ta denna chansning.

Man kan ju undra vad det är för mening med att ha en reklamationsrätt om man ändå skrämmer bort folk med dyra kostnader genom "om de inte godtar detta"-scenarion.

Så antingen hoppas jag att klockan håller ett bra tag till, eller så chansar jag, skickar in klockan tillsammans med Inet, men om det inte godtas som fabriksfel blir jag skyldig nästan 2k.

Jag kan inte avgöra huruvida felet är ett ursprungsfel eller inte, utan det blir en avvägning du måste göra. Har du inte på egen hand skadat klockan eller på annat sätt orsakat felet (medvetet eller omedvetet) hade jag själv inte tvekat utan drivit ett reklamationsärende. En (smart eller inte) klocka för 4kkr skall utan problem hålla för tre års normalt användande. Det som händer om Inet (att de skickar klockan till någon Apple-auktoriserad verkstad spelar ingen roll för dig egentligen, det är gentemot Inet du driver detta ärende, det är Inet som säger bu eller bä och Inet som ansvarar för resultatet) nekar reklamationen med hänvisning till att det inte rör sig om ett ursprungsfel är att du drar ärendet vidare till ARN. Då får du säga din sak, Inet tala för sin sak och ARN gör sedan en bedömning baserad på den information de fått tillhanda och vad svensk lag säger. Bedöms ärendet till din fördel kommer Inet följa detta och du behöver inte betala någonting för deras hantering, även om de ursprungligen hävdat att du skall göra detta.

Det behöver naturligtvis inte alls gå såpass långt som till ARN, jag gjorde en snabb sökning och det är inte direkt ont om fall där andra personer har samma eller snarlika problem som du har. Jag har dock ingen koll på klockan så jag vet inte om det finns olika modeller och vissa resultat inte är relevanta för dig, men jag slänger in några stycken här. Med valfri sökmotor kommer du med lätthet finna fler träffar.

https://discussions.apple.com/thread/8272027
https://www.reddit.com/r/AppleWatch/comments/3j1iip/so_my_dig...
https://www.reddit.com/r/AppleWatch/comments/48mqh0/the_o_rin...
https://forums.macrumors.com/threads/rubber-gasket-came-out-o...
https://forums.macrumors.com/threads/crown-o-ring-came-out-is...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@twit: Stort tack!

Permalänk
Avstängd

@Ozbaab: Reklamera den bara. Om apple kommer fram till att det är ditt fel måste dom väl fråga dig om du vill att dom ska reparera den åt dig för X pengar och om du säger nej skickar dom den bara tillbaka till dig, right? Känns ju konstigt att Inet säger till dig hur mycket reparationen skulle kosta om dom inte har kollat på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

@Ozbaab: Reklamera den bara. Om apple kommer fram till att det är ditt fel måste dom väl fråga dig om du vill att dom ska reparera den åt dig för X pengar och om du säger nej skickar dom den bara tillbaka till dig, right? Känns ju konstigt att Inet säger till dig hur mycket reparationen skulle kosta om dom inte har kollat på den.

Det är nog undersökningsavgiften. Låter väldigt hög men tydligen 500 + 1300 svenska cashmoney för att undersöka vad som är fel. Inte någon reperation.

Om det nu visar sig vara ursprungsfel då blir det gratis. Men om det visar sig inte vara det och TS nekar reperation, då blir det troligen 500 + 1300 som TA får hosta upp för att få tillbaka klockan.

Det är min tolkning. Låter väldigt hög undersökningsavgift, dock. Å andra sidan är det Apple vi snackar om, ”billigt” är sällan ett ledmotiv då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@AppleMuffin: Ptja, alltså i reklamationsblanketten från Inet man ska fylla i står det bland annat:

Att det kommer tillkomma en felsökningsavgift på 499kr, samt eventuella fraktkostnader om det "visar sig att produkten inte uppvisar bristande överensstämmelse med det avtal som säljaren enligt lag ansvarar för. I vissa fall kan även serviceavgifter från tillverkare tillkomma, mellan 700 - 1300kr"

Jag tolkar detta som att det kan tillkomma 1800kr om det visar sig att Apple inte tycker det är något fel på min klocka, efter att Inet skickat in den till de.

Det var hos Digital Inn jag var (eftersom de är en auktoriserad återförsäljare) och frågade och de sa att Apple inte reparerar klockor, och att om jag vill ha min utbytt kostar det 3k.

Nåväl, jag ska ringa Apple imorrn och kolla läget.

Permalänk
Medlem

@Ozbaab: Du kan ju alltid testa Apple butiken i Täby och se vad dem säger? (om de finns kvar?)

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ringde Apple imorse.
Representanten sa bokstavligen att det är bättre att jag vänder mig till säljaren (Inet) och åkallar konsumentköplagen genom en reklamation, på det sättet kommer jag slippa betala någonting, jämfört med om jag gör detta direkt mot Apple, då blir det reparationskostnad (på vad jag antar blir 3k).
Hon var tydlig med att så länge klockan inte ser ut som den gått genom ett krig så ska det inte vara några problem att få detta löst kostnadsfritt.

Så, tillbaka till Inet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där är inte sant. Jag har jobbat hos en Apple Premium Reseller där vi satte i system att skriva ut och be kunden skriva under en blankett för att lämna in ärendet under EU:s reklamationsrätt, och i de absolut flesta fallen så gick Apple med på att tillgodose kundens önskemål (oftast att få en utbytesenhet) utan några som helst problem. Nu har jag förvisso hört att de skulle bli kinkigare åtminstone på mobilfronten, but still.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Är inte Konsumentköplagen tvingande? Vad jag vet så kan den inte avtalas bort? Möjligt att jag missat något nu när EU har blandat sig i allt mellan himmel och jord.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Konsumentköplagen är mellan kund och återförsäljare, inte tillverkare.

EU har nån regel om att tillverkare ska ge två års garanti. Vet inte till vilken grad tillverkare MÅSTE följa den, men den går som sagt att hävda iaf.

https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/...

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@Opatagio: Konsumentköplagen är mellan kund och återförsäljare, inte tillverkare.

EU har nån regel om att tillverkare ska ge två års garanti. Vet inte till vilken grad tillverkare MÅSTE följa den, men den går som sagt att hävda iaf.

https://europa.eu/youreurope/business/dealing-with-customers/...

Säljaren kan hänvisa köparen till ett tidigare led, inklusive tillverkaren, sen är det upp till köparen om hen anser att det är mer fördelaktigt. Skulle säljaren ha gått i konkurs eller inte går att nå av andra skäl så gäller kosumentköplagen mot tidigare led, inklusive tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

@Gorian: Är inte Konsumentköplagen tvingande? Vad jag vet så kan den inte avtalas bort? Möjligt att jag missat något nu när EU har blandat sig i allt mellan himmel och jord.

EU:s regler här är ett minimum, medlemsländer får ha lagar med bättre villkor.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Gorian:

Det där är inte sant. Jag har jobbat hos en Apple Premium Reseller där vi satte i system att skriva ut och be kunden skriva under en blankett för att lämna in ärendet under EU:s reklamationsrätt, och i de absolut flesta fallen så gick Apple med på att tillgodose kundens önskemål (oftast att få en utbytesenhet) utan några som helst problem. Nu har jag förvisso hört att de skulle bli kinkigare åtminstone på mobilfronten, but still.

Apple har bötfällts av australienska, italienska och bulgariska konsumentorganisationer för att företaget systematiskt vilselett konsumenter gällande lagstadgad garanti/reklamationsrätt kontra Apples egen garanti/Apple Care, de har fått arga lappar av konsumenträttsorganisationer i ett otal andra länder för samma beteende och varit föremål för relaterade utredningar. Jag står definivt bakom mitt påstående "Att sedan Apple konsekvent försöker slingra sig undan konsumentlagstiftning och enbart förhålla sig till sin ettåriga garanti", vilket även baseras på (nu något historisk) yrkeserfarenhet.

Att Apple faktiskt har en rutin för att hantera reklamationer och att den fungerar förändrar inte att det första kunden möts av är ett "Garantin slut - köp nytt!" istället för att förklara vad kunden faktiskt har för rättigheter. Detta är någonting som tämligen uppenbart är det generella förhållningssättet för Apple globalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@twit: För all del, jag förstår och säkerligen har du rätt. Dess tveksamma beteende i andra länder samt i termer av kommunikation är dock en sak; dess förmåga att leva upp till reglementen då de åberopas en annan.

Kort och gott så rekommenderar jag TS att söka sig till en auktoriserad butik/verkstad eller gå till en Apple Store och hävda reklamationsrätt under EU. Det kommer säkerligen att gå bra.

EDIT: TS kan också ringa till AppleCare, be om att bli vidareskickad till en "senior" så fort de svarar och sen förklara läget. Med lite tur (alternativt flera samtal tills du hittar rätt person) så gör Apple ett goodwill-ärende av det (tror de kallas för "Customer Retention" av Apple), vilket du sen specificerar då du lämnar in klockan till lämplig butik/verkstad.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Att Apple faktiskt har en rutin för att hantera reklamationer och att den fungerar förändrar inte att det första kunden möts av är ett "Garantin slut - köp nytt!" istället för att förklara vad kunden faktiskt har för rättigheter. Detta är någonting som tämligen uppenbart är det generella förhållningssättet för Apple globalt.

Skrivet av Gorian:

Kort och gott så rekommenderar jag TS att söka sig till en auktoriserad butik/verkstad eller gå till en Apple Store och hävda reklamationsrätt under EU. Det kommer säkerligen att gå bra.

EDIT: TS kan också ringa till AppleCare, be om att bli vidareskickad till en "senior" så fort de svarar och sen förklara läget. Med lite tur (alternativt flera samtal tills du hittar rätt person) så gör Apple ett goodwill-ärende av det (tror de kallas för "Customer Retention" av Apple), vilket du sen specificerar då du lämnar in klockan till lämplig butik/verkstad.

Nu var det ju så att jag pratade med Apple och som jag skrev tidigare, sa de att om jag väljer att skicka in klockan direkt till Apple kommer det kosta mig pengar eftersom garantin är slut, men jag kan få det gratis istället om jag gör detta genom säljaren och åberopar konsumentköpslaget, en reklamation mao. Så länge klockan inte visar bevis på misshandel så ska det inte vara några problem att få detta fixat kostnadsfritt, menade hon.
Ska idag lämna in klockan till Inet.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Om reklamationsrätten är minst 3 år i Sverige, varför ska man hävda "EU reklamationsrätt" som jag förstår gäller minst 2 år men inte garanterat 3 år. Inser att jag nog tolkat inlägget helt fel där det talas om blanketter för att använda "EU reklamation".

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozbaab:

Nu var det ju så att jag pratade med Apple och som jag skrev tidigare, sa de att om jag väljer att skicka in klockan direkt till Apple kommer det kosta mig pengar eftersom garantin är slut, men jag kan få det gratis istället om jag gör detta genom säljaren och åberopar konsumentköpslaget, en reklamation mao. Så länge klockan inte visar bevis på misshandel så ska det inte vara några problem att få detta fixat kostnadsfritt, menade hon.
Ska idag lämna in klockan till Inet.

Står att du bor i Stockholm, jag hade iallafall bokat tid på Genius Baren som Apple har i deras Apple Store i Täby om du ännu inte har lämnat in den.

Permalänk
Medlem

@ubq8reJBwn2B: Yes jag lämnade in den till Inet förra veckan.. Väntar spänt på hur det blir

Permalänk
Medlem

Efter att Inet skickat in klockan till deras verkstad i Gbg blev den tillbakaskickad direkt med kommentaren att kunden måste personligen gå till en auktoriserad servicepartners verkstad.

Detta går emot vad Apple har sagt två gånger till mig i telefonen nu, att jag ska vända mig till säljaren och ta det den vägen.

Vilken circus detta blir. Nu ska jag ringa runt till de auktoriserade verkstäder som finns i stockholm och ta reda på om de har samma uppfattning.

Fortsättning följer...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozbaab:

Efter att Inet skickat in klockan till deras verkstad i Gbg blev den tillbakaskickad direkt med kommentaren att kunden måste personligen gå till en auktoriserad servicepartners verkstad.

Detta går emot vad Apple har sagt två gånger till mig i telefonen nu, att jag ska vända mig till säljaren och ta det den vägen.

Vilken circus detta blir. Nu ska jag ringa runt till de auktoriserade verkstäder som finns i stockholm och ta reda på om de har samma uppfattning.

Fortsättning följer...

Du reklamerar alltid mot säljaren och det är upp till dem att hantera det, du har inte träffat ett avtal med någon annan och avtal som ger dig sämre villkor än konsumentköplagen är inte gilltiga.

Konsumentköplag (1990:932)
Avtalsvillkor som avviker från lagen
3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne

Reklamation
23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).

Kommentar
Reklamationen ska lämnas till säljaren. Om säljaren hänvisar till t.ex en tillverkare så kan köparen välja att vända sig direkt till tillverkaren om det är fördelaktigare för honom. Säljaren har en ovillkorlig plikt att ta emot reklamationen enligt denna lag.
https://lagen.nu/1990:932

Du kan alltså kräva att säljaren hanterar ärendet men om du hellre vill så får du välja att låta tillverkaren hantera det men säljaren kan inte tvinga köparen att ta det via tillverkaren eller grossist osv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack, klockrent svar!

Både Digital Inn och LanMaster säger att det är möjligt att komma in till de med kvitto och klocka och göra en reklamation, trots att klockan ej är köpt hos de, så jag kör på det spåret.

Permalänk
Medlem

För info så fick jag i fredags tillbaka klockan av Digital Inn, den var helt utbytt av Apple.
Gick alltså smidigt när jag väl hade lämnat in den.