Varför vill alla ha hårdvara för Plex transcode?

Permalänk
Medlem

Varför vill alla ha hårdvara för Plex transcode?

Hej,

Jag tycker ofta att jag ser trådar om köpråd på datorer eller grafikkort för plex transcode och även om jag förstår varför det kan vara "nice to have" så är frågan felställd.

det är väl mycket bättre att satsa på antingen rätt media eller rätt mediaspelare så att man får direct play? det känns på något sätt som att folk har fått detta om bakfoten, att transcode är något bra och att en maskin ska kunna transcoda flera filer samtidigt.

Om man inte har en mediaspelare som klarar av 4k hdr med atmos, varför ens lägga in sånt material i sin plex server för att sen den ska jobba gärnet för att man ska se filmen på sin padda eller liknande?

som sagt, nice to have, jag har själv ibland pausat en film i soffan (direct play) för att sedan fortsätta i sängen (transcode).
Om man ska se en film på en enhet som inte stödjer materialet så kan man ju även pre-transcoda en film om man bara har lite framförhållning.

eller har jag fått saken om bakfoten? måste väl vara bättre att rekommendera en spelare som klarar direct play än hårdvara som klarar transcode?

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Är det inte att folk vill säkra upp sig och kunna spela allt material till alla tänkbara enheter. Sen är det nog många som är snälla och delar ut sitt biblotek med familj och vänner, och de är inte alltid de mest tekniska/intresserade.

Därav en ganska enkel lösning för att göra så många som möjligt nöjda.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja jag har verkligen aldrig förstått vad men ska med såna system till, man delar ut filer i nätverket och spelar upp dem på normalt vis i stället för att strula med "lokal strömning" eller vad men nu ska kalla det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är väldigt mycket trevigare att få upp ett GUI som tex Netflix och HBO för att kunna se information om filmerna. Istället för att bläddra i nätverksutdelning med filmnamnen!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

@zaap: absolut, delar man ut biblioteket till nära och kära då förstår jag varför man vill kunna ha transcode, tänkte inte ens på det

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Det är en sak att sitta och direct playa filmer från sitt lokala nätverk, en annan femma när man sitter på tåget med 4G och vill komma åt en film hemma på Plex-servern. Antingen måste man ha flera olika versioner av samma film för att kunna direct playa i lägre upplösningar, eller så har man en (1) bättre version av filmen som man transcodear ifrån istället.

Sen har jag alltid fått för mig att det Plex är absolut mest populärt bland amerikaner, som överlag har rätt dåliga bredbandsanslutningar med låg uppladdningshastighet. Det kan därför vara svårt för Plex-servern att leverera en film med 10Mbit bitrate för direct play till en klient utanför det lokala nätverket.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Sen har jag alltid fått för mig att det Plex är absolut mest populärt bland amerikaner, som överlag har rätt dåliga bredbandsanslutningar med låg uppladdningshastighet. Det kan därför vara svårt för Plex-servern att leverera en film med 10Mbit bitrate för direct play till en klient utanför det lokala nätverket.

Fast är inte detta lite av en numera ogiltig sanning. Medelhastigheten för en amerikansk uppkoppling år 2017 enligt Akaimai Technologies är 19 Mbit/s, för Sverige gäller 22 Mbit/s. Så visst har vi snabbare anslutning, men det handlar inte om någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

@issue:

Direkt play är självklart bäst men mindre optimalt på typ mobiler och annat där nät eller spelare inte orkar med.
Kolla på en film på mobilen som tar 10GB surf är inte direkt optimalt om man inte har obegränsat.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag har verkligen aldrig förstått vad men ska med såna system till, man delar ut filer i nätverket och spelar upp dem på normalt vis i stället för att strula med "lokal strömning" eller vad men nu ska kalla det.

Vissa föredrar ju när det är enkelt. Att bläddra i mappar och dubbelklicka för att öppna i mpc bc känns förlegat, skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till det. Att dessutom ha tillgång till filerna utanför sitt lokala nätverk är för att se på resande fot är ju en stor fördel.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

Vissa föredrar ju när det är enkelt. Att bläddra i mappar och dubbelklicka för att öppna i mpc bc känns förlegat, skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till det. Att dessutom ha tillgång till filerna utanför sitt lokala nätverk är för att se på resande fot är ju en stor fördel.

Det är ju att ha allt lättillgängligt utdelat "direkt" som är det smidiga, alla mediacenter/spelare brukar komplicera till sakerna så extremt att man blir knäpp på dem och dessutom brukar interfacen vara mycket dåliga så man får sämre överblick än i en ren filutforskare.
Det brukar dessutom vara svårt att kunna använda avancerade inställningar, har ännu inte sett nått som ger mer kontroll och funktioner och översikt än att dela filer normalt och spela dem i Vlc, Foobar och liknande program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är enklare att säkra att servern klarar transcoding än att se till att alla enheter klarar direct play.
Plus åtkomst utanför hemmet.

Har man bara en enhet och alltid kollar hemma är det väl rimligt att tänka som dig, men det är inte riktigt syftet med Plex, då kan du lika gärna ha det som mrqaffe skriver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju att ha allt lättillgängligt utdelat "direkt" som är det smidiga, alla mediacenter/spelare brukar komplicera till sakerna så extremt att man blir knäpp på dem och dessutom brukar interfacen vara mycket dåliga så man får sämre överblick än i en ren filutforskare.
Det brukar dessutom vara svårt att kunna använda avancerade inställningar, har ännu inte sett nått som ger mer kontroll och funktioner och översikt än att dela filer normalt och spela dem i Vlc, Foobar och liknande program.

Jag misstänker att du inte testat plex på ett tag, superenkelt
Hemmabioupplevelsen, för mig, kräver att det ska vara enkelt. Dessutom funkar hdr på pc fruktansvärt dåligt

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet har hardware transcoding väldigt dålig kvalité med Plex, så jag kör inte med det på min server som regelbundet har 4-5 strömmar/transcodes. Ryzen 1700X processorn klarar det lätt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det krävs en kraftig CPU för 4k HDR, sitter man på ett kasst wifi utomlands eller landet är transkodning att föredra eller om man bara sitter på en begränsad mängd data.

Transkodning ser ju till att "alla" enheter kan spela upp filmen, servern sköter allt.
Mediet ska alltid vara i originalskick.

Självklart får man också ett helt OK GUI

Permalänk
Medlem

@tcntad: men återigen, om du sitter på ett kasst wifi utomlands, varför ens spela upp en 4k hdr? man har väl rippat eller tankat den filmen för att man vill ha den kvaliten?

det är liksom det som är min frågeställning, inte vad transcode är.

men jag ser tråd efter tråd om folk som behöver råd för att de ska transcoda sina superduperdeluxe remuxade filer för att sedan spela upp det över 4g på en mobil typ.. varför ens ha dom superduper filerna då?

men jag får helt enkel acceptera att jag skiljer mig fruktansvärt mycket från mängden

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av issue:

@tcntad: men återigen, om du sitter på ett kasst wifi utomlands, varför ens spela upp en 4k hdr? man har väl rippat eller tankat den filmen för att man vill ha den kvaliten?

det är liksom det som är min frågeställning, inte vad transcode är.

men jag ser tråd efter tråd om folk som behöver råd för att de ska transcoda sina superduperdeluxe remuxade filer för att sedan spela upp det över 4g på en mobil typ.. varför ens ha dom superduper filerna då?

Men transkodar så den inte behöver spela upp 4K HDR utan kanske t.om 720p eller 480p.
Hemma i soffan eller ens man cave vill man ha det bästa men när man pendlar fram och tillbaka eller är ute och reser sköter servern allt som den anser vara bäst för exempelvis surfplattan och anslutningen.

Varför ha flera uppsättningar av samma film i flera olika kvalitéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

@tcntad: men återigen, om du sitter på ett kasst wifi utomlands, varför ens spela upp en 4k hdr? man har väl rippat eller tankat den filmen för att man vill ha den kvaliten?

det är liksom det som är min frågeställning, inte vad transcode är.

men jag ser tråd efter tråd om folk som behöver råd för att de ska transcoda sina superduperdeluxe remuxade filer för att sedan spela upp det över 4g på en mobil typ.. varför ens ha dom superduper filerna då?

Ja fast allting går ju inte enligt planerna, jag har ett exempel där jag tänkte ha över en vän så skulle vi se Battle Angel Alita mfl rullar, men hans dotter blev sjuk så det blev så att vi gick över till honom. Han bor i villa med en 8/6 lina + han ser det mesta av sitt innehåll med en 1080p projektor. Så då var det alldeles utmärkt att jag kunde transcoda filmerna smidigt.

Sen så delar jag mitt bibliotek med runt 18 personer i dagsläget och ofta är det åtminstone 4 personer varje kväll som kikar på ngt (därför min Plexserver heter PlexFlixAndChill). Upp 10+ på helgerna. Min CPU (2700X) skulle aldrig klara av att transcoda allt det innehållet åt folk, oavsett om det hade varit en 1080p 20 Mbps rulle ned till 1080 8 Mbps.

Samt så känner jag inte många människor som bara bygger/använder en server enbart för Plex. De flesta kör virtuella maskiner eller annat på maskinen. Då vill man ju inte att CPU'n ska spika när man sitter och håller på med nån labb, jobb etc.

Sen så har du sett skillnaden mellan att "spola" fram/back en GPU transcodead film vs. en CPU transcodead film? Det är som natt och dag. Det som skulle ta kanske 20 sek med en relativt snabb CPU, kanske skulle ta 2 sek med en GPU transcode.

Ganska specifika fall men det är de som gjorde att jag kände att jag investerade i ett begagnat quadro M2000 kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag har verkligen aldrig förstått vad men ska med såna system till, man delar ut filer i nätverket och spelar upp dem på normalt vis i stället för att strula med "lokal strömning" eller vad men nu ska kalla det.

Beror ju på hur man satt upp sitt mediasystem. Att klicka sig fram med mus + tangentbord när man har ett fåtal dussin filmer går väl an. Men när man vill ha en enkel fjärrkontroll samtidigt som man snabbt vill kunna få en överblick av sina hundratals filmer så är det en annan femma.

Med system som plex så kan du automatiskt få information om vad det är för film, vilka som är med, relaterade filmer, betyg, ögongodis m.m. Med en klassisk ”utforskare” så får du... ingenting.

Sen skriver du ”strula” med lokal strömning, det är ingenting att strula med. Att installera och ställa in Plex tar inte alls lång tid...

Skrivet av hakro807:

Fast är inte detta lite av en numera ogiltig sanning. Medelhastigheten för en amerikansk uppkoppling år 2017 enligt Akaimai Technologies är 19 Mbit/s, för Sverige gäller 22 Mbit/s. Så visst har vi snabbare anslutning, men det handlar inte om någon större skillnad.

Sant, men samtidigt så är det ett stort land. Bara för att genomsnittet ligger hyfsat högt så kan det fortfarande finnas miljontals som har en riktigt kass lina.

Skrivet av mrqaffe:

Det är ju att ha allt lättillgängligt utdelat "direkt" som är det smidiga, alla mediacenter/spelare brukar komplicera till sakerna så extremt att man blir knäpp på dem och dessutom brukar interfacen vara mycket dåliga så man får sämre överblick än i en ren filutforskare.
Det brukar dessutom vara svårt att kunna använda avancerade inställningar, har ännu inte sett nått som ger mer kontroll och funktioner och översikt än att dela filer normalt och spela dem i Vlc, Foobar och liknande program.

Som någon annan var inne på så kanske du behöver ge det en ny chans för det är verkligen inte komplicerat. Brukar dessutom gå att kunna ställa in gränssnittet lite som man vill, med plex kan man t.ex. ha sina filmer i rader med inget annat än namnet på filmen.

Vet inte riktigt vad du menar med avancerade inställningar men jag törs påstå att inställningarna i plex duger för >99 % av befolkningen. Är det något speciellt du saknar?

Jag är medveten om att jag framstår lite som en fanboy som blir djupt sårad när någon inte håller med, riktigt så är det inte. Om du har en lösning som du tycker fungerar bättre så är det förstås bara att fortsätta med det, jag tycker däremot att dina argument inte riktigt stämmer. I alla fall inte från mitt perspektiv.

Skrivet av issue:

@tcntad: men återigen, om du sitter på ett kasst wifi utomlands, varför ens spela upp en 4k hdr? man har väl rippat eller tankat den filmen för att man vill ha den kvaliten?

För att slippa rippa/ladda ner flera versioner av filmen är nog vanligaste anledningen.

Jag tycker din fråga är lite felvänd, istället skulle man kunna fråga sig ”varför ska man inte välja hårdvara som kan transcoda?”. Om vi pratar transcoding av vanliga hd-filer så är det knappt någon extra kostnad att välja hårdvara som klarar av transcoding jämfört med hårdvara som inte gör det. Förr eller senare kommer nog de allra flesta råka ut för tillfällen då plex vill transcoda, så är det bara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gambit_2K:

Samt så känner jag inte många människor som bara bygger/använder en server enbart för Plex. De flesta kör virtuella maskiner eller annat på maskinen. Då vill man ju inte att CPU'n ska spika när man sitter och håller på med nån labb, jobb etc.

Jag är en som egentligen använder den "enbart" för Plex, alltså i huvhudsyfte. I övrigt fillagring och MDT:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Ja fast allting går ju inte enligt planerna, jag har ett exempel där jag tänkte ha över en vän så skulle vi se Battle Angel Alita mfl rullar, men hans dotter blev sjuk så det blev så att vi gick över till honom. Han bor i villa med en 8/6 lina + han ser det mesta av sitt innehåll med en 1080p projektor. Så då var det alldeles utmärkt att jag kunde transcoda filmerna smidigt.

Sen så delar jag mitt bibliotek med runt 18 personer i dagsläget och ofta är det åtminstone 4 personer varje kväll som kikar på ngt (därför min Plexserver heter PlexFlixAndChill). Upp 10+ på helgerna. Min CPU (2700X) skulle aldrig klara av att transcoda allt det innehållet åt folk, oavsett om det hade varit en 1080p 20 Mbps rulle ned till 1080 8 Mbps.

Samt så känner jag inte många människor som bara bygger/använder en server enbart för Plex. De flesta kör virtuella maskiner eller annat på maskinen. Då vill man ju inte att CPU'n ska spika när man sitter och håller på med nån labb, jobb etc.

Sen så har du sett skillnaden mellan att "spola" fram/back en GPU transcodead film vs. en CPU transcodead film? Det är som natt och dag. Det som skulle ta kanske 20 sek med en relativt snabb CPU, kanske skulle ta 2 sek med en GPU transcode.

Ganska specifika fall men det är de som gjorde att jag kände att jag investerade i ett begagnat quadro M2000 kort.

This.

Får man fråga vad du har för spec på din burk? Kör fillagring och Plex på min men stundtals så buffrar det via Plex så jag klurar på en uppgradering, är en GPU enbart för transcoding att föredra alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

This.

Får man fråga vad du har för spec på din burk? Kör fillagring och Plex på min men stundtals så buffrar det via Plex så jag klurar på en uppgradering, är en GPU enbart för transcoding att föredra alltså?

Jag kör bara en 2700X nu på X370 moderkort och 64 GB 3200 MHz ram + ett PNY Nvidia Quadro M2000. Inget problem med buffrande, jag tycker buffrande mer brukar bero på nätverket, antar att du inte kör WIFI på varken server eller plex klient?

Jag kommer uppgradera till Ryzen 9 3950X senare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|