Permalänk
Medlem

Dator för CubeOS?

Hej.
Jag är nyfiken på att utforska både anonymitet och Linux i form av CubeOS.

Dom har en lista över testad hårdvara https://www.qubes-os.org/hcl/

Jag hade tyckt det vore roligare att bygga en stationär (och enklare att proppa i mer minne), men dom anser att en bärbar dator vore bättre i och med att usb-tagentbord är en risk.

Men så upplever jag inte att deras lista innehåller några nya datorer som går att köpa.
Naturligtvis söker jag upp dom som är fullt fungerande i listan; ASUSTeK COMPUTER INC. X556UAM

Och bland lösa moderkort är det ju ingen som uppfyller alla önskade kriterier.

Men hoppades att ni hade koll på bärbara/moderkort som i teorin bör uppfylla allt även om den inte hamnat i listan än?

* Intel VT-x or AMD-v technology (required for running HVM domains, such as Windows-based AppVMs)

* Intel VT-d or AMD IOMMU technology (required for effective isolation of network VMs and PCI passthrough)

* Second Level Address Translation (SLAT): Intel VT-x support for Extended Page Tables (EPT) or AMD-V support for Rapid Virtualization Indexing (RVI).

* TPM with proper BIOS support (required for Anti Evil Maid)

Permalänk

@faber:
QubesOS är Fedora-baserat om jag inte minns fel, så tumregeln är i så fall att maskiner som kan köra Fedora bra också borde kunna köra QubesOS.
Thinkpad T-serien har åtminstone fram till nyligen brukat vara populär bland Linuxanvändare, liksom Dells XPS-datorer. Huvudsaken att kolla efter är integrerad grafik (inga NVidia- eller AMD-kretsar), och att maskinen kommer med ett trådlöst nätverkskort som har bra stöd i Linuxkärnan.