Robotdammsugare yay? or nay?

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en Roborock S6 som ska vara "bäst i klassen". Men jag är inte helt nöjd och här är varför:

- Den tar sig inte ens över 1.5 cm höga trösklar
- Den fastnar i mattor med trådar
- Den identifierar inte alla mattor som just "mattor"
- Den fastnar tom på fötterna till mitt soffbord, den tar sig över halvvägs och sen ger den upp (vilket innebär att jag måste flytta på den manuellt)
- Den verkar heller inte lära sig från tidigare misstag, typ som att den lyckas ta sig in till mitt sovrum men aldrig kommer ut därför att tröskeln är för hög. Därför borde den priotera andra rum först innan den tar rummet där den aldrig kommet ut ifrån

Men, den städar bra som fan där den väl kan städa.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Jag säger Nej. Hade en robot förut, men problemet är att det stora jobbet (villa, 2 barn) är inte dammsugningen i sig, det är att plocka undan grejjer. När man väl har plockat undan allt tar dammsugningen bara 10 minuter. Plockar man inte undan är en robot värdelös.
Egentligen samma problem med gräsmattan, det är inte klippningen i sig det är att ta bort alla saker från gräsmattan.....
När det kommer en plocka ihop och lägga undan robot köper jag den även om den kostar 100.000:-

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Inaktiv

Hur pass hårt kör den in i saker, jag har ett par stativhögtalare som står på ett stativ som är format som ett v och man vill ju inte att den ska knuffa omkull dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Hur pass hårt kör den in i saker, jag har ett par stativhögtalare som står på ett stativ som är format som ett v och man vill ju inte att den ska knuffa omkull dom.

Vi har en elektrolux i9 och den krockar i princip aldrig med något. Den vänder någon millimeter innan. De få gånger den slår i något så är det med en lätt touch. Skulle tro även andra fabrikat fungerar liknande.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Roomba 980, en hund och två ungar. De kör en vända varje vardag när vi är på jobbet och smutsighetsnivån hemma är låg hela veckan.
Dammsuger man manuellt en gång i veckan eller mer sällan så kommer roboten garanterat göra att man har en jämnare och lägre smutsighetsnivå hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så sjukt jäkla nöjd med vår Roborock S5, så ett stort YAY!
Helt underbart att ha, speciellt för oss som har två småbarn hemma med.
Dammsuger betydligt bättre och "djupare" än vad man gör med vanlig dammsugare.
Kör vår en runda varje dag när vi är på jobbet, hemmet känns otroligt rent när man kommer hem.
Dessutom upplever vi mindre damm på hyllor och liknande sen vi började med en robot.

Permalänk

Okej gör ett försök att väcka liv i denna tråd då jag funderar på att köpa en robotdammsugare åt min fru i födelsedagspresent. Har länge varit sugen på en och av både humoristiska & sexistiska skäl känner jag att detta är den ultimata presenten. *wink*
Rekommenderas några speciella tillverkare? Hur skiljer sig apparna? Något man ska passa sig för?
Ersätter detta verkligen den gamla klassiska vakuumsugen hemma i lägenheten? Värt att betala extra hundralappar för att få den kompatibel med google home när jag ändå kommer vilja schemalägga dammsugningen?

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Okej gör ett försök att väcka liv i denna tråd då jag funderar på att köpa en robotdammsugare åt min fru i födelsedagspresent. Har länge varit sugen på en och av både humoristiska & sexistiska skäl känner jag att detta är den ultimata presenten. *wink*
Rekommenderas några speciella tillverkare? Hur skiljer sig apparna? Något man ska passa sig för?
Ersätter detta verkligen den gamla klassiska vakuumsugen hemma i lägenheten? Värt att betala extra hundralappar för att få den kompatibel med google home när jag ändå kommer vilja schemalägga dammsugningen?

Det har hänt fruktansvärt mycket på den här fronten. Jag köpte för länge sedan en Roomba 650 (då den billigaste med inbyggd schemaläggning) och den fungerade bra så länge jag bodde i ettor. Första lägenheten med en dörr så var den rökt.

Jag har i dag en Xiaomi Roborock S5 och modellen innan på olika våningsplan.

Gällande ersättande: Vi måste fortfarande dammsuga i trappan, men det behövs bara göras någon gång i månaden/varannan månad. Det ersätter inte fullt ut, men minskar behovet något enormt. Dessutom har man automagiskt ordning på golvet så det ser mer ordningsammare ut automagiskt.

En feature som jag uppskattar är att integrera dammsugaren i min hemautomationsplatform - jag startar tex dammsugaren först om ingen av oss är hemma och kommer någon hem när dem kör så åker dem snällt hem och parkerar i dockan. Och på så vis är det också schemalagt att en dag i veckan så parkerar den framför sopskåpet/soptunnan så att de lätt kan tömmas (den ena bor under en soffa och den andra under en säng så de är lite luriga att komma åt )

Gällande märke så har väl Xiaomis rykte om mest bang/buck.

Jag ser dammsugarintegrationen med GH som en gimmick (jag har inte fått den att fatta rumsstädning än iaf, att trigga en dammsugning av hela huset medelst röst är inte ett usecase jag känner att jag behövt iaf)

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Fan att man har trösklar, annars hade det blivit ett köp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av zyberzero:

Det har hänt fruktansvärt mycket på den här fronten. Jag köpte för länge sedan en Roomba 650 (då den billigaste med inbyggd schemaläggning) och den fungerade bra så länge jag bodde i ettor. Första lägenheten med en dörr så var den rökt.

Jag har i dag en Xiaomi Roborock S5 och modellen innan på olika våningsplan.

Gällande ersättande: Vi måste fortfarande dammsuga i trappan, men det behövs bara göras någon gång i månaden/varannan månad. Det ersätter inte fullt ut, men minskar behovet något enormt. Dessutom har man automagiskt ordning på golvet så det ser mer ordningsammare ut automagiskt.

En feature som jag uppskattar är att integrera dammsugaren i min hemautomationsplatform - jag startar tex dammsugaren först om ingen av oss är hemma och kommer någon hem när dem kör så åker dem snällt hem och parkerar i dockan. Och på så vis är det också schemalagt att en dag i veckan så parkerar den framför sopskåpet/soptunnan så att de lätt kan tömmas (den ena bor under en soffa och den andra under en säng så de är lite luriga att komma åt )

Gällande märke så har väl Xiaomis rykte om mest bang/buck.

Jag ser dammsugarintegrationen med GH som en gimmick (jag har inte fått den att fatta rumsstädning än iaf, att trigga en dammsugning av hela huset medelst röst är inte ett usecase jag känner att jag behövt iaf)

Uppskattar verkligen dina åsikter och tackar ödmjukast för svaret! Det blir nog en Xiaomi S5 Max om inte någon har invändningar på det

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har oxå en roborock s5 och det är något av det bästa jag köpt. Rekomenderas!
Både jag och frugan hatar att dammsuga, vilket resulterar i att det aldrig blir dammsugit.
Med robot så är hela lägenheten alltid dammfri. Så länge ingen går och stänger en dörr någonstans innan han drar på jobbet

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Uppskattar verkligen dina åsikter och tackar ödmjukast för svaret! Det blir nog en Xiaomi S5 Max om inte någon har invändningar på det

Gjorde en snabb jämförelse mellan den och S6 på Prisjakt, och S6 verkar bättre på allt till samma pris?

Är det något jag missar? Varför väljer man S5 max istället?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Gjorde en snabb jämförelse mellan den och S6 på Prisjakt, och S6 verkar bättre på allt till samma pris?

Är det något jag missar? Varför väljer man S5 max istället?

S6 har inte officiellt släppts ännu och ska komma in i lager först på fredag. Frugan fyller på lördag så det är vågat att chansa

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Jag har en Xiaomi Roborock S5, lite skeptisk då den bara pratar på Kinesiska med pipig röst....

Dock så fungera den bra men måste dammsuga på mer tajta områden, glöm inte att ställa in "map saver" och "carpet mode" för att få en effektivera dammsugning, den klara även badrums trösklar galant, dock så låter den väldigt mycket över trösklar fast det gör ju en vanlig också... Dock så är behållaren väldigt liten så för oss som har katt så måste den tömmas nästan vid varje körning.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

S6 har inte officiellt släppts ännu och ska komma in i lager först på fredag. Frugan fyller på lördag så det är vågat att chansa

Aj då. Ja, då hade jag missat något trots allt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Har en S5 och är nöjd med den, tyvärr fick jag lämna in min för lasern la av efter lite över ett år, men fick en ny från komplett på reklamation

Dammsuger inte själv så ofta här hemma, utan kanske 1 gång i månaden. Trösklar kan man lösa med små lister framför så det blir en trappa för den, har rätt grova stora hjul som lyckas bra att klättra.

Nu är det två i tråden som har laddstationen under säng eller soffan, men om batteriet börjar brinna har du ökat hastigheten på elden något ENORMT! Sängar och soffan är mycket brandfarliga! Skulle aldrig sätta laddaren under något som skulle öka brandförloppet!

Mitt tips: Ensam mot en vägg/cementvägg och brandvarnare i samma rum.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Haft en Neato Botvac85 (eller vad den nu heter) i snart 5 år och är ganska nöjd. Bytt batteriet en gång då den la av. Fick skicka tillbaka hela dammsugaren någon månad efter inköp då den vägrade starta, var visst nått hårdvarufel - garantiprocessen gick smidigt och jag fick en ny, uppgraderad modell inom två veckor, vilket jag anser som godkänt då den skickades till USA. Dammsuger två gånger i veckan och tömmer den ungefär två gånger i månaden. Den kommer åt bra och man behöver inte handjaga med vanlig sugare speciellt ofta. Har nån extraborste för husdjur på den som gräver upp katthåren ur tjocka mattor ganska bra.
Rekommederas, helt klart. Nyare modeller är nog både bättre och tystare.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Skaffa hemstäd en gång i månaden istället är mitt tips. Har du inte djur räcker det att dammsuga när du faktiskt tappar saker så tar städfirman "storstädningen" månadsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Skaffa hemstäd en gång i månaden istället är mitt tips. Har du inte djur räcker det att dammsuga när du faktiskt tappar saker så tar städfirman "storstädningen" månadsvis.

Jag tycker det blir dammigt efter en vecka Hade sett förjävligt ut efter en månad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

kan starkt rekommendera Roborock S5 Max. Den har S5'ans hårdvara (fast med bättre mopp) kombinerat med mjukvaran från S6'an.

https://www.youtube.com/watch?v=VSkw5FFur7Y

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

S6 har inte officiellt släppts ännu och ska komma in i lager först på fredag. Frugan fyller på lördag så det är vågat att chansa

Roborock S6 har väl visst släppts? Jag köpte min S6 från Webhallen förra året. Eller är det en annan ny version av S6 som är på gång som jag inte har hört talas om? Däremot så kan det ju såklart vara så att S6 inte finns i lager hos den butiken du vill handla ifrån.

Permalänk
Medlem

För er som har S5an så kom det en uppdatering ganska nyligen som gör att kartan nu kan delas in i olika rum och därefter kan man välja "Städa kök" istället för att använda Zoner. Jag tror det är samma funktion som S6 har.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med många att det är värt varje krona för vardagsstädning. Man kan komplettera med en bra handdammsugare som Xiaomi eller Dyson så har du det som behövs. Kör Xiaomi Roborock S5 sedan 2 år tillbaka och nu Xiaomi S5 Max så det blir en på varje plan.
Fördelen är att man kan styra det mesta remote på den, via karta, virtuella väggar samt rumsindelning. Så du kan städa vissa rum eller hela hemmet och begränsa den om du inte vill att den ska gå in på vissa områden.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Roborock S6 har väl visst släppts? Jag köpte min S6 från Webhallen förra året. Eller är det en annan ny version av S6 som är på gång som jag inte har hört talas om? Däremot så kan det ju såklart vara så att S6 inte finns i lager hos den butiken du vill handla ifrån.

Yes S6 släpptes efter S6 för ca 1 år sedan har jag för mig. Sedan kom S5 Max för 3 månader sedan. Nu släpps S6 Pure som kommer bli likt S5 Max hårdvara med eventuellt smartare tänk.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

kan starkt rekommendera Roborock S5 Max. Den har S5'ans hårdvara (fast med bättre mopp) kombinerat med mjukvaran från S6'an.

https://www.youtube.com/watch?v=VSkw5FFur7Y

Nja S5 Max har bättre hårdvara bla processorn är den nyaste som nu släpps bland nya Roborock dammsugare.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Nja S5 Max har bättre hårdvara bla processorn är den nyaste som nu släpps bland nya Roborock dammsugare.

ah ja, har inte inte kikat på vad den har för dator-hårdvara. Tänkte mer på att den har samma sugförmåga osv som S5 hade.

Såg några recensioner när s6 kom där folk önskade att dom bara kunde göra en s5 med ny mjukvaran från S6an, och att det i princip var det man gjorde med s5 max

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min Roborock S6! Anpassade hela hemmet efter den när jag flyttade och köpte möbler, så alla möbler har en markfrigång på minst 10cm så den kommer åt i princip hela bostaden på sånär en hörna där jag har en baslåda.

Permalänk
Inaktiv

Tvärnöjd med min Xaomi S5'a, tuffat på ett år nu, behöver nästan aldrig damma, inga katthår. Klarar relativt höga trösklar, det roliga är att första gångerna verkar den fastna, fast när den kommit över ett par gånger så verkar den komma ihåg, och försöker igen om den fastar, backar, vänder, backar och har sig. Har 22 mm trösklar till badrummer, med fasad kant, precis så bakdelen kommer upp.

Familjen har lärt sig att plocka upp den största fienden, sockor, så den kanske fastar på någon kattleksak 1 gång i månaden.

Det enda vi fick byta var mattan i vardagsrummet, den var mjuk och hade en tendens att bli upprullad..

Klart värt de 4000 som jag pröjsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

ah ja, har inte inte kikat på vad den har för dator-hårdvara. Tänkte mer på att den har samma sugförmåga osv som S5 hade.

Såg några recensioner när s6 kom där folk önskade att dom bara kunde göra en s5 med ny mjukvaran från S6an, och att det i princip var det man gjorde med s5 max

Nja förenklat förklarat absolut. Men den har fått bättre CPU så att den kan effektivisera rutten mera själv osv. Nu har även S5 fått smartare funktioner med nya firmware med rumsindelning så nu kör den inte bara rutten efter Dockan position nu kör den även smartare rutt beroende på rummets utformning.

Men S5 Max är vad S5 var när den kom ut. S6 kommer fasas ut nu till S6 pure med nya CPUn för mer effektiv rutt.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Köpte en Neato D6 för nån månad sedan. Vi har två katter och en hund och roboten tar hela övervåningen varje vardagsförmiddag. Märker klar förbättring, så himla gött att komma hem till nydammsuget. När jag valde robot så valde jag aktivt bort kinesiska tillverkare pga integritets- och säkerhetsskäl.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter