Program för människor med glasögon

Permalänk
Medlem

Program för människor med glasögon

Hej jag var hos optikern häromdagen. Tanken slog mig om de fanns program till Windows(eller liknande) som man kunde slå in sitt synfel och ställa in skärmen efter de likt hur Glasögon fungerar. Kanske inte är en så stor grej men kanske många skulle uppskatta att kunna sitta vid datorn/tvn utan glasögon.

Jag kanske är jättedum som tror att de skulle fungera när de kanske finns någon uppenbar anledning till att de inte skulle göra de men ville bara höra mig för.

Mvh

Permalänk
Vila i frid

Något sådant "program" finns inte. Ställ in skärmavståndet till utsträckta fingerspetsar (för 27-tummare) och fixa läsglasögon anpassat för just det läsavståndet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det du behöver är terminalglasögon, inget program kan göra något annat än att förstora bilden eller förändra ljuset utan det skulle ju krävas en monitor med nån typ av reglerbar optik på för att kunna kompensera ett synfel och sådana monitorer finns inte ännu.
Även om det fanns sådana monitorer så skulle det nog ändå inte funka bra för du har säkert inte exakt samma synfel på både höger och vänster öga.

Det som möjligen skulle kunna fungera är retinaprojektorer men då blir det ju ändå en typ av glasögon om än mycket mer avancerade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det beror på synfel. Om du har ett synfel som gör att raka linjer blir böjda går det rent teoretiskt att rätt till genom att böja bilden åt andra hållet.

Om vi dock pratar om att ögat inte klarar av att fokusera är det inte möjligt att lösa utan någon form av lins idag. Mjukvaran du frågar om skulle kräva att skärmen kan skicka ljus i specifika riktningar (så att ljuset från en specifik pixel kommer med en vinkel mot ögat som om den var antingen framför eller bakom skärmen), vilket de inte gör. Du får börja köra VR som har inbyggda linser som kan fixa det istället

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz