Är denna dator något att ha?

Permalänk
Medlem

Är denna dator något att ha?

Mitt grafikkort strök med här i veckan så jag har börjat kika på en ny dator. Har planer på eventuella studier snart så jag tänkte prova en bärbar dator. Öppen för alla märken och har en 144hz skärm som jag tänkte koppla till. Satt och kikade runt lite och såg att mediamarkt hade en hyffsad prissänkning på några av sina laptops, är denna något att ha?

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lenovo-legion-y530-81fv...

Permalänk

Om du ska ha den till surf o netflix är den något att ha.
Om du tänkt spela på den så får du nog endast 144 fps i harppan med ett 1050

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyrt för vad du får, Webhallen har en med bättre specs (dock är den besvärlig att uppgradera, om du vill köra 16GB RAM i stället, eller byta ut SSDn mot en större) för 500kr mindre.

Snabbare GPU och CPU.

Den finns även med 512GB SSD.

Själv köpte jag under en kampanj en med 512GB SSD för ungefär det priset som 256GB-varianten nu ligger på - bytte ut SSDn mot en 1TB och bytte ut 8GB-stickan mot en 16GB (tyvärr bara en minnesplats), ångrar det inte. Visst lär du fortfarande få kämpa för att driva någorlunda moderna spel i 144FPS om du inte kapar detaljer till minimum, men annars presterar den förhållandevis hyfsat. Du kan kika runt på Userbenchmark (de verkar bara ha listat Max-Q-varianten av GTX 1650 av någon anledning, dock) eller Notebookcheck för att jämföra lite olika kort och hur de presterar.

Permalänk
Medlem

Så det är ett 1650 man vill ha för att hänga med lite iallafall. Är det någon utgående modell mediamarkt säljer eller är dom bara allmänt dyrare?

Jag kommer nog mestadels spela Apex och kanske något annat i framtiden. Vill ju egentligen vänta till black friday men känns riktigt segt att vara utan dator i 2-3 veckor. Kan tänka mig lägga upp till 10k iallafall om det ger något bättre utfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Alldeles för dyrt för vad du får, Webhallen har en med bättre specs (dock är den besvärlig att uppgradera, om du vill köra 16GB RAM i stället, eller byta ut SSDn mot en större) för 500kr mindre.

Snabbare GPU och CPU.

Den finns även med 512GB SSD.

Själv köpte jag under en kampanj en med 512GB SSD för ungefär det priset som 256GB-varianten nu ligger på - bytte ut SSDn mot en 1TB och bytte ut 8GB-stickan mot en 16GB (tyvärr bara en minnesplats), ångrar det inte. Visst lär du fortfarande få kämpa för att driva någorlunda moderna spel i 144FPS om du inte kapar detaljer till minimum, men annars presterar den förhållandevis hyfsat. Du kan kika runt på Userbenchmark (de verkar bara ha listat Max-Q-varianten av GTX 1650 av någon anledning, dock) eller Notebookcheck för att jämföra lite olika kort och hur de presterar.

Vad tror du om https://www.webhallen.com/se/product/307953-Acer-Nitro-5-AN51...

Är Acer och Lenovo jämförbara? Sedan visst borde jag klara mig på 256 gig ssd. Brukar inte rulla på speciellt många spel samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@h1ngsten:
Känns som att det är en utgående modell, ja - förra generationens CPU och GPU.

Personligen skulle jag välja Lenovo, men det är mer på grund av dåliga erfarenheter med Acer genom åren. Båda är relativt prispressade, så kvaliteten är ungefär densamma - godkänd men inte high-end.

Ett 1650 är godkänt, men det kommer fortfarande att få kämpa med att driva mer tungrodda titlar - steget upp ligger 1660Ti (finns en 256GB SSD-variant, men prisskillnaden är så pass liten att 512GB-varianten känns mer prisvärd). Den ska dessutom vara något lättare att lägga till mer RAM i än den andra Lenovon jag länkade.

1660Ti är ganska mycket vassare än 1650.

1050Ti ser jag dock ingen anledning att välja i dag, när 1650 som presterar bättre finns till samma pris.

ASUS har en konkurrerande variant - du får 16GB RAM, men i utbyte en lite långsammare processor. (Jämfört med Intels 9300H.)