Permalänk

tv kalibrering 55Qled

Halloj köpte en Samsung QE55Q70RATXXC .
Undrar om det är någon som har bra tv kalibrering för mkt färg. ?
Kan absolut inget om ljud och bild. 😅

Permalänk
Medlem

Rtings.com
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70r-qled/setti...

Ställde in min Sony tv efter deras settings. Blev behagligare bild tyckte jag.
Ingen tv är den andra lik även om det är samma modell men det ger alltid en fingervisning.
Lycka till med inställningarna!!

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Skrivet av FiKsT:

Rtings.com
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q70-q70r-qled/setti...

Ställde in min Sony tv efter deras settings. Blev behagligare bild tyckte jag.
Ingen tv är den andra lik även om det är samma modell men det ger alltid en fingervisning.
Lycka till med inställningarna!!

Ja jag testade den där, men bilden blev väldigt mörk. 😱

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Laxpudding har nyligen skrivit ett bra inlägg om kalibrering som jag tror passar bra in här

#18171999

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Bildexpert 📺

Tack @Söderbäck för inflikandet – kalibrering är inte att ändra på inställningar utan att justera mot en definierat mål.

Skrivet av Bimboankan:

Ja jag testade den där, men bilden blev väldigt mörk. 😱

Blev den det egentligen? Din TV var kanske för ljusstark innan? Men du var så van att bli bländad att ögat anpassade sig och nu reagerar du på den relativa skillnaden. I vilket fall behöver du anpassa ljusstyrkan efter rummet och det heter "bakljus"-någonting. Låt ögonen vänja sig några minuter innan du ändra tillbaka.

Annars med det du frågar efter om mycket färg är förmodligen redan det läge du körde direkt ur kartong. Där läggs det till färg, ljus och kontrast som aldrig fanns i bilden till att börja med. Det får effekt av att ansikten kan bli märkliga, ofta lite vinröda eller solariebrända med frukter som är lite självlysande. Ganska enkelt att öka på mer där med reglagen som finns. Plus på Färg och det lyser mer.

Samsung kan också ha ett läge som heter "intensiv" eller "dynamisk" där det blir lite Disney-på-LSD av allting.