Permalänk

Arv/Klasser C# JoppesDjur

Hej, håller på med en uppgift i kursen Programmering 2 och har nu fastnat på en av delarna... I klassen Ball och metoden LowerQuality så ska kvalitet på bollen sänkas med ett värde beroende på om det är en Hund(Klassen Dog) eller Puppy(klassen Puppy) som interactar med den. Det som händer dock är att kvaliteten ändras från 10 till -1 eller -2 beroende på vilket djur som anropas... Det jag vill är så klart att om hunden interactar så ska kvaliteten ändras från 10 till 8 och så vidare. Vart är det jag tänker fel? Tack på förhand.

Kod raderad på begäran.
Permalänk
Hedersmedlem

I din LowerQuality sätter du ju bara quality, du minskar den inte.

Permalänk

@Shimonu: jag tänker att om det är Puppy : Dog som anropar Interact så ska den minskas med -1 och om Dog : Animal anropar Interact så ska den minskas med -2. Eller ska jag få in det i metoden LowerQuality?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av chokladkunG:

@Shimonu: jag tänker att om det är Puppy : Dog som anropar Interact så ska den minskas med -1 och om Dog : Animal anropar Interact så ska den minskas med -2. Eller ska jag få in det i metoden LowerQuality?

Jo, men det du gör är:

this.Quality = quality;

Dvs du sätter Quality till värdet du anropar med, -1 eller -2.
Du får addera värdet till det som redan finns.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

@Thomas: aha nu förstår jag! Jag fick till det, tack så mycket!!