Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Jag tror det står reserverad för de flesta, oavsett när de beställde. Jag beställde 2020-10-15 och det har stått reserverad för mig sedan dess. Mer avgörande är nog om man får mail/sms med information om försening.

Nu går det åter att beställa på hemsidan. Leverans 2020-12-15. Så verkar som att även de som beställer idag bör få innan jul. Lagerstatus i 44 varuhus. Antar att saldo gås igenom dessa dagar och hoppas att de nästa vecka kan svara på hur ens chanser ser ut.

Min står "under behandling" bokade 18 minuter efter förhandsbokningen öppnade..

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlommaNN:

Min står "under behandling" bokade 18 minuter efter förhandsbokningen öppnade..

Under behandling på Elgigantens hemsida betyder att de avbokar beställningen tror jag.

😳😄

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Min står "under behandling" bokade 18 minuter efter förhandsbokningen öppnade..

Har samma, tog klarna.
Risken är att deras system bygger på 'skickas när det finns på lager' så att man hamnat i limbo.

Ringde dock några dagar efteråt och fick inga indikatorer på konstigheter från supporten ...

Ska bli kul att se vad som händer, lite spänning i vardagen. (har inte ett jättebehov, däremot är det lätt att motivera köpet för framtida spel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Min står "under behandling" bokade 18 minuter efter förhandsbokningen öppnade..

Skrivet av pacc:

Har samma, tog klarna.
Risken är att deras system bygger på 'skickas när det finns på lager' så att man hamnat i limbo.

Ringde dock några dagar efteråt och fick inga indikatorer på konstigheter från supporten ...

Ska bli kul att se vad som händer, lite spänning i vardagen. (har inte ett jättebehov, däremot är det lätt att motivera köpet för framtida spel)

Mycket märkligt. Jag tog också Klarna för att slippa krångla med refunds om de inte kan leverera på dagen och jag lyckas få tag på ett på annat håll. Har stått "Reserverad" sedan i vart fall dagen efter jag bokade (kollade ej samma dag) och detta är alltså 2020-10-15.

Tror som ovanstående att det enda logiska här är att det är kodord inte bara för att er order blivit avbokad men att ni även blivit svartlistade! Surt sa räven!

Skämt åsido, lär vara någon obetydlig teknikalitet. Deras chat är rätt snabb dessa dagar om ni vill stämma av med dem!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cbxb:

Mycket märkligt. Jag tog också Klarna för att slippa krångla med refunds om de inte kan leverera på dagen och jag lyckas få tag på ett på annat håll. Har stått "Reserverad" sedan i vart fall dagen efter jag bokade (kollade ej samma dag) och detta är alltså 2020-10-15.

Tror som ovanstående att det enda logiska här är att det är kodord inte bara för att er order blivit avbokad men att ni även blivit svartlistade! Surt sa räven!

Skämt åsido, lär vara någon obetydlig teknikalitet. Deras chat är rätt snabb dessa dagar om ni vill stämma av med dem!

Beställde min 22/9 men runt lunch, står också som reserverad. Klarna betala efter leverans. Har också en beställning (eller bokning) från webhallen gjord i juli någon gång, får se vilken som kommer först. Får jag två på release så släpper jag gärna en till någon annan för inköpspris, men det kanske inte är så troligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag pratade med supporten nyss. Beställde på kvällen 22/9. Fick efter någon dag försenad leverans till 13/11. Nu är den uppdaterad till 11/11.
Dock verkar det väldigt svajigt. De är dagligen i kontakt med Microsoft för att säkra så många enheter som möjligt, enligt supporten.

Så - kan/kommer bli uppdaterad information. Åt vilket håll återstår att se...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Beställde min 22/9 men runt lunch, står också som reserverad. Klarna betala efter leverans. Har också en beställning (eller bokning) från webhallen gjord i juli någon gång, får se vilken som kommer först. Får jag två på release så släpper jag gärna en till någon annan för inköpspris, men det kanske inte är så troligt.

" Pax! " ..

Skrivet av Najk:

Jag pratade med supporten nyss. Beställde på kvällen 22/9. Fick efter någon dag försenad leverans till 13/11. Nu är den uppdaterad till 11/11.
Dock verkar det väldigt svajigt. De är dagligen i kontakt med Microsoft för att säkra så många enheter som möjligt, enligt supporten.

Så - kan/kommer bli uppdaterad information. Åt vilket håll återstår att se...

Riktigt svajigt. Givet hur svårt alla andra verkar ha att få tag på enheter så tvivlar jag starkt på att någon positiv uppdatering kommer att ske..

Tror dock ni som beställt väldigt tidigt simmar lugnt. Är nog mer vi som beställde sent (trots indikationer från både hemsida och support att det skulle gå att få vid release) är de som får vara beredda på besvikelse. Håller tummarna dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Någon som beställt från Microsoft Store och fått kostnaden för Series X/S reserverad? Jag fick nämligen det idag.

Valde Klarna som betalningsmetod hos dom.
När jag la beställningen reserverade de 0 kr, och den 25 oktober dök själva Series X summan upp på 5 695 kr, markerad som "preparing".

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem

Nu står det "Webblager (<5)" på hemsidan och att den finns i lager (men går ej att köpa) i 55 butiker.
Spänningen stiger..

Permalänk
Medlem

Bokade 2020-10-24 runt lunch och står reserverad för mig.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Redaktionen har fått in en Series X och Series S nu. Eftersom Jonas och Kenneth är upptagna med "annat" plockade jag hem rackarna så att vi åtminstone kommer igång med att testköra enheterna. Har ni några frågor ska jag svara på det så gott jag kan, lär väl göra en tråd eller artikel om det hela framgent.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

Redaktionen har fått in en Series X och Series S nu. Eftersom Jonas och Kenneth är upptagna med "annat" plockade jag hem rackarna så att vi åtminstone kommer igång med att testköra enheterna. Har ni några frågor ska jag svara på det så gott jag kan, lär väl göra en tråd eller artikel om det hela framgent.

https://i.pinimg.com/564x/bb/a1/0b/bba10befb6d64e018e6286c258ce4d9e.jpg

Har du en TV med HDMI 2.1? Om svaret är ja - hur fungerar det med VRR/4K@120FPS i de titlar som erbjuder det?

De spel som erbjuder 4K@60FPS - hur är det med detaljrikedom med mera i jämförelse med spelets motsvarighet på PC?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Redaktionen har fått in en Series X och Series S nu. Eftersom Jonas och Kenneth är upptagna med "annat" plockade jag hem rackarna så att vi åtminstone kommer igång med att testköra enheterna. Har ni några frågor ska jag svara på det så gott jag kan, lär väl göra en tråd eller artikel om det hela framgent.

https://i.pinimg.com/564x/bb/a1/0b/bba10befb6d64e018e6286c258ce4d9e.jpg

Kör den några timmar i ett hyffsat tungt spel och berätta hur du uppfattar ljud/värmenivån

Börjar redan visa sig att Series X är starkare än PS5. Trodde inte det skulle hända redan dag 1 dock.
https://twitter.com/_XboxNews/status/1322176912786153474

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Najk:

Har du en TV med HDMI 2.1? Om svaret är ja - hur fungerar det med VRR/4K@120FPS i de titlar som erbjuder det?

De spel som erbjuder 4K@60FPS - hur är det med detaljrikedom med mera i jämförelse med spelets motsvarighet på PC?

Nej tyvärr inte, på grund av FHM:s nya riktlinjer runt COVID-19 arbetar vi hemma nu och min 4K TV är dessvärre inte HDMI 2.1-kapabel. Jag får se hur vi hanterar det här, antingen om jag får hem en HDMI 2.1-TV till lägenheten eller om jag åker in till kontoret och vi får låna in en TV dit.

Angående 4K@60 FPS ska jag testa Yakuza 7 och Dirt 5 så fort de båda kan spelas på både Series X och PC/Win 10.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Kör den några timmar i ett hyffsat tungt spel och berätta hur du uppfattar ljud/värmenivån

Börjar redan visa sig att Series X är starkare än PS5. Trodde inte det skulle hända redan dag 1 dock.
https://twitter.com/_XboxNews/status/1322176912786153474

https://news.xbox.com/en-us/2020/10/28/a-closer-look-at-how-x...

Kan bero på att det är en hybrid mellan RDNA1 och RDNA2 i PS5an som gör att prestanda gapet redan visar sig.
Den här killen lägger ut ganska intressant information angående det - https://twitter.com/blueisviolet

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Michael1:

Kör den några timmar i ett hyffsat tungt spel och berätta hur du uppfattar ljud/värmenivån

Börjar redan visa sig att Series X är starkare än PS5. Trodde inte det skulle hända redan dag 1 dock.
https://twitter.com/_XboxNews/status/1322176912786153474

Jag ska köra Gears 5 i några timmar och se hur den sköter sig, verkar vara det spelet som just nu pressar hårdvaran mest.

Det där är ju bara ett exempel dock, jag tror nog att Series X kan hålla höga upplösningar stabilt lättare än med PS5, och att utvecklare kan behöva använda dynamisk upplösning i större utsträckning på PS5. Men så länge bilduppdateringen är stabil och grafiken ser bra ut är jag nöjd Där är jag mest spänd på att uppleva Dual Sense och Tempest 3D-ljud i spel, det verkar på förhand som att det kan göra mycket för spelupplevelsen.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag ska köra Gears 5 i några timmar och se hur den sköter sig, verkar vara det spelet som just nu pressar hårdvaran mest.

Det där är ju bara ett exempel dock, jag tror nog att Series X kan hålla höga upplösningar stabilt lättare än med PS5, och att utvecklare kan behöva använda dynamisk upplösning i större utsträckning på PS5. Men så länge bilduppdateringen är stabil och grafiken ser bra ut är jag nöjd Där är jag mest spänd på att uppleva Dual Sense och Tempest 3D-ljud i spel, det verkar på förhand som att det kan göra mycket för spelupplevelsen.

Så länge spelet är skoj så är jag nöjd!

Men tekniknörden i mig tycker det är ganska kul med jämförelser och djupdykningar i teknik och prestanda

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

Nej tyvärr inte, på grund av FHM:s nya riktlinjer runt COVID-19 arbetar vi hemma nu och min 4K TV är dessvärre inte HDMI 2.1-kapabel.

Vad trist! Men du - jag har en lösning! Min TV har HDMI 2.1.
Du kan komma förbi mig och lämna av Xboxen så sköter jag den delen av testningen.
Jag bor utanför Gbg. Det går bra att komma under morgondagen.

👻

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Jag ska köra Gears 5 i några timmar och se hur den sköter sig, verkar vara det spelet som just nu pressar hårdvaran mest.

Det där är ju bara ett exempel dock, jag tror nog att Series X kan hålla höga upplösningar stabilt lättare än med PS5, och att utvecklare kan behöva använda dynamisk upplösning i större utsträckning på PS5. Men så länge bilduppdateringen är stabil och grafiken ser bra ut är jag nöjd Där är jag mest spänd på att uppleva Dual Sense och Tempest 3D-ljud i spel, det verkar på förhand som att det kan göra mycket för spelupplevelsen.

Men gears 5 är redan optimerat alltså?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av issue:

Men gears 5 är redan optimerat alltså?

De titlar som optimerats för Series X just nu innefattar:

  • Forza Horizon 4

  • Gears 5

  • Gears Tactics

  • Sea of Thieves

  • The Touryst

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

De titlar som optimerats för Series X just nu innefattar:

  • Forza Horizon 4

  • Gears 5

  • Gears Tactics

  • Sea of Thieves

  • The Touryst

Aha, trodde dom inte var ute än men de är klart, jag har ju ingen Series X heller

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Bara jag som fick ett mail på franska från Microsoft... Är det någon mer som fick det, av ni som förhandsbokade direkt från Microsoft dvs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Bara jag som fick ett mail på franska från Microsoft... Är det någon mer som fick det, av ni som förhandsbokade direkt från Microsoft dvs?

Jag fick just samma!

Bonjour,

Merci d’avoir précommandé votre Xbox Series X ou Xbox Series S sur le Microsoft Store. Veuillez vous assurer d’avoir bien pris en compte les indications suivantes afin de recevoir votre console au plus vite dès sa sortie.

Le montant sera prélevé de votre carte de crédit dans les 10 jours précédent l’expédition afin de garantir la livraison de votre console le 10 novembre 2020. Veuillez vérifier que les informations de votre carte de crédit sont bien à jour dans votre compte Microsoft : https://account.microsoft.com.

Lorsque nous commencerons à traiter votre commande, vous recevrez une notification d’expédition. Veuillez noter que cette notification ne vous sera envoyée qu’une fois votre commande expédiée. Les commandes peuvent être livrées pendant toute la journée du 10 Novembre 2020, nous vous remercions d’avance de votre patience.

Enfin, pour s’assurer de la bonne livraison de votre commande, veuillez vérifier que les informations de contact fournies sont bien à jour sur votre compte Microsoft (https://account.microsoft.com), notamment votre numéro de téléphone et adresse email, au cas où l’entreprise de transport ait besoin de vous contacter avant la livraison.

Merci de nous avoir fait confiance pour vos achats,

Microsoft Store Team

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiv:

Jag fick just samma!

Bonjour,

Merci d’avoir précommandé votre Xbox Series X ou Xbox Series S sur le Microsoft Store. Veuillez vous assurer d’avoir bien pris en compte les indications suivantes afin de recevoir votre console au plus vite dès sa sortie.

Le montant sera prélevé de votre carte de crédit dans les 10 jours précédent l’expédition afin de garantir la livraison de votre console le 10 novembre 2020. Veuillez vérifier que les informations de votre carte de crédit sont bien à jour dans votre compte Microsoft : https://account.microsoft.com.

Lorsque nous commencerons à traiter votre commande, vous recevrez une notification d’expédition. Veuillez noter que cette notification ne vous sera envoyée qu’une fois votre commande expédiée. Les commandes peuvent être livrées pendant toute la journée du 10 Novembre 2020, nous vous remercions d’avance de votre patience.

Enfin, pour s’assurer de la bonne livraison de votre commande, veuillez vérifier que les informations de contact fournies sont bien à jour sur votre compte Microsoft (https://account.microsoft.com), notamment votre numéro de téléphone et adresse email, au cas où l’entreprise de transport ait besoin de vous contacter avant la livraison.

Merci de nous avoir fait confiance pour vos achats,

Microsoft Store Team

Jag fick det också.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Najk:

Vad trist! Men du - jag har en lösning! Min TV har HDMI 2.1.
Du kan komma förbi mig och lämna av Xboxen så sköter jag den delen av testningen.
Jag bor utanför Gbg. Det går bra att komma under morgondagen.

👻

Haha, men jag bor ju i Stockholm, hur löser vi logistiken? Trådlös HDMI är kanske en lösning, men där har vi ju inte kommit så långt. Hur snabbt tror du vi löser det om vi slår våra kloka huvuden ihop? Och det avståndet blir ju svårt att täcka, låga radiofrekvenser krävs ju för långa avstånd. Ska vi fila på trådlös HDMI 2.1 över säg .... 2 MHz? Blir ju knivigt att få till nödvändig bandbredd i det radiospektrumet förstås

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loevet:

Ska vi fila på trådlös HDMI 2.1 över säg .... 2 MHz? Blir ju knivigt att få till nödvändig bandbredd i det radiospektrumet förstås

Absolut. Och när vi är klara med det så blir det en automatisk mega-sågning i recensionen p.g.a. usel prestanda. Naturligtvis utan att nämna ovan nämnda "lösning".

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Bara jag som fick ett mail på franska från Microsoft... Är det någon mer som fick det, av ni som förhandsbokade direkt från Microsoft dvs?

Jepp, trodde det var fejk eftersom den inte kom från t.ex @microsoft.com, men det är alltså genuint?
Googlade "microsoftstore@microsoftstoreemail.com" och folk säger att det är spam, konstigt!

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Bara jag som fick ett mail på franska från Microsoft... Är det någon mer som fick det, av ni som förhandsbokade direkt från Microsoft dvs?

Jag också

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------System 1: Thermaltake Xaser VI, Corsair AX750, Gigabyte Z68X-UDH3-B3 rev 1.3, Intel i7 2700K @3,8GHz, Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600MHz CL10, Gigabyte Radeon R9 200 HD7950.

Permalänk
Medlem

Knappen att avbryta ordern på Microsoft Store har försvunnit för mig nu.
Antar att det är ett gott tecken på att de förbereder beställningen!

Visa signatur

Xbox Series X gamertag: rawsmus

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |