Permalänk
Medlem

Strul med internethastighet

Hej!
Har haft problem med mitt internet nu i två dagar,brukar få rätt på det efter att läsa här o testa mig fram men nu blir jag galen o resten av familjen oxå..
Har en router i fiberskåpet där jag stängt av wifi på sen en Netgear AP på övervåningen o en Netgear AP på nedervåningen..fungerat bra tills i går..inegn hastighet alls nästan,laddar ner med 0,5 o upp med 1-2.istället för 10/10..testat direkt från fiberboxen o då är där full hastighet,,bytade i går routern i fiberskåpet gjorde likadant fortfarande,i morse bytade jag kablen mellan fiberskåpet o routern,då funkade det,full hastighet,tills för 1 timme sedan,,likadant igen..inte en susning om vad jag skall göra,laddade hem senaste uppdateringarna till routern o accesspunkterna men hjälper inte.Nån som har nåt tips??fungerat kanon i i flera år..

Permalänk
Medlem

Startat om routern och fiberkonverteraren?

Permalänk
Medlem

@m4gnify: Har jag gjort flera ggr..både fiberkonverteraren,routern o accesspunkterna..

Permalänk
Medlem

Någon som har fått en iPhone i julklapp? Haft liknande problem, och det var "iCloud backup" som tog över bandbredden och slöade ner 100/100 nätverket pga kass utrustning.

Nästa gång det sker, koppla in dig med en nätverkskabel direkt till fiberomvandlaren och testa hastigheten. Därefter gör du samma sak och testa routern och till sist AP. Förhoppningsvis så hittar du vilken hårdvara som strular och gör en fabriksåterställning på den.

(Dubbelkolla att din utrustning har okej med utrymme pga luftflöde. Det kan vara att något som har börjat överhettas.)

Om det är bara WiFI som är problemet då kanske det är dags för uppgradering till högre bredbandshastighet och nyare utrustning som har bättre standard på det trådlösa för nya elektronikprylar.

10/10 är för lite med all streaming som är så inne nuförtiden.

(blah)
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Nej inte fått nån iPhone eller nåt sånt i julklapp. Har testat direkt i fiberomvandlaren o där funkar det. Har ioförsig inte fabriksåterställt ap. Men routern direkt efter fiberomvandlaren har jag gjort det med o bytat till en annan o gör likadant. Är både trådar o trådlöst. Jo men funkat med 10/10 i flera år o varför inte dessa två dagar?o hjälper ju inte om inte nån är hemma mer än jag o alla paddor o telefoner är avstängda så funkar det inte ändå. Är segt framförallt på nerladdning.

Permalänk
Medlem

@Kragan: ingen som har någon ide

Permalänk
Medlem

Har du mätt med kabel in i routern? Även den du provade byta till?
Du kan ringa din ISP och höra också, ifall de ser något problem på sin sida. Vilken ISP och stadsnät har du?

Permalänk
Medlem

Kabel från fiberboxen till routern menar du? Ja möter där hela tiden. Ja men domkunde inte göra nånting eftersom det fungerade i fiberboxen. Har Bjäre Kraft o Bredband 2

Permalänk
Medlem

Kan någon granne ha fått kontakt med ditt wifi?

Permalänk
Medlem

nej inte då det är lösenordsskyddat. O gör likadant när jag kör trådat till dator eller Appletv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragan:

Kabel från fiberboxen till routern menar du? Ja möter där hela tiden. Ja men domkunde inte göra nånting eftersom det fungerade i fiberboxen. Har Bjäre Kraft o Bredband 2

Nej, menar att du ska mäta med datorn kopplad med kabel direkt in i routern. Gärna även med den extra-routern du har. Är osäker på om du gjort det. För att utesluta fel på det trådlösa nätverket.

Har du IP-telefoni?

Permalänk
Medlem

Har testat nu från routern o gör likadant där. Alltså nerladdningen är långsam varierar. O är trådat sen innan direkt till stationer dator o Apple TV o där är det långsamt oxå i bland.
Tänker bara om det skulle vara att man skall ha snabbare internet. Kanske ligger o drar nånting i bland som man inte tänker på. Eftersom det varierar hela tiden. Just nu är det bra men tyckt att wi-fi varit segt i bland en del gånger innan oxå. Kanske skulle testa snabbare??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kragan:

Har testat nu från routern o gör likadant där. Alltså nerladdningen är långsam varierar. O är trådat sen innan direkt till stationer dator o Apple TV o där är det långsamt oxå i bland.
Tänker bara om det skulle vara att man skall ha snabbare internet. Kanske ligger o drar nånting i bland som man inte tänker på. Eftersom det varierar hela tiden. Just nu är det bra men tyckt att wi-fi varit segt i bland en del gånger innan oxå. Kanske skulle testa snabbare??

Jag hör till den som tycker att 10Mbit är för lite för en familj. I Windows 10 ser du lätt om en dator tar bandbredd i aktivitetshanteraren under prestandafliken och det står tydligt i Mbit. Så du kan runt och kika på de datorer som är igång. Du kan också plugga ur alla kablar ur routern och mäta med en ensam dator, då ska ingen annan enhet störa.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det hela rätt så får du korrekta hastigheter direktkopplad till fiberboxen?

@Kragan: Vilka hastigheter får du via routern om du provar nedan länk?

http://app.netrounds.com/bjarekraft/speedtest-websocket/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Fast jag kör ensam dator så får varierar det. Kan få allt mellan 10-4 i nerladdning. Så är lite bättre än i helgen.

Permalänk
Medlem

@iller: just nu så får jag det jag skall ha 10/10 men so. Sagt vat så varierar det. Nu är det bra testar jag igen om 10 min så kan det vara helt annat värde.