Problem med DLNA (flera TVs)

Permalänk
Medlem

Problem med DLNA (flera TVs)

Hej!

Hade en Samsung ks7 något under drygt 2-3 år. Funkade fint med att spela up via DLNA på den i ca 2 år. Tyvärr slutade det och jag misstänkte dåvarande routern från Telenor. Dock bytte jag router och det var samma sak. Tänkte att det måste vara TVn. Köpte ny i höstas en LG B9 och har exakt samma fel vid uppspelning via DLNA!?

Det som sker är att efter ca 30-60 minuter så slutar DLNA fungera. Jag kan inte se min utdelade enhet. Delar ut via PC/Windows 10 och Kodi. Allt går bra först efter en start av PC/TV. Starta en film och se klart går fint MEN vill jag byta så kan jag inte se Kodis utdelning längre. Måste då stänga av TV+PC och starta upp på nytt för att kunna se och välja film/filer i ca 30-60 minuter. Har även Testad dela ut via simple DLNA och Windows inbyggda. Samma fel där. Har även testat dela ut via Ubuntu+Kodi och samma där. PC+TV är på samma interna nät 192.168.2-5/255.255.255.0 och gateway/dns 192.168.1.1 som är min routers ip. Pc kopplad via kabel och TV via Wi-Fi men har även testat ansluta TVn via kabel och det är samma fel där. Räcker inte med att bara starta om en enhet utan båda måste omstartas.

Förstår ingenting. 2 routrar och 2 TVs som uppvisar exakt samma fel. Går starta en film eller bläddra i 30-60 minuter sedan måste PC/TV stängas av och startas. Kör på performance läget i Windows så borde inte bero på strömspar funktioner. Får samma oavsett om jag delar ut filer via HDD eller SSD. Det sista jag kan testa är att slå av att HDD/SSD går i strömspar läge efter 20 minuter men väldigt konstigt om det är felet då jag kan spela klart en film utan problem. Min Samsung slutade iof spela upp mitt i vilket LGn inte gör.

Windows 10/Kodi/simple DLNA
LG B9
Asus RT-AC87U

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Bildexpert 📺

@hulkenstrong: Detta låter som en typisk fråga runt HTPC och mediaspelare. Flyttar till rätt forumdel.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, har du fått någon klarhet i varför det strular ännu? Ett alternativ om man vill streama film från datorn till tv:n som fungerar klockrent är att köra Plex på datorn och appen XPlay i TV:n (jag har också en LG Oled).

Permalänk
Medlem

Nope ingen klarhet. Har för stunden kört film via hdmi/dator om jag tänkt se fler än en. Har även dragit in lgs dlna app men inte hunnit testa den ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nope ingen klarhet. Har för stunden kört film via hdmi/dator om jag tänkt se fler än en. Har även dragit in lgs dlna app men inte hunnit testa den ordentligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Alright, jag har provat LG:s Smartshare men haft samma problem med den. Kan som sagt rekommendera att köra Plex istället, det använder inte samma metod som DLNA för att streama till tvn. Dessutom får man funktioner som att den kommer ihåg vilket avsnitt/hur långt in i filmen man slutade titta osv. Plex app i tvn är dock inte helt perfekt då den omvandlar alla filmer man försöker se (=PC:n går på 100% cpu-last). Appen Xplay löser detta galant dock.