outlook for apple + cisco Mobility VPN fungerar inte?

Permalänk
Medlem

outlook for apple + cisco Mobility VPN fungerar inte?

Jag är ingen Apple expert men någon kanske vet lösningen. Kör Mac dator och loggar in via cisco VPN mobility client mot jobbet. Får samtliga dnser, kan köra nslookup mm mot Exchange server, alla servers osv mm. Men jag kan inte logga in på Outlook mot jobbets exchange via cisco VPN mobility client för apple, jag kommer åt samtliga ekonomisystem ja precis allt utom Exchange. Sätter jag mig på en Windows klient maskin och genomför detsamma via cisco VPN mobility fungerar allt inkl åtkomst till Exchange. Sätter jag MAC datorn fysiskt på lokalt LAN på kontoret fungerar Outlook för Mac utan problem mot Exchange. Någon kanske vet vad som saknas eller felar? Blir inte klok på detta problem. Vi har policy på arbetet att inte lägga något i molnet därav exchange on premise. Hjälp? =/

Permalänk
Vila i frid

Eftersom det är ingen här som kan gissa sig till vad för slags infrastruktur ditt icke-nämnda företag har är det det enda görliga... att fråga din IT-support. Att göra några egna "hack" för att kunna göra saker som normalt inte skall fungera på din företagsdator - är grund för uppsägning.

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen:
Det handlar inte om att hacka företagsnätet utan att lösa problemet. Ingen på min IT avdelning vet vad detta fel beror på. De säger bara att det skall fungera även för MAC användare på Apple datorer. Tro mig min IT avdelning har verkligen felsökt. Därför frågar jag här om någon kanske har någon idé var mer man kan felsöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Tro mig min IT avdelning har verkligen felsökt. Därför frågar jag här om någon kanske har någon idé var mer man kan felsöka?

Vad har IT-avdelningen gjort när de har felsökt då? Det känns ju lite meningslöst om folk här ska föreslå samma saker igen.

Mina förslag:
- Vad står det i loggarna på klienten?
- Testa något program för felsökning av HTTPS-anslutningar och kolla om det är något som uppenbart misslyckas. Jag har aldrig kört Fiddler Anywhere, men om det fungerar på samma sätt som Fiddler på Windows borde det kunna ge ledtrådar om ifall det är några anslutningar som misslyckas eller ger HTTP-felkoder.
- Få tag i brandväggsnissen. Det finns alltid en, kanske en konsult. Felsök när ni sitter i telefon tillsammans och se om han kan se något i loggarna.

Permalänk
Vila i frid

Om er IT-support inte klarar av det - hur är sannolikheten att någon som inte vet något alls om ert intranät skall kunna hjälpa till att lösa det? Med pekfingret i luften låter det som ett proxy eller dns-problem. Går det att slå upp autodiscover.yourdomain.whatever ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dl380g7:

Jag är ingen Apple expert men någon kanske vet lösningen. Kör Mac dator och loggar in via cisco VPN mobility client mot jobbet. Får samtliga dnser, kan köra nslookup mm mot Exchange server, alla servers osv mm. Men jag kan inte logga in på Outlook mot jobbets exchange via cisco VPN mobility client för apple, jag kommer åt samtliga ekonomisystem ja precis allt utom Exchange. Sätter jag mig på en Windows klient maskin och genomför detsamma via cisco VPN mobility fungerar allt inkl åtkomst till Exchange. Sätter jag MAC datorn fysiskt på lokalt LAN på kontoret fungerar Outlook för Mac utan problem mot Exchange. Någon kanske vet vad som saknas eller felar? Blir inte klok på detta problem. Vi har policy på arbetet att inte lägga något i molnet därav exchange on premise. Hjälp? =/

Vilken version har du på MacOS och vilken version på Cisco AnyConnect?

Den gamla versionen av Cisco AnyConnect fungerade skit på min Mac när jag uppgraderat till Catalina.

Permalänk
Medlem

Detta är löst. Jag kom på det själv. Problemet låg i att jag hade ingen aning om att Outlook för Mac pratar ews och inte autodiscover. Som default står alla exchange servers onpremise med ews i av läge och måste aktiveras för de mac användare som kör outlook för mac. Denna tråd kan stängas.