Duplicera object med alla egenskaper i blender?

Permalänk
Medlem

Duplicera object med alla egenskaper i blender?

Jag använder blender 2.81 (fulla releasen).

Låt säga att jag har skapat ett ganska komplext objekt med hjälp av boolska modifiers. Jag vill sen ha flera kopior av objektet, men inte helt identiska utan i olika färg (t ex - det kan vara annat också). Att göra instanser av originalobjektet är ju ett enkelt sätt att "kopiera" objektet fullständigt, så man kan flytta runt, rotera och så oberoende av originalet. Men instanserna är identiska kopior och går inte att modifiera. Enligt blender-manualen ska man kunna göra om en instans till ett riktigt objekt, men antingen har jag missuppfattat det, eller så är funktionen trasig, för jag lyckas inte.

Finns det nåt sätt att fullständigt duplicera ett objekt med alla dess "beroenden" (t ex de objekt som de boolska modifieringarna utgörs av), utan att behöva göra om diverse moment? Jag har inte hittat det, men jag är rätt så mycket nybörjare och jag kan ha missat det. Men inga sökningar jag har gjort har gett några resultat.

Konkret i det här fallet är grundobjektet en avrundad kub som har 21 sfärer kopplade till sig, för att skapa urgröpningarna som bildar prickarna på en tärning. Det handlar alltså om en tärning. Och jag vill ha flera tärningar i scenen, men med olika egenskaper (främst färg). Genom att skapa instanser är det lätt att få kopior, men som sagt, utan möjligheten att ändra dem.

Jag vet att jag kan köra "apply" och göra modifieringarna permanenta, men det är inte en särskilt bra lösning. Jag vill primärt arbeta ickedestruktivt när jag bygger modeller.

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Om du inte löst det ännu.

Jag kör dock senaste versionen 2.91.2.

Om du tex har
Object: Kub med olika modifiers
Object: Sfär med olika modifers

där sfären är bool objektet på kuben. Gör kuben till parent till alla sfär objekt som gör boolean på kuben, Object (keep transform). Sedan uppe till höger under scen collection högerklicka på kuben -> select hierarchy, sedan shift + D.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018