Ny laptop för kontorsändamål
Den dator jag har och bokför på åt en förening är väldigt seg (den som köpte den gjorde ett dåligt val, hjälper inte att formatera eller liknande, den måste bytas ut så småningom).
När jag tittar på nya laptops så har de en SSD hårddisk på 64 GB eller 128 GB. Jag begriper inte vitsen med så små hårddiskar. 256 GB stora hårddiskar har jag också sett, det börjar kännas OK. Begriper inte hur en dator med 64 GB hårddisk kan vara snabb, bara Windows tar ju runt 50 GB om jag inte minns fel och sen vill man ju ha 50 GB ledigt hörde jag en som sa. Så 64 GB lagring ligger väl på gränsen ...
Min egen, 5 år gamla laptop har nästan 1 TB stor hårddisk. Det är onödigt med så stor. Men den laggar och är knepig.
Jag ska främst bokföra åt en förening i Edison och använda Libre Office eller motsvarande för att skapa textdokument och kalkylark. Sköter även medlemsregistret som finns på en hemsida (molntjänst). Dokument och bokföringsfiler sparar jag på ett USB-minne.
Helst vill jag ju också ha numeriskt tangentbord.
När jag kikar runt finna det ju företag som rekonditionerar använda datorer. De säljer dem från runt 2000 kr och uppåt. Oftast får man ge minst runt 3000 kr för en vettig burk.
Och varför har moderna datorer sällan en inbyggd DVD-läsare? I så fall måste jag.klpa en extern DVD-läsare för att kunna få in bokföringsprogrammet igen.
Ny laptop eller rekonditonerad? Den ska ju helat hålla i fyra-fem år. Det är viktigt att det går snabbt att öppna webbsidor och program. Att den inte "jobbar ihjäl sig" om jag har flera saker igång samtidigt.
Tips på hur jag ska tänka? Åker jag till Elgiganten och köper första bästa? Windows 10s vill jag helst undvika, vill ha vanliga Windows 10.
Jag använder mest mobil och surfplatta. Men behöver en laptop också, en pålitlig och snabb dator som snällt skriver ut allt jag vill utan att knota.
Kör Samsung laserskrivare med wifi, Xpress 2020w.