Permalänk
Medlem

Intel Core i9-9900K, KF eller KS?

Jag har tittat på lite olika i9:or och har märkt att det finns en i9-9900k, i9-9900kf, i9-9900ks och jag undrar vad skillanden är där jag såg det bara var typ 100kr skillnad ellan kf och k. Kf var 100kr dyrare än k, medans ks var 1000kr dyrare. Jag förstår inte riktigt skillnad mellan alla tre och vilken är igentligen "bäst"?

Visa signatur

Asus Z390-F gaming, Rtx 2080 GPU, intel i7-8700, be quiet dark rock 4, H510

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memphis7:

Jag har tittat på lite olika i9:or och har märkt att det finns en i9-9900k, i9-9900kf, i9-9900ks och jag undrar vad skillanden är där jag såg det bara var typ 100kr skillnad ellan kf och k. Kf var 100kr dyrare än k, medans ks var 1000kr dyrare. Jag förstår inte riktigt skillnad mellan alla tre och vilken är igentligen "bäst"?

i9-9900K = Har grafikdel på chipet, så man kan köra utan dedikerat grafikkort om man vill.
i9-9900KF = Grafikdelen är inaktiverad, så denna modell kräver ett dedikerat grafikkort. Prestandan är dock den samma som med ovan processor.
i9-9900KS = Nyare variant av 9900K, fabriksöverklockad så att den är snabbare och utvecklar mer värme än 9900K och 9900KF, denna processor rekommenderas endast med mycket bra kylning.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk

KF saknar integrerad grafik (alltså ingen anledning att köpa till dyrare pris). KS har något högre clocks än K out-of-the-box och överklockar troligen bättre eftersom de är binnade. K är standard versionen.

Permalänk
Medlem

KS är nytt kisel med några inbyggda hårdvarufixar för meltdown och spectre och är lite högre klockad. Inte bara en överklockad 9900K, men inte långt därifrån heller.

Valför kollar du på dessa processorer? Om det är för upgradering skulle jag vänta eller välja AMD istället om du inte behöver kunna spela på 1080p och 200+ FPS och har bråttom. Intel släpper snart sin 10000 serie med förväntat lägre priser och ännu bättre hastigheter om några månader. 9000-serien har inga uppgraderingsvägar för denna sockel är slut och de nya kommer ha en annan sockel som inte passar alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En del påstår att tack vare att grafikdelen i KF är avstängd så är det troligt att den kan klockas lite mer än en vanlig K, samt leda till något lägre värme utveckling jämfört med en K i samma klock/vcore.

Finns även andra som säger att det finns risk för att KF klarar lägre klockning än vanlig K för grafkikdelen är ju avstängd för att den inte klarade intels test=ej 100% rätt tillverkad som då kan visa sig i övriga cpu'n med.

Jag säger/tror att det är lika slumpmässigt att hitta ett ex av både KF och K som klockar bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd

Finns typ 2st 9900ks på inet och 2st på webhallen.

Var själv inne på 9900ks men kom på att den var helt värdelös och väntar någon månad på intel nya socket ellet zen3.

Permalänk
Medlem

Undvik KF, du kan avaktivera grafikdelen själv i en K. KS är bättre binnad och klockar bättre vilket leder till att nya K har de bäst överklockningsbara exemplaren bortplockade. No biggie, hade tagit K alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

Ja man kan "stänga av" grafikdelen i dom flesta (om inte alla) cpu'er genom en uefi/bios "avstägning".
Men vad jag läst så bryter det inte strömmen till grafikdelen alls och den är med andra ord alltid inkopplad och drar ström/genererar värme, troligen så nedklockad o så låg volt som dom har som lägst under normal drift.

Med tex KF så har kretskortsbanor kapats med laser till grafikdelen i alla fall ström banorna har kapats om alla övriga banor har kapats vet jag dock inte.

Spelar det nån större roll då?
Med strömbanor kapade så finns det ju potentiellt lite mer kräm över till resten av cpu'n, och grafikdelen genererar ingen extra värme som troligen inte handlar om mer än nån enstaka °.
Men allt som allt så "kan" det i vissa fall leda till en märkbar, liten men märkbar skillnad.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ja man kan "stänga av" grafikdelen i dom flesta (om inte alla) cpu'er genom en uefi/bios "avstägning".
Men vad jag läst så bryter det inte strömmen till grafikdelen alls och den är med andra ord alltid inkopplad och drar ström/genererar värme, troligen så nedklockad o så låg volt som dom har som lägst under normal drift.

Med tex KF så har kretskortsbanor kapats med laser till grafikdelen i alla fall ström banorna har kapats om alla övriga banor har kapats vet jag dock inte.

Spelar det nån större roll då?
Med strömbanor kapade så finns det ju potentiellt lite mer kräm över till resten av cpu'n, och grafikdelen genererar ingen extra värme som troligen inte handlar om mer än nån enstaka °.
Men allt som allt så "kan" det i vissa fall leda till en märkbar, liten men märkbar skillnad.

Inte värt det oavsett... går grafikkort sönder kan man felsöka lättare om man har ett integrerat, quicksynk och all videoencoding blir du av med...

Med modern powergating tror jag inte gpu i idle ligger över ens en watt utan anledning, och är den avstängd i bios ännu lägre. Inbyggd gpu powergatas automatiskt när pcie grafik är ansluten, men quicksync och liknande fortsätter fungera då.

Tror inte andrahandsvärde kommer vara smickrande heller

Skickades från m.sweclockers.com