Bästa stationära speldatorn i olika prisklasser

Permalänk

Bästa stationära speldatorn i olika prisklasser

Hej,

Jag skulle vilja ha en del tips för speldatorer i olika prisklasser. Det jag är ute efter är att få ut så mycket man kan av pengarna för varje prisklass. Datorn ska användas till: skolarbete, videoredigering, gaming, streaming (streama spelande på t.ex. Twitch/YouTube/Mixer) samt en del systemutveckling. Jag är främst ute efter en dator som klarar av att spela de flesta populära spelen utan lagg (t.ex. CS:GO, Fortnite, League of Legends, World of Warcraft, m.fl.). Grafikinställningarna kan vara på low/medium, det spelar inte så mycket roll. Så länge man kan få ut 100-120 fps eller ännu mer (200-500 fps). Det ska alltså inte lagga.

Priset som står är absolut maximum. Är datorn i en prisklass för 6000kr så är det högsta priset 6000 kr - och inte 6001 kr.
Detta ska vara en stationär dator. Skärm, tangentbord, mus och andra saker räknas inte in i kostnaden.
Operativsystemets kostnad ska heller inte läggas till i priset.
Varor som är på tillfällig rea ska helst undvikas. Samtliga varor ska finnas tillgängliga i Sverige.

Prisklasser:

• 6000 kr

• 8000 kr

• 10000 kr

• 12000 kr

• 15000 kr

Tl/dr: Vilka är de absolut bästa stationära speldatorerna man kan bygga i prisklasserna ovan?

***bort/mod*** Jag kan inte mycket om datorer. Jag vet att en i7 eller Ryzen 7 är OK, minst 16 GB ram och en 500 GB SSD vore också bra. Det är i princip allt jag vet.

Permalänk
Medlem

Du ska välja ryzen 3600 och ett grafikkort så nära över 2500 som du kan.
Alla andra komponenter faller på plats naturligt, även budgetalternativ som 240 gb ssd och 450w psu med en plåtburk till låda.
Tror du att du behöver ett grafikkort för 5000 kommer alla andra delar också bli dyrare, för att du fungerar så.

Varför? Det är bara cpu och gpu som utvecklats resten är produkter som passar din budget,
de har inte ändrats på 10 år, men bygger du en dator för 10kfinns det en PSU i rätt prisklass.

Permalänk
Skrivet av pacc:

Du ska välja ryzen 3600 och ett grafikkort så nära över 2500 som du kan.
Alla andra komponenter faller på plats naturligt, även budgetalternativ som 240 gb ssd och 450w psu med en plåtburk till låda.
Tror du att du behöver ett grafikkort för 5000 kommer alla andra delar också bli dyrare, för att du fungerar så.

Varför? Det är bara cpu och gpu som utvecklats resten är produkter som passar din budget,
de har inte ändrats på 10 år, men bygger du en dator för 10kfinns det en PSU i rätt prisklass.

Hej!

Skulle du möjligtvis kunan bygga ihop en åt mig på t.ex. komponentkoll.se?

Permalänk

För 8000 kr; är det här ett bra bygge eller är det en total katastrof?

Permalänk
Medlem

Jag tror det är en bra utgångspunkt för alla byggen,
du kan hitta bättre komponenter på varje plats till ett högre pris.
Så det är inte helt fel för 8000:-.

Nästa steg är att lägga lite mer på gpu och kanske någon hundring på olika delar för balansen.

Permalänk
Medlem

Här är det absolut bästa jag kunde få ihop för 6000kr. Processor med 6 kärnor och 12 trådar, m.2 lagring, 16gb ram och kompetent grafik:

Edit: Liten ändring, då en prisändring gjorde att det gick 3kr över:

Fick också in en extra röd fläkt som matchar estetiken i chassit.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@kaizen100: Har du möjlighet att dela med dig lite mer om varför du ska bygga dessa datorer? Anledningen att jag frågar är att det går att skifta bygget ganska mycket mellan kvalitet och prestanda. Framför allt i de högre prisklasserna kan du få ut 20-30% mer prestanda om man inte alls fokuserar på kvalitet/ljudvolym och längre garantier etc. Åt vilket håll vill du att vi skiftar bidragen?

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

@kaizen100: Har du möjlighet att dela med dig lite mer om varför du ska bygga dessa datorer? Anledningen att jag frågar är att det går att skifta bygget ganska mycket mellan kvalitet och prestanda. Framför allt i de högre prisklasserna kan du få ut 20-30% mer prestanda om man inte alls fokuserar på kvalitet/ljudvolym och längre garantier etc. Åt vilket håll vill du att vi skiftar bidragen?

Jag kommer bygga dessa till en del familjemedlemmar, men även ha en till mig själv. Vi alla har olika budgets och vissa är yngre än andra så då försöker jag hålla prislappen lägre. Huvudsakligen kommer de vilja spela spel som CS:GO och även streama detta live på Twitch/YouTube. Det kommer även vara en del videoredigering i Sony Vegas, 1080p 60fps videos.

Det enda egentliga krav jag har är att spelen inte laggar, att det går att streama utan lagg och att videopubliceringen ("rendering") inte tar allt för lång tid. Ljudvolym struntar jag i och de flesta spelen kommer nog köras i very low/low/medium quality på grafiken. Jag vill helst ha ut 200-300fps på CS:GO.

Jag vill ha ut så mycket prestanda som det bara går. Spelen ska dock inte se allt för dåliga ut, särskilt inte om man streamar. Behöver inte bli "pixelated" alltså. Utan man ska kunna se spelet bra, men sen om man ser alla minsta detaljer det struntar jag i. Low/medium är det spelen kommer köras i till 99.99% av tiden.

Permalänk
Viking

15000kr:

12000kr:

10000kr:

8000kr:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Här är en kandidat för 8000kr. Det går tydligen att få in ett Rx 5700 för den pengen!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Not om 6k/8k datorerna.

6000:- Det finns tre val här ang diskutrymme. Antingen behåller man den som den är och bara har 2-5 mindre spel som CS/dota installerade. Eller så kan man byta ut disken mot en 500gb HDD och få en långsammare dator, men mer utrymme. Jag tänker att en gammal 250-500gb HDD är det många som har liggande hemma som man kan få gratis. Då kan man köra på förslaget och stoppa in den utöver budgeten. Välj det som passar mottagaren.
- I det här prisspannet så är processorn ett svårt val. Man kan satsa på en Ryzen 1000 serie, men de var så vitt jag vet inte särskilt bra på höga framerates i t.ex CS GO. Däremot får man fler kärnor vilket gör att streamingen går bättre. Jag valde att satsa på en Intel 4 Kärnig modell som kan leverera en bättre spelupplevelse, men sämre streaming upplevelse.

8000:- Jag valde att lägga mer pengar på CPU för att få en 6 kärnig Ryzen som går utmärkt att streama med över att köra på ett bättre grafikkort. Grafiken är absolut tillräcklig för alla spel i 1080p, men en sämre processor hade inte gjort det roligt att streama. Precis som på 6K datorn har man inte supermycket diskutrymme, och det går ju att lösa på olika sätt. Diskutrymme är ju det lättaste att komplettera med senare ifall man känner att 240gb inte räcker.

10000:- Snabbare processor, bättre grafikkort och mer diskutrymme. Väldigt vettig dator för de önskemål som finns Budgeten tillåter också för första gången att satsa på ett vettigt chassi med bra luftflöde.

12000:- På en sådan här maskin kan man ju spela allt, och det innefattar ju spel som tar 50-100gb/spel. Därför är det 1tb SSD. Jag slängde även in lite andra bonusar som snabbare ram (3600 mhz) och en okej CPU kylare.

15000:- Underbar streamingdator. 8 kärnor / 16 trådar, 2070S. Bra kvalitetskomponenter rakt igenom.

Lycka till, hoppas att du gillade förslagen!

Permalänk

Tack så mycket för tipsen! Jag ska se till att bygga några utav dessa datorer.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

6K:

Vettigare uppgraderbart bygge strax över 6K med bättre VRM och fyra minnesplatser:

8K:

10K:

12K:

Strax över 12K med NVMe:

Skrivet av kaizen100:

Priset som står är absolut maximum. Är datorn i en prisklass för 6000kr så är det högsta priset 6000 kr - och inte 6001 kr.

Skrivet av Sando:

Edit: Liten ändring, då en prisändring gjorde att det gick 3kr över:

Dummaste jag hört att man skulle ändra något till något betydligt sämre för att spara en krona!?!?

Skrivet av Sando:

m.2 lagring

Må vara M.2 lagring, men den är SATA och därmed lika långsam som 2,5" varrianten, dessutom en långsam SATA.
Den tar ju bara upp moderkortets enda M.2 plats, där man kanske i framtiden vill sätta en NVMe SSD, men utan att tillföra något

Chassit har redan två fläktar, vilket räcker.
A320 när B450 kostar 50 kronor mer???

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

https://komponentkoll.se/bild/EmtPO.png
Dummaste jag hört att man skulle ändra något till något betydligt sämre för att spara en krona!?!?
Må vara M.2 lagring, men den är SATA och därmed lika långsam som 2,5" varrianten.
Den tar ju bara upp moderkortets enda M.2 plats, där man kanske i framtiden vill sätta en NVMe SSD, men utan att tillföra något

Läs reglerna på nytt:

"Priset som står är absolut maximum. Är datorn i en prisklass för 6000kr så är det högsta priset 6000 kr - och inte 6001 kr."

Visa signatur

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Sando:

Läs reglerna på nytt:

"Priset som står är absolut maximum. Är datorn i en prisklass för 6000kr så är det högsta priset 6000 kr - och inte 6001 kr."

Varför skall jag läsa dem på nytt? De blir inte mindre dumma av det...
Du har ju enligt din sigg en bättre dator än den du du plockat ihop. Så du behöver ju inte direkt vinna en ny dator.
TS försöker hjälpa sin familj och sina vänner med begränsad budget bygga så prisvärda datorer som möjligt.
Varför inte hjälpa TS bygga en prisvärd dator istället?
Vill du verkligen vinna så kan du ju lämna ett "tävlingsbidrag" och ett vettigt bygge om det vettiga gör över.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Varför skall jag läsa dem på nytt? De blir inte mindre dumma av det...
Du har ju enligt din sigg en bättre dator än den du du plockat ihop. Så du behöver ju inte direkt vinna en ny dator.
TS försöker hjälpa sin familj och sina vänner med begränsad budget bygga så prisvärda datorer som möjligt.
Varför inte hjälpa TS bygga en prisvärd dator istället?
Vill du verkligen vinna så kan du ju lämna ett "tävlingsbidrag" och ett vettigt bygge om det vettiga gör över.

Jag håller med om att det är dumt att ta a320 istället för b450 för att komma från 6003kr ner under 6000kt, men regler är regler... TS sade specifikt att det inte ska va en krona över, så då följer jag det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kaizen100
Bara ett par frågor:

Ska du bygga datorerna själv?
Jag kan inte mycket om datorer. Jag vet att en i7 eller Ryzen 7 är OK, minst 16 GB ram och en 500 GB SSD vore också bra. Det är i princip allt jag vet.

Varför har du tagit bort delen där du berättar du eventuellt delar ut en dator till vinnaren?
Ni som kan komma med de absolut bästa datorerna för priserna ovan får dessutom chansen att få just en sådan om det visar sig att datorn lever upp till kraven ovanför. Jag kommer nämligen bygga en del olika datorer och kommer lotta ut en dator till en av er, om det visar sig att det finns en del folk som är villiga att hjälpa mig. Jag kan inte mycket om datorer.

Edit: Nu ser jag att det var en moderator som raderade det sista stycket.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Slängde ihop ett för 10 000kr också. Processor uppgraderades till 3600, med rätt snabb ssd på en halv tera, och ett RX 5700 XT från PowerColor. Här börjar vi ha en burk som faktiskt är riktigt trevlig att leka på med! Själv skulle jag dock sätta till lite för att få ett tystare chassi och ett moderkort med 4 ram-platser.

Men, för under 10 000kr är det svårt att få mera prestanda!

Visa signatur