Problem med iZettle - vad kan vi göra?

Permalänk
Medlem

Problem med iZettle - vad kan vi göra?

Hej,

En vän till mig skall öppna restaurang nu imorgon, och han fick sin leverans nu under dagen. Då är det hårdvara som kortterminal, kassa, ipad mm. iPaden som skulle skickas var 10.2 varianten, men de skickade istället ut 9.7 varianten som är 1 år äldre.

Ursäkten var att hemsidan var snabbare än deras orderavdelning, och de på orderavdelning hade inte uppdaterat sig kring de nya iPaden som skulle bytas ut mot de äldre varianten.

Problemet är att min vän skall öppna nu imorgon, och man använder då iPaden som en kassa (POS), och han har frågat om de kunnat lösa detta på något sätt, men de kunde bara erbjuda två alternativ, antingen behåller han den, eller så skickar han tillbaka den så han kan få den utbytt. Min väns förslag om att de kunde använda den gamla fram tills att de skickat ut den nya, gick de inte med på, ett annat förslag om att han kunde använda den nuvarande ipaden och samtidigt betala för den nya, och sedan när den nya anlänt, då skickar han tillbaka den gamla, gick inte heller, eftersom man inte får öppna paketet. Min vän yrkade då på ångerrätten på 14 dagar vare sig de ville acceptera detta eller inte, och då blev det tyst i telefonen, och de skulle höra av sig igen genom mail under dagen.

Nu till min fråga. Vad har min vän rätt till ? Eller är det bara att acceptera läget och ta den iPaden som skickades ut? Notera att de inte heller ville gå med på något prisavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej,

En vän till mig skall öppna restaurang nu imorgon, och han fick sin leverans nu under dagen. Då är det hårdvara som kortterminal, kassa, ipad mm. iPaden som skulle skickas var 10.2 varianten, men de skickade istället ut 9.7 varianten som är 1 år äldre.

Ursäkten var att hemsidan var snabbare än deras orderavdelning, och de på orderavdelning hade inte uppdaterat sig kring de nya iPaden som skulle bytas ut mot de äldre varianten.

Problemet är att min vän skall öppna nu imorgon, och man använder då iPaden som en kassa (POS), och han har frågat om de kunnat lösa detta på något sätt, men de kunde bara erbjuda två alternativ, antingen behåller han den, eller så skickar han tillbaka den så han kan få den utbytt. Min väns förslag om att de kunde använda den gamla fram tills att de skickat ut den nya, gick de inte med på, ett annat förslag om att han kunde använda den nuvarande ipaden och samtidigt betala för den nya, och sedan när den nya anlänt, då skickar han tillbaka den gamla, gick inte heller, eftersom man inte får öppna paketet. Min vän yrkade då på ångerrätten på 14 dagar vare sig de ville acceptera detta eller inte, och då blev det tyst i telefonen, och de skulle höra av sig igen genom mail under dagen.

Nu till min fråga. Vad har min vän rätt till ? Eller är det bara att acceptera läget och ta den iPaden som skickades ut? Notera att de inte heller ville gå med på något prisavdrag.

Köp en ny ipad i vanlig butik och återköp på ipaden ni fick?
Förövrigt är det helt andra lagar som företag, så ångerrätten är inte samma.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Köp en ny ipad i vanlig butik och återköp på ipaden ni fick?
Förövrigt är det helt andra lagar som företag, så ångerrätten är inte samma.

Problemet är inte bara ipaden, utan också "stand" som man sätter paddan i, den är anpassad för 9.7 modellen och inte de nyare, så även denna måste skickas tillbaka.

Edit: Gäller som enskild firma, så detta bör falla in som privatperson också? Borde inte detta falla in på fel leverans, och inte någon ångerrätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej,

En vän till mig skall öppna restaurang nu imorgon, och han fick sin leverans nu under dagen. Då är det hårdvara som kortterminal, kassa, ipad mm. iPaden som skulle skickas var 10.2 varianten, men de skickade istället ut 9.7 varianten som är 1 år äldre.

Ursäkten var att hemsidan var snabbare än deras orderavdelning, och de på orderavdelning hade inte uppdaterat sig kring de nya iPaden som skulle bytas ut mot de äldre varianten.

Problemet är att min vän skall öppna nu imorgon, och man använder då iPaden som en kassa (POS), och han har frågat om de kunnat lösa detta på något sätt, men de kunde bara erbjuda två alternativ, antingen behåller han den, eller så skickar han tillbaka den så han kan få den utbytt. Min väns förslag om att de kunde använda den gamla fram tills att de skickat ut den nya, gick de inte med på, ett annat förslag om att han kunde använda den nuvarande ipaden och samtidigt betala för den nya, och sedan när den nya anlänt, då skickar han tillbaka den gamla, gick inte heller, eftersom man inte får öppna paketet. Min vän yrkade då på ångerrätten på 14 dagar vare sig de ville acceptera detta eller inte, och då blev det tyst i telefonen, och de skulle höra av sig igen genom mail under dagen.

Nu till min fråga. Vad har min vän rätt till ? Eller är det bara att acceptera läget och ta den iPaden som skickades ut? Notera att de inte heller ville gå med på något prisavdrag.

Om din vän ska öppna restaurang, så antar jag att detta kassasystem är inköpt på företaget. Om så är fallet så gäller varken konsumentköplagen, eller distansavtalslagen (som annars ganska väl stipulerar vad som gäller). Man får gå till avtalet för att avgöra vad som gäller i detta fall, så det tror jag ingen här kan svara på. Det är ju lite synd att han är ute i sista minuten, om öppningen är bestämd till imorgon så hade man ju gärna haft ett par veckors marginal på att få upp och säkerställa att kassautrustningen fungerar som tänkt (eftersom den är ett måste för att kunna öppna överhuvudtaget). Det kan exempelvis vara så att avtalet tillåter iZettle att först ta tillbaka den felaktigt levererade varan, innan de skickar ut en ny.

Men samtidigt, är det hela världen om iPaden är av ett år äldre modell? Den ska väl bara agera kassasystem och inte användas till något "fancy"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Problemet är inte bara ipaden, utan också "stand" som man sätter paddan i, den är anpassad för 9.7 modellen och inte de nyare, så även denna måste skickas tillbaka.

Edit: Gäller som enskild firma, så detta bör falla in som privatperson också? Borde inte detta falla in på fel leverans, och inte någon ångerrätt?

Även om det är en enskild firma, så är inte Konsumentköplagen och Distansavtalslagen applicerbara om avtalet är ingått för näringsverksamheten.

Citat:

Betraktas en enskild firma som konsument enligt konsumentköplagen?

En konsument är en fysisk person som handlar huvudsakligen för ändamål som faller utanför en näringsverksamhet (1 § KKL). När en fysisk person ingår ett avtal i privat syfte är personen en konsument i lagens mening och konsumentköplagen är därför tillämplig. Om den fysiska personen däremot ingår ett avtal för sin näringsverksamhet, är den inte att betrakta som konsument utan som en näringsidkare och därför är konsumentköplagen inte tillämplig.

Det betyder att det är syftet med avtalet som styr om en fysisk person som har en enskild firma agerar i egenskap som konsument eller som näringsidkare.

Lagen som är applicerbar är Köplagen , men den är dispositiv och kan därmed avtalas bort i det avtal som ingåtts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om din vän ska öppna restaurang, så antar jag att detta kassasystem är inköpt på företaget. Om så är fallet så gäller varken konsumentköplagen, eller distansavtalslagen (som annars ganska väl stipulerar vad som gäller). Man får gå till avtalet för att avgöra vad som gäller i detta fall, så det tror jag ingen här kan svara på. Det är ju lite synd att han är ute i sista minuten, om öppningen är bestämd till imorgon så hade man ju gärna haft ett par veckors marginal på att få upp och säkerställa att kassautrustningen fungerar som tänkt (eftersom den är ett måste för att kunna öppna överhuvudtaget). Det kan exempelvis vara så att avtalet tillåter iZettle att först ta tillbaka den felaktigt levererade varan, innan de skickar ut en ny.

Men samtidigt, är det hela världen om iPaden är av ett år äldre modell? Den ska väl bara agera kassasystem och inte användas till något "fancy"?

i ärlighetens namn så håller jag med, men känns samtidigt också som en liten principsak, skiljer ju sig ändå mellan dessa två modeller, och han har betalat för 10.2 varianten och inte den äldre.

Men du har rätt i det, det krävs inte så mycket kraft att driva iZettles programvara, så oavsett resultat så skulle han kunna bita i det sura äpplet och öppna upp oavsett imorgon. Ville mer bara fråga vad han har för rättigheter i det här fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

i ärlighetens namn så håller jag med, men känns samtidigt också som en liten principsak, skiljer ju sig ändå mellan dessa två modeller, och han har betalat för 10.2 varianten och inte den äldre.

Men du har rätt i det, det krävs inte så mycket kraft att driva iZettles programvara, så oavsett resultat så skulle han kunna bita i det sura äpplet och öppna upp oavsett imorgon. Ville mer bara fråga vad han har för rättigheter i det här fallet.

Då han fått felaktig produkt bör de kunna lösa det genom att helt enkelt prata om det. Att han får en 10.2 och skickar tillbaka den andra eller att han bara betalar för det 9" skulle kostat.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.