Fler/högre FPS skapar snabbare värme.

Permalänk
Medlem

Fler/högre FPS skapar snabbare värme.

I egen studie så verkar det som min loop värma mycket snabbare när jag kör spel med högre fps. Jag trodde det var högre grafik som gjorde så kortet fick jobba. Jämför jag RDR2 och FC5 ND så ser ju grafiken bättre ut i RDR men jag har runt 50 fps mer i FC5 och fläktarna ökar bra mycket snabbare i det spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur mycket den vattenkylda komponenten får jobba hur mycket den behöver kylas. Svårt att jämföra två olika spel

Permalänk
Medlem

Ok. Kör max grafik på båda och efter cirka 30 min så skiljer det 3-4 grader på loopen och fläktarna ökar som sagt mycket snabbare i FC.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som inlägget ovan skrev, ju mer grafikkortet jobbar, desto varmare blir det, både högre grafikinställningar och högre fps får kortet att jobba mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Kör max grafik på båda och efter cirka 30 min så skiljer det 3-4 grader på loopen och fläktarna ökar som sagt mycket snabbare i FC.

Ladda ner nåt program som mäter hur mycket grafikkortet är belastat i % som exempelvis RTSS och kolla hur mycket belastningen ligger på i båda spel. Det borde ge dig noggranna värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

I egen studie så verkar det som min loop värma mycket snabbare när jag kör spel med högre fps. Jag trodde det var högre grafik som gjorde så kortet fick jobba. Jämför jag RDR2 och FC5 ND så ser ju grafiken bättre ut i RDR men jag har runt 50 fps mer i FC5 och fläktarna ökar bra mycket snabbare i det spelet.

Du kan ju inte jämföra mellan 2 helt olika spel?
Kolla i aktivitetshanteraren eller ladda ner ett externt program som övervakar hur hårt din GPU jobbar. Desto hårdare GPUn jobbar ,desto fler(mer/högre) watt drar drar den och det är det som blir till värme.

Kollar man på system requirements så rekommenderas RDR2 Processor: Intel Core i7-4770K / AMD Ryzen 5 1500X + Graphics Card: Nvidia GeForce GTX 1060 6GB / AMD Radeon RX 480 4GB HDD
Medan FC5 kräver CPU: Intel Core i7-4770 @ 3.4 GHz or AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz + NVIDIA GeForce GTX 970 or AMD R9 290X (4GB VRAM with Shader Model 5.0 or better)

Skulle säga RDR2 är lite mer grafiktungt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Får ta ner det imorgon och kolla. Sen ställa ner allt på high i RDR och se om det blir varmare.

Loggar RTSS eller kan man ha det framme när man spelar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Du kan ha det framme på skärmen med ett knapptryck medan du spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

@Knotvillage: Du kan ha det framme på skärmen med ett knapptryck medan du spelar.

Måste man ha Afterburner installerat? Har laddat ner programmet men när jag startar ett spel kommer inget upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på om man måste ha afterburner, men jag minns att jag trixade med inställningarna i RTSS för att få fram menyn under spelets gång samt vad den ska visa för info, så kolla i inställningarna för RTSS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Det låter väl logiskt vad man skulle killgissa på, FC5 är väl betydligt enklare för processorn så den kan belasta GPUn mer? Säkert mindre grafikminnsekrävande också vilket också borde leda till en större nyttjandegrad av GPU.

Permalänk
Medlem

Fick inte ingång RTSS men jag sänkte allt till HIGH och då blev det som i FC5. Fläktarna, dvs vattnet ökade mycket snabbare och man fick runt 20 fps mer.

Någon som enkelt kan förklarar hur ett spel kan kräva mer av CPU än GPU. Är det inte alltid CPU som väntar på att GPU ska göra klart bilderna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Du kan ju inte jämföra mellan 2 helt olika spel?
Kolla i aktivitetshanteraren eller ladda ner ett externt program som övervakar hur hårt din GPU jobbar. Desto hårdare GPUn jobbar ,desto fler(mer/högre) watt drar drar den och det är det som blir till värme.

Kollar man på system requirements så rekommenderas RDR2 Processor: Intel Core i7-4770K / AMD Ryzen 5 1500X + Graphics Card: Nvidia GeForce GTX 1060 6GB / AMD Radeon RX 480 4GB HDD
Medan FC5 kräver CPU: Intel Core i7-4770 @ 3.4 GHz or AMD Ryzen 5 1600 @ 3.2 GHz + NVIDIA GeForce GTX 970 or AMD R9 290X (4GB VRAM with Shader Model 5.0 or better)

Skulle säga RDR2 är lite mer grafiktungt

Rdr2 nyttjade nästan inte alls kärnornan på min 5960x medans grafikkortet fick slita så mer grafik tungt håller jag med om men det för inget heller 😁

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knotvillage:

Fick inte ingång RTSS men jag sänkte allt till HIGH och då blev det som i FC5. Fläktarna, dvs vattnet ökade mycket snabbare och man fick runt 20 fps mer.

Någon som enkelt kan förklarar hur ett spel kan kräva mer av CPU än GPU. Är det inte alltid CPU som väntar på att GPU ska göra klart bilderna?

Om du gör tunga beräkningar med processor, t ex fysik, och endast klarar av 30 bilder per sekund så får grafikkortet sitta och vänta om det är så att grafikkortet klarar av fler beräkningar.

Hänger helt på vad man gör för något. Exempel på typiskt CPU-tunga spel:
ARMA II, Starcraft II, Kerbal Space Program.

Nackdelen är dessutom att fysik som interagerar oftast måste skötas i samma processor cache då det kostar mer att flytta beräkningarna mellan kärnor än att bara vänta på lediga resurser i en kärna.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du gör tunga beräkningar med processor, t ex fysik, och endast klarar av 30 bilder per sekund så får grafikkortet sitta och vänta om det är så att grafikkortet klarar av fler beräkningar.

Hänger helt på vad man gör för något. Exempel på typiskt CPU-tunga spel:
ARMA II, Starcraft II, Kerbal Space Program.

Nackdelen är dessutom att fysik som interagerar oftast måste skötas i samma processor cache då det kostar mer att flytta beräkningarna mellan kärnor än att bara vänta på lediga resurser i en kärna.

Ok. Så grafiktunga spel, typ RDR jobbar alltså med CPU medans lättdrivna jobbar mest med GPU. Så en 9900K är alltså en flaskhals för ett spel som är 2 år gammalt, och som först kom till en konsol. Är det dåligt optimerat? I och för sig är cpun och 1.5 år men ändå.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Så grafiktunga spel, typ RDR jobbar alltså med CPU medans lättdrivna jobbar mest med GPU. Så en 9900K är alltså en flaskhals för ett spel som är 2 år gammalt, och som först kom till en konsol. Är det dåligt optimerat? I och för sig är cpun och 1.5 år men ändå.

Nej det är inte så det fungerar.
CPU-tunga spel som kräver komplexa beräkningar av CPU är troligen mer begränsade av CPU än annars.
Ta en titt på spelen som jag skrev upp som är CPU-tunga. Knappast några grafiska tungviktare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej det är inte så det fungerar.
CPU-tunga spel som kräver komplexa beräkningar av CPU är troligen mer begränsade av CPU än annars.
Ta en titt på spelen som jag skrev upp som är CPU-tunga. Knappast några grafiska tungviktare.

Vad är det som gör RDR så tungdrivet då? Alla detaljerna? BF5 har ju oxå mycket detaljer.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Knotvillage:

Vad är det som gör RDR så tungdrivet då? Alla detaljerna? BF5 har ju oxå mycket detaljer.

Det vet jag inte och kan omöjligen svara på.
Varken spelar spelet eller har insikt i hur det fungerar.

Den belastar din dator på ett visst sätt, absolut mest energiutveckling borde du få om CPU och GPU körs i 100% båda.
Nu är det så att det inte sker i speciellt många spel och spelet i fråga belastar din dator på ett visst sätt som resulterar i en viss energiåtgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Open-world spel (som RDR 2 mao) har jag läst sliter särskilt mycket på CPU:er och nu är just RDR 2 det mest krävande av de alla.
Jag rekommenderar att du följer dessa guider för att optimera spelet på PC, det är nämligen så att några av spelets inställningar verkligen inte visar så stor skillnad för den prestandaförlust de orsakar:

https://www.youtube.com/watch?v=385eG1IEZMU (del 1)

https://www.youtube.com/watch?v=C3xQ33Cq4CE (del 2)

Permalänk

värmeutvecklingen handlar mestadels om belastning på komponenten.

dvs
ett tungdrivet spel där 100% gpu används alstrar lika mycket värme som ett mer lättdrivet spel med olåst bilduppdatering iom att datorn strävar att klämma ut så mycket som möjligt i alla scenarion.

och i ditt fall låter det som att kortet kan klämma ur 50fps mer i FC5 än i RDR2 innan den når 100% belastning för att FC 5 är mer lättdrivet/prestandaoptimerat.

Skrivet av Knotvillage:

i just open world spel eller spel generellt Skuggor vara en stor bov av kraft vilket kan hålla tillbaka en del annars kolla vilken typ av AA du har inställt finns vissa metoder som tankar väldigt mycket i förhållande till vad man får ut.

så kolla in om du kan banta ner skuggor lite många gånger är skillnaden mellan low och high/ultra väldigt hårfin och ofta inget man tänker på om man går ner 1-2 kvalitetssnäpp.

sen kolla in vad du använder föa AA metod och kanske banta ner nått/några steg personligen märker jag ingen skillnad mellan typ 2x och 8x men brukar lägga mig på 2-4x lite beroende på hur tungdrivet spelet är.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows