AMD "Renoir" med Zen 2 och integrerad Vega-grafik i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

AMD "Renoir" med Zen 2 och integrerad Vega-grafik i prestandatest

Arkitekturen Zen 2 och Vega-grafik på 7 nanometer ingår allians i 3DMark och får understöd av kommande styrkretsen B550.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur snabbt är detta jämfört med vanliga grafikkort?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@SAnDis: Undrade lite samma sak, 1050ti verkar få ca 7000 i 3d mark om jag tittar på korrekt siffror. Så 10% lägre än 1050ti
Mao ingen super kort men samtidigt väldigt imponerande. Hade dom varit billigare skulle jag köpt 2-3st 1050ti kort och satt i några gamla datorer hos min farsa så att jag och grabben kan spela med han när vi är på besök.

Min fru har spelat Sims 4 utan problem och Final Fantasy mmo på full grafik (tror jag) på sitt 1050ti. Dock fick hon mitt gamla 970 när jag uppgraderade men det var inget kritiskt byte för henne. Kan man få ett komplett system till en överskådlig peng så är detta en intressant processor skulle jag säga!

Permalänk
Medlem

Att tänka på är att de verkar köra med långsamma minnen, vilket kan påverka integrerad grafik ganska mycket vad jag förstått. Så beroende på vad den klarar för minneshastighet så kan det finnas mer prestanda att hämta.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Är inte så impad, vega kretsen är enbart förbättrad för att köra högre frekvenser som stock gentemot vega kretsen i de tidiager apuerna. min 3200g kom lätt upp i 1700mhz och här får vi istället se dessa frekvenser som stock. Även att köra minnet i högre frekvenser kommer inte göra mirakel. 2133 vs 3400 gjorde inte ås mycket för 3200an, single vs dual var en enorm förbättring så klart men högre frekvens, meh.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Synd att AMD medvetet gimpar sina APU:er genom att konsekvent släppa dem ~1 år bakom deras desktop-kretsar. Hoppas de når paritet i framtiden, så att man kan få en vettig RDNA2 (eller RDNA3) baserad iGPU med nyaste Zen arkitekturen.

Finns enormt mycket att hämta när det gäller laptops. En RDNA2-baserad iGPU borde göra de flesta gaminglaptopar onödiga med dedikerade grafikkort om den släpps inom rimlig tid som sin desktop-baserade GPU.

Permalänk
Skrivet av DST:

Är inte så impad, vega kretsen är enbart förbättrad för att köra högre frekvenser som stock gentemot vega kretsen i de tidiager apuerna. min 3200g kom lätt upp i 1700mhz och här får vi istället se dessa frekvenser som stock. Även att köra minnet i högre frekvenser kommer inte göra mirakel. 2133 vs 3400 gjorde inte ås mycket för 3200an, single vs dual var en enorm förbättring så klart men högre frekvens, meh.

Tror ingen hade tanken att det säljs som en uppgradering till 3200g användare . Ganska bra förbättringar, och om man börjar på 1700mhz nu så kan man gå högre. Min tanke för att inte köpa 3200g/3400g va att den med näppet inte klara vissa spel och funktioner. Får man den på +2ghz så har man princip för första gången sparat pengar med en APU. Vilket är huge, princip gör man alla kort fram till 1500kr pensionärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Synd att AMD medvetet gimpar sina APU:er genom att konsekvent släppa dem ~1 år bakom deras desktop-kretsar. Hoppas de når paritet i framtiden, så att man kan få en vettig RDNA2 (eller RDNA3) baserad iGPU med nyaste Zen arkitekturen.

Finns enormt mycket att hämta när det gäller laptops. En RDNA2-baserad iGPU borde göra de flesta gaminglaptopar onödiga med dedikerade grafikkort om den släpps inom rimlig tid som sin desktop-baserade GPU.

Det är ju som sagt inte arkitekturen som är stoppklossen här, det är minnesbandbredden. Så länge DDR används är dedikerade grafikkort relevanta.

Permalänk
Föredetting

Kollar man bakåt i tiden spöar Renoir alltså äldre mellanklasskort, typ GTX 560. Visst, GTX 560 är nio år gammalt, men om man som jag mest sitter och shufflar låtar i Foobar2000 och spelar spel från tidigt 00-tal i bästa fall är det rätt imponerande. Sedan till det har man upp till 16 vanliga Zen 2-trådar, det blir ganska bra sprutt.

Med B550 (eller A520) kommer priset ner och Renoir blir att utmärkt alternativ för enklare datorer à la HTPC och kontorsburkar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Ge mig B550 i mATX tack

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario