Behov av 3D-skrivare för visirhållare

Permalänk
Avstängd

Behov av 3D-skrivare för visirhållare

Hej Swec!

En kollega till mig undrade om jag har, eller känner någon som har, en 3D-skrivare. (Mitt yrke har ingenting med COVID-19 att göra, men kollegan är inblandad i det utanför arbetet)

Det finns ett behov av att printa visirhållare om jag förstod det rätt.

Har vi några i Västerås (eller nära Västmanland) som har en 3D-skrivare och skulle vara intresserade av att kanske hjälpa till? I så fall kan jag försöka få tag i mer information om vad det exakt är som behövs och hur görbart det är att genomföra.

Edit: Till äldrevård och liknande för att minska spridning av COVID-19.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att även Stockholm Makerspace gör detta, en hel farm driftas dygnet runt, Har du en 3D-skrivare är de intresserade av att låna den.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Mycket bra och viktig upplysning @Lagerlöf ! Angående Makerspace som @Mordekai tipsar om är de just nu i särskilt behov av OH-plast i obrutna förpackningar, om ni har tillgång till det eller vet var sådant kan hittas får ni gärna tipsa om det här eller på gruppens Facebook-sida.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Hej Swec!

En kollega till mig undrade om jag har, eller känner någon som har, en 3D-skrivare. (Mitt yrke har ingenting med COVID-19 att göra, men kollegan är utanför arbetet)

Det finns ett behov av att printa visirhållare om jag förstod det rätt.

Har vi några i Västerås (eller nära Västmanland) som har en 3D-skrivare och skulle vara intresserade av att kanske hjälpa till? I så fall kan jag försöka få tag i mer information om vad det exakt är som behövs och hur görbart det är att genomföra.

Kan bidra med pengar om de behöver köpa in material osv. Skicka PM
Edit: Fattar inte om det har med Covid19 att göra eller ej Nåväl. Om det gör det så kvarstår erbjudandet. Annars går jag och lägger mig

Permalänk
Medlem

På G att börja själv. Har en zortrax M300 plus som har en bra men dålig platta för att printa visiren utan det krävs raft för varje print, har nu beställt en glasplatta som ska underlätta iom att raften inte behövs och därmed minimera utskrivstiden. Så det är på G

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Liknande projekt som varit igång ett par veckor:

https://3dverkstan.se/protective-visor/

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Liknande projekt som varit igång ett par veckor:

https://3dverkstan.se/protective-visor/

Det är samma projekt som Stockholm Makerspace deltar i.

Permalänk

Bor man i Sundsvall eller däromkring så får man gärna bidra till Sundsvall Makers initiativ. Vi kör också med 3dVerkstans design.

Mer info här: https://www.facebook.com/SundsvallMakers.se/posts/16358681099...

Permalänk
Hjälpsam

Jag har bara en liten FlashForge Finder med 14x14x14 bädd så jag kör en 3delad version av 3D verkstadens visir.
https://www.thingiverse.com/thing:4247634

För oss som är i Norrbotten har vår lokala 3D guru, MakerSpace Luleå grundare och LTU professor startat FB gruppen;
https://www.facebook.com/groups/220880532455606/

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har printat ut 3 st men eftersom arbetsmiljöverket sa nej förra veckan så slutade jag där. Har inte orkat uppdatera sen dess, hoppas att det har blivit förändringar!
Bor i Örebro

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av fecko:

Jag har printat ut 3 st men eftersom arbetsmiljöverket sa nej förra veckan så slutade jag där. Har inte orkat uppdatera sen dess, hoppas att det har blivit förändringar!
Bor i Örebro

De sade att nej, de är inte CE märkta. Och sedan uppdaterade de med informationen om att ingen kommer att få böter för att distribuera eller använda dessa.

Bättre med nödlösning än ingen lösning insåg även byråkraterna

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Jag har printat ut 3 st men eftersom arbetsmiljöverket sa nej förra veckan så slutade jag där. Har inte orkat uppdatera sen dess, hoppas att det har blivit förändringar!
Bor i Örebro

Samma fråga här, vet att det var något företag med 1000 klara visir som inte vågade donera pga arbetsmiljöverket.

Har det ändrats kan jag fråga folk på LTU skellefteå om att börja skriva.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

De sade att nej, de är inte CE märkta. Och sedan uppdaterade de med informationen om att ingen kommer att få böter för att distribuera eller använda dessa.

Bättre med nödlösning än ingen lösning insåg även byråkraterna

Så med andra ord - "Skriv ut, vi tittar åt andra hållet eftersom vi har varit så korkade och inte förberett nödlager" Men bra att man inte helt hundra procent sätter stopp för det hela!

Var det arbetsmiljöverket som nekade gasmask 90?

Skrivet av wowsers:

Samma fråga här, vet att det var något företag med 1000 klara visir som inte vågade donera pga arbetsmiljöverket.

Har det ändrats kan jag fråga folk på LTU skellefteå om att börja skriva.

Jag kan skriva ut ett visir per timme.
0.6 nozzle - 0.3mm layer

3D verkstan beskriver att man ska skriva ut i "linjer" och inte diagonalt/gyroid som de flesta slicer är inställda på. Skiter vi i det?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Hur kan det fortfarande behövas visir? Slänger dom det efter en gångs användning? Varför inte bara köra grejer i en industridiskmaskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Hur kan det fortfarande behövas visir? Slänger dom det efter en gångs användning? Varför inte bara köra grejer i en industridiskmaskin?

Rutiner som det är nu så klassificeras det som en gångs artikel som kasseras efter användning. Samt plasten från 3D-printer mål väl inte så bra av både värme och rengöringsmedel som används inom sjukvården.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Inget visir används som engångs i dagsläget. Allt spritas, rengörs och återanvänds till det antingen är trasigt eller inte går att se genom mer.
Men betänk storleken på Sveriges sjukvårdsinrättningar inkl primär och hemsjukvård så är 1000 visir en droppe i havet.
Mitt personliga önskemål hade varit visir med en något styvare plast än OH då dessa går sönder i infästningar a efter ett antal rengörings.
Men tro mig, varenda visir som täcker ansiktet oavsett hur det ser ut eller vilken plast som används är oerhört uppskattat. Så ni som kan, sluta för guds skull inte tillverka. Behovet lär inte mättas oavsett hur många ni tillverkar...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Så med andra ord - "Skriv ut, vi tittar åt andra hållet eftersom vi har varit så korkade och inte förberett nödlager" Men bra att man inte helt hundra procent sätter stopp för det hela!

Var det arbetsmiljöverket som nekade gasmask 90?

Jag kan skriva ut ett visir per timme.
0.6 nozzle - 0.3mm layer

3D verkstan beskriver att man ska skriva ut i "linjer" och inte diagonalt/gyroid som de flesta slicer är inställda på. Skiter vi i det?

Det var EU-regler som initialt stoppade gasmak90, den betraktades som krigsmateriel och fick inte användas av det civila. Nu finns en generell dispens som tillåter visst krigsmateriel att användas inom vården.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför inte något företag som formsprutar plast till vardags inte kan ställa om och börja spruta miljontals av dessa per dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Rutiner som det är nu så klassificeras det som en gångs artikel som kasseras efter användning. Samt plasten från 3D-printer mål väl inte så bra av både värme och rengöringsmedel som används inom sjukvården.

Jag tänkte mer på de "riktiga", 2.5D-utskriven PLA-plast är ju inte direkt känt för att vara speciellt hållbart.

Permalänk
Medlem

@Johan_G3: Tack för förtydligandet!

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Jag printar skärmar för fullt, snart uppe i 100st

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför inte något företag som formsprutar plast till vardags inte kan ställa om och börja spruta miljontals av dessa per dag?

Det är dyrt och det tar tid att få fram nya verktyg. Eftersom många företag går på halvfart så kan det ta lång tid att få nått gjort. Tror säkert dom jobbar på det.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Jag har bara en liten FlashForge Finder med 14x14x14 bädd så jag kör en 3delad version av 3D verkstadens visir.
https://www.thingiverse.com/thing:4247634

För oss som är i Norrbotten har vår lokala 3D guru, MakerSpace Luleå grundare och LTU professor startat FB gruppen;
https://www.facebook.com/groups/220880532455606/

https://cdn.thingiverse.com/assets/7f/01/77/21/bb/visor.jpg

Skrev ut ett med min Ender-2 (150x150mm modifierad till 165x165mm) för ett par dagar sedan (PETG). Med 3Dgrottans design fick jag inte med ringarna i änden på skalkarna men det blev rätt bra ändå. Tyvärr kan jag bara skriva ut en åt gången så den här 3d-delade version tycks vara mycket bättre. Jag antar att man ska limma ihop dom? Eller smälter man bara lite med en lödkolv?
Frågade ett par som jag känner och som jobbar i hemtjänsten men dom var inte så intresserade...

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför inte något företag som formsprutar plast till vardags inte kan ställa om och börja spruta miljontals av dessa per dag?

Det tar ett tag att få fram ett verktyg och sedan kan du köra kanske 120-180 visir i timmen vilket blir ca 3-4 tusen per dygn.

Vad kan du få betalt per styck?

Hur lång tid innan verktyget betalar sig?

Får sjukvården köpa dem om de inte är godkända enligt massa krav?

Ska man gå den rätta vägen så är troligen corona över innan produktionen är igång.

Men visst. Det skulle kanske gå att få fram ett extremt simpelt verktyg på några veckor..

/ställare sen 2003.

Edit: om någon är seriöst intresserad kan jag knyta kontakt med såna som kan ro detta i hamn. Men det kostar ju lite mer än 50tkr.......

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det tar ett tag att få fram ett verktyg och sedan kan du köra kanske 120-180 visir i timmen vilket blir ca 3-4 tusen per dygn.

Vad kan du få betalt per styck?

Hur lång tid innan verktyget betalar sig?

Får sjukvården köpa dem om de inte är godkända enligt massa krav?

Ska man gå den rätta vägen så är troligen corona över innan produktionen är igång.

Men visst. Det skulle kanske gå att få fram ett extremt simpelt verktyg på några veckor..

/ställare sen 2003.

Edit: om någon är seriöst intresserad kan jag knyta kontakt med såna som kan ro detta i hamn. Men det kostar ju lite mer än 50tkr.......

Tack för feeeback, googlade lite och hitta några videos där dom visade hur dom tillverkade formarna och det såg allt annat än enkelt ut.

Fascinerande ändå när man bara sitter här i vardagsrummet och ser hur många prylar man har som ändå lär vara formsprutade!

Permalänk
Avstängd

Oj det var många svar, jag missade lite

Det handlar om Covid-19 ja, men det är inte till primärvården utan mer till äldreboende och liknande som inte får in saker på samma prio och där CE-märkning inte spelar någon roll.

Visir i sig har de gott om (OH och plastrulle som de sker ark ut), det är själva hållarna som det är brist på.

Och det går åt massvis av visir då återanvändning av materiell är en av de värsta riskerna för smittspridning (visirhållarna går att återanvända, man skiftar bara visiret). Det finns inte heller något bra och enkelt sätt att desinfektera saker på.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Tack för feeeback, googlade lite och hitta några videos där dom visade hur dom tillverkade formarna och det såg allt annat än enkelt ut.

Fascinerande ändå när man bara sitter här i vardagsrummet och ser hur många prylar man har som ändå lär vara formsprutade!

Om jag gissar lite från höften så kräver formen för ett visir kanske 50-100 tons låskraft och att den skall klara ett forminnertryck på 6-800 bar minst.

Då ska plasten inte läcka ut i delningen.

Så det är lite pyssel, inte nått man gör i masonit

Jobbar på ett företag med 19 sprutor och en verkstad som tillverkar formverktyg.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Förstår inte varför inte något företag som formsprutar plast till vardags inte kan ställa om och börja spruta miljontals av dessa per dag?

De måste tillverka en form först och det kan faktiskt ta litet tid och kosta en rejäl slant.

Men jag tror nog att det kan komma krav på att verksamheter skall kunna ställa om till "nödproduktion" av vissa artiklar som just visir, andningsmasker, handskar och skyddsöverdrag i framtiden.

När det gäller CE-märkning så är den märkningen i sig ganska lam. Det är därför som att den ofta får benämningen "China Export" eftersom ansvaret ofta blir ganska luddigt.

Det viktiga är när man tar fram något att det fungerar. Ibland verkar byråkratin ta överhanden istället för att se till att lösa problemen först och sedan när allt är överstökat kan man diskutera vem som skall stå för fiolerna.

Om jag nu ser att något skall fixas så fixar jag först om det inte skulle vara ohemult dyrt att fixa det. Sen tar jag och ser efter om det går att få ersättning för det - om det nu inte är något för småslantar, då är det enklare att låta det vara eller att om det är på jobbet skriver jag upp någon kvart/halvtimme extra för att slippa ägna en halvtimme åt pappersarbete.

Permalänk
Medlem

På ämnet 3D-skrivare (för konsument vill säga), vilken är bäst idag, och vilken typ av plast är "bäst"? PETG eller PLA?

Permalänk
Skrivet av fecko:

Var det arbetsmiljöverket som nekade gasmask 90?

Skyddsmask 90 kom ut innan Sverige gick med i EU och således är den inte CE-märkt. Fortfarande en av världens bästa skyddsmasker och den är fortfarande i drift på dispens. Jag använder den dagligen 👍