Skrivbord: Ikea vs beg Kinnarps

Permalänk
Medlem

Skrivbord: Ikea vs beg Kinnarps

Pga ökat hemarbete ska ett höj- och sänkbart skrivbord införskaffas. I staden där jag bor har kommunen en överskottscentral där man kan köpa begagnade Kinnarpsbord för ca 4500 kr. Skicket är inte toppklass så en ny skiva kommer också att behövas. Alternativet är Idåsen från Ikea för 5500 kr. Prismässigt går alltså beggat Kinnarps med ny skiva ungefär jämnt upp mot helt nytt Ikea Idåsen. Vilket hade ni valt?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Medlem

Kinnarps alla dagar åk till en ikea och vicka lite på deras bord så förstår du varför... Idåsen kanske skulle fungera, det var det enda som kändes halvt ok.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

@thompo:
Är du lång så tycker jag Idåsen är bättre. Har själv varit o känt på både Kinnarps och Ikea Idåsen och tycker Kinnarps sviktar rätt mkt när man lutar armbågarna mot i stående läge, vilket jag inte kände på Idåsen.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Den här sidan har just nu rea på sina skrivbord ifall du kan tänka dig handla online: https://www.dpj.se/46-hoj-och-sankbart-skrivbord

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Du kan få en fin bordsskiva i massiv träd för 1k, jag hade hellre kört på kinnarps istället. IKEAs bordskriva är ju spån och fiber, känns lite fattigt när man betalar 5,5k för ett skrivbord.

Skrivet av Mieriola:

Den här sidan har just nu rea på sina skrivbord ifall du kan tänka dig handla online: https://www.dpj.se/46-hoj-och-sankbart-skrivbord

Även om det är spånskiva så rättfärdigar priset det.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Kinnarps, även om IKEA har helt ok kvalité för pengarna så skiljer det en del. Har känt på några genom åren och har du råd så gå på kinnarps är mitt tips.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Mats76
Jag är 187 cm lång. Längre än medel alltså, men inte basketlång. Skulle du säga att Idåsen är bättre?

@Mieriola
Vet du (eller någon annan) om borden från dpj är bra? Jag har känslan av att Ikea oftast är svåra att slå när det gäller att få värde för pengarna.

@Vzano
Var hittar man en massiv träskiva för en tusing?

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R3, Nätagg: Fractal Design Newton R3 600W, Moderkort: ASUS ROG Maximus IV Gene-Z, CPU: Intel 2700K @ 4,8GHz, RAM: 8GB Corsair Vengeance LP PC12800, GPU: GB 280X @ 990MHz, SSD: Sandisk Extreme 240GB, HDD: Seagate Barracuda 2TB, Vattenkylning: EK-D5 pump, XSPC RayStorm CPU, Zalman ZM-WB5 GPU, EK-CoolStream RAD XTC 140mm, Alphacool NexXxoS ST30 FC 120mm, Skärm: Dell U2311H

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@thompo: https://www.bauhaus.se/kok-och-tvattstuga/bankskivor/massiv-t...
Har själv hårdträ som jag kapade till och klarlackade, blev väldigt nöjd. Ser bättre ut i verkligheten.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

@thompo:
Precis lika lång som jag. Jag skulle köra på Idåsen isåfall. Klart stabilare än Kinnarps trots prisskillnaden. Ikeas tidigare höj-sänkbara skrivbord var sämre än Kinnarps men med Idåsen har de lyckats mycket bra.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har ett Kinnarps på jobbet. Jag är 1,90 och tycker att det går att hissa upp högre än vad som ergonomiskt rekommenderas. Men det sviktar lite om man hänger på det.

Jag säger prova om du har möjlighet

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips. Jag orkade inte åka runt och prova utan slog till på ett begagnat Kinnarps. Hittade ett med skaplig skiva, vi får se om det blir någon ny så småningom.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av thompo:

Tack för alla bra tips. Jag orkade inte åka runt och prova utan slog till på ett begagnat Kinnarps. Hittade ett med skaplig skiva, vi får se om det blir någon ny så småningom.

Vilken modell av Kinnarps? Funderar på att köpa ett bort själv.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Vilken modell av Kinnarps? Funderar på att köpa ett bort själv.

De har i princip inga färdiga modeller utan ben, skivor, hurtsar och tillbehör är nått man kombinera lite som man vill beroende på hur stort man vill ha och om man tex vill ha en hörnmodell och det som kommer ut på begmarknaden skiljer lika mycket det också men det finns kanske en övervikt på enklare former med fyrkantiga skivor med raka kanter och bara 2 ben.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.