Laptop grafikkort för spelande (integrerat?)

Permalänk

Laptop grafikkort för spelande (integrerat?)

Hej, länge sedan jag var aktiv här, andra intressen har tagit överhanden ett tag. Måste vara nästan 15 år sedan man var aktiv dagligen. Nåväl.

Då mitt nuvarande träskverk till dator ihopsatt av polares kasserade komponenter börjar bli rätt slö och batterietekniken kommit långt sedan jag senast köpte lappis, så sitter jag och letar laptop lite pö om pö.

Letar en 13,3-15,6 tummare med ok batteritid som man kan sitta på altanen och lira lite spel på och så. Det mesta andra gör man ju på mobilen eller smart tv'n nuförtiden, all typ av kontorsarbete görs på företagets monster laptop. Så det är egentligen en mobil pjäs att lira lite spel på som jag letar.
Är inte alls insatt i detta med datorer idag mera.

Har letat efter något med dedikerat grafikkort pga detta, men egentligen verkar alla rimligt prissatta laptoppar idag köra grafikkrets integrerat i processorn. Mer specifikt verkar intels UHD 620 vara det man får, med väldigt få undantag.

Så frågan är ju helt enkelt, duger det? Och om inte, vad bör jag leta efter?

Spelar idag mest witcher trilogin, andra gamla godingar och lite indies, men vill ju kunna lira lite nya spel som släpps, tex cyberpunk också. Jag är inte intresserad av att kunna köra på höga grafiska inställningar osv, spelar ingen roll för mig, men jag vill ju att det skall flyta på bra.

Budget, ja, ju billigare desto bättre då jag är småbarnsförälder med husrenovering och andra intressen som kostar pengar, men någonstans runt 7k skulle jag säga, vid 10 går nog åtminstone smärtgränsen.

Permalänk
Medlem

Hur tänker du inför begagnat? Jag menar, är du ok med att de senaste spelen inte ger 200 fps på ultra inställningar (typ) så kanske du inte behöver en laptop med RTX 2070. Kan du tänka dig en 1-2 år gammal modell med dedikerad grafik typ 1060 osv så har du ju ändå helt ok spelprestanda tänker jag och du kanske får lägga 6-8000? Tycker själv det är så sjukt ovärt att köpa laptop nytt. Den jag sitter på kostade 15000 när den kom ny 2016, köpte den beg på tradera för 2500 nu för nån månad sedan. Har sedan lagt ut några hundra på lite mer minne och en 600 på en nvme disk. Men man får ju mycket för pengarna med begagnat menar jag.

Nu vet jag inte riktigt hur UHD 620 står sig faktiskt. Sitter dock själv på en laptop från 2016 med Intel HD 520. Kan ge dig lite detaljer så har du iaf nåt att utgå ifrån. Jag har 2x8gb ram så den kör dual channel vilket ökar spelprestandan ca 20% enligt de benchmarks jag kört.

CS:Source: runt 120-140 fps med standardconfig, 180-200fps med high fps config
CS:Go: 90-100 fps
Borderlands 2: 40-70 fps med låga inställningar
Everspace: ca 40-50 fps som droppar till 30 vid massiva strider

Jag spelar inte så jättemycket, det är mest CSS som jag tar en runda varje kväll och de andra rullar lite då och då. Skulle väl tro att UHD 620 är minst 30-50% bättre plus utökade funktioner osv.

Kanske inte direkta svar på dina frågor men något litet att utgå ifrån iallafall

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

Njae, beggat vill jag inte ha. Dels är batterier osv färskvara, dels vet man aldrig vad tidigare ägare har ollat.