Laptop grafikkort för spelande (integrerat?)
Hej, länge sedan jag var aktiv här, andra intressen har tagit överhanden ett tag. Måste vara nästan 15 år sedan man var aktiv dagligen. Nåväl.
Då mitt nuvarande träskverk till dator ihopsatt av polares kasserade komponenter börjar bli rätt slö och batterietekniken kommit långt sedan jag senast köpte lappis, så sitter jag och letar laptop lite pö om pö.
Letar en 13,3-15,6 tummare med ok batteritid som man kan sitta på altanen och lira lite spel på och så. Det mesta andra gör man ju på mobilen eller smart tv'n nuförtiden, all typ av kontorsarbete görs på företagets monster laptop. Så det är egentligen en mobil pjäs att lira lite spel på som jag letar.
Är inte alls insatt i detta med datorer idag mera.
Har letat efter något med dedikerat grafikkort pga detta, men egentligen verkar alla rimligt prissatta laptoppar idag köra grafikkrets integrerat i processorn. Mer specifikt verkar intels UHD 620 vara det man får, med väldigt få undantag.
Så frågan är ju helt enkelt, duger det? Och om inte, vad bör jag leta efter?
Spelar idag mest witcher trilogin, andra gamla godingar och lite indies, men vill ju kunna lira lite nya spel som släpps, tex cyberpunk också. Jag är inte intresserad av att kunna köra på höga grafiska inställningar osv, spelar ingen roll för mig, men jag vill ju att det skall flyta på bra.
Budget, ja, ju billigare desto bättre då jag är småbarnsförälder med husrenovering och andra intressen som kostar pengar, men någonstans runt 7k skulle jag säga, vid 10 går nog åtminstone smärtgränsen.