Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Selfiekamera i bilen?? What? Varför?

För att det är en kinabil. Kan ju inte släppa en ny bil 202X utan selfiekamera.
Jag håller med dig, men exempelvis förekomsten av "sminkspegel" ifrågasätts ju inte. Klart bilen har en sån, gärna upplyst också!

Permalänk
Medlem

Min privatleasing av Kia EV6 fyller snart 18 månader, dvs halva tiden. Jag ångrar att vi inte köpte den där och då, men efterklok är lätt att vara. Jag trodde batteritekniken skulle ta stora steg på 3 år...

Problemet är att vi har svårt att klara oss utan bil ifall det blir problem med leveranstid. Vilket gör att det snart är dags att börja fundera på nästa bil. En begagnad eller lagerbil är ju ett alternativ, men jag har väldigt svårt att tänka mig annat än elbil.

Någon mer som är i samma sits och har börjat fundera på vilken nästa bil blir? Model Y LR är ju ett säkert kort, men Tesla lockar inte jättemycket av någon anledning.

Enyaq IV80 var den bil jag valde bort sist senast, så den ligger nära tillhands. EV6 är en mycket kompetent bil, så det blir svårt att inte byta ner sig. Allt under 50 mil räckvidd går bort. Jag vill kunna köra till fjällen utan ångest och minutiös planering av laddstopp.

Minst 150 kW måste det gå att ladda i. Gärna över 200 kW som jag har nu, för det är ren njutning vid laddstationen.

Sista funderingen gäller finansieringen. Jag leasade för att slippa problem, men 3 år går snabbt, så jag kan tänka mig att köpa. Exempelvis så är ju Model Y med 2.99% ränta helt ok. Att köpa något över 600k tar dock emot.

Vad tror ni om begagnade elbilar. Någon modell eller tillverkare att undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Min privatleasing av Kia EV6 fyller snart 18 månader, dvs halva tiden. Jag ångrar att vi inte köpte den där och då, men efterklok är lätt att vara. Jag trodde batteritekniken skulle ta stora steg på 3 år...

Problemet är att vi har svårt att klara oss utan bil ifall det blir problem med leveranstid. Vilket gör att det snart är dags att börja fundera på nästa bil. En begagnad eller lagerbil är ju ett alternativ, men jag har väldigt svårt att tänka mig annat än elbil.

Någon mer som är i samma sits och har börjat fundera på vilken nästa bil blir? Model Y LR är ju ett säkert kort, men Tesla lockar inte jättemycket av någon anledning.

Enyaq IV80 var den bil jag valde bort sist senast, så den ligger nära tillhands. EV6 är en mycket kompetent bil, så det blir svårt att inte byta ner sig. Allt under 50 mil räckvidd går bort. Jag vill kunna köra till fjällen utan ångest och minutiös planering av laddstopp.

Minst 150 kW måste det gå att ladda i. Gärna över 200 kW som jag har nu, för det är ren njutning vid laddstationen.

Sista funderingen gäller finansieringen. Jag leasade för att slippa problem, men 3 år går snabbt, så jag kan tänka mig att köpa. Exempelvis så är ju Model Y med 2.99% ränta helt ok. Att köpa något över 600k tar dock emot.

Vad tror ni om begagnade elbilar. Någon modell eller tillverkare att undvika?

Jag var och provkörde en Hyundai ioniq6. Nu kostar den mer än 600’ men jag tyckte det var en trevlig bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Min privatleasing av Kia EV6 fyller snart 18 månader, dvs halva tiden. Jag ångrar att vi inte köpte den där och då, men efterklok är lätt att vara. Jag trodde batteritekniken skulle ta stora steg på 3 år...

Problemet är att vi har svårt att klara oss utan bil ifall det blir problem med leveranstid. Vilket gör att det snart är dags att börja fundera på nästa bil. En begagnad eller lagerbil är ju ett alternativ, men jag har väldigt svårt att tänka mig annat än elbil.

Någon mer som är i samma sits och har börjat fundera på vilken nästa bil blir? Model Y LR är ju ett säkert kort, men Tesla lockar inte jättemycket av någon anledning.

Enyaq IV80 var den bil jag valde bort sist senast, så den ligger nära tillhands. EV6 är en mycket kompetent bil, så det blir svårt att inte byta ner sig. Allt under 50 mil räckvidd går bort. Jag vill kunna köra till fjällen utan ångest och minutiös planering av laddstopp.

Minst 150 kW måste det gå att ladda i. Gärna över 200 kW som jag har nu, för det är ren njutning vid laddstationen.

Sista funderingen gäller finansieringen. Jag leasade för att slippa problem, men 3 år går snabbt, så jag kan tänka mig att köpa. Exempelvis så är ju Model Y med 2.99% ränta helt ok. Att köpa något över 600k tar dock emot.

Vad tror ni om begagnade elbilar. Någon modell eller tillverkare att undvika?

Kan du inte köpa ut din EV6:a då?

Model Y är väl ett stort nedköp på allt förutom räckvidd och infotainment.

Nu kommer du väl inga 50 mil med verken EV6, Enyaq eller Model Y om man nu ska motorvägs pendla till fjällen, så det får man ju ta med en nypa salt när du ev. kikar på en ny bil sen.

Det finns ju många uppköp att göra, problemet blir väl att det kommer kosta över miljonen och det är kanske inte aktuellt?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Jag var och provkörde en Hyundai ioniq6. Nu kostar den mer än 600’ men jag tyckte det var en trevlig bil.

Tack för svaret! Mitt problem med Ioniq6 är bagageluckan. Precis som model 3 är den väldigt liten. Känns spontant bara svår att packa. Visserligen slipper man skymd bakruta.

Återkommer när jag sett en Ioniq6 live och känt på den!

Edit: 600k är ingen hård gräns, mest bara en psykologiskt jobbig gräns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Tack för svaret! Mitt problem med Ioniq6 är bagageluckan. Precis som model 3 är den väldigt liten. Känns spontant bara svår att packa. Visserligen slipper man skymd bakruta.

Återkommer när jag sett en Ioniq6 live och känt på den!

Edit: 600k är ingen hård gräns, mest bara en psykologiskt jobbig gräns

Aah ja den kan vara lite liten.
Min leasing går ut i april och gått i samma tankar som du. Tror att tesla MY är den som är mest prisvärd just nu, men det känns så tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Yamaha-systemet levererade inte mao. Mycket tråkig upplevelse. Frågade innan om detta var en produktionsbil eller någon förserie/prototyp. Den späda damen informerade oss om att den inte var en produktionsbil. Flera saker var inte slutgiltiga, så som mjukvara (förstås), och faktiskt material på ratten. Vi får se om det här är något fler också upplever eller om vi bara hade otur.
/.../
Early adopters kan dock få en tuff start med mjukvaran och små konstigheter.

Förlåt, jag kanske missar något, men på wikipedia står det att den började säljas november 2021. Är det en ny variant av samma modell, eller varför är de fortf i teststadie snart 2 år senare? Regionala anpassningar borde(?) inte förklara alla de saker du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Förlåt, jag kanske missar något, men på wikipedia står det att den började säljas november 2021. Är det en ny variant av samma modell, eller varför är de fortf i teststadie snart 2 år senare? Regionala anpassningar borde(?) inte förklara alla de saker du nämner.

Jag har inga ytterligare detaljer om varför det är så med mjukvaran. Den har genomgått en del ändringar i både spec. och namn från begynnelsen. Såvitt jag vet har den också sålts i relativt liten skala i Kina. De första bilarna bilarna utanför Kina säljs endast i Sverige och Nederländerna. Kanske är det en mix av allt: regionala anpassningar, namnbyte från Lynk & Co, specen ändrades från 800V till 400V (SEA har stöd för 800V). I Kina finns denna att beställa med CATL Qilin-batteri. Kanske är för mycket stök och nytt för att få ordning på grejerna? Att mjukvaran var buggig var något demo-personalen påpekade, mina upplevelser hann inte bli djupa nog för att uttala mig om detaljerna. Hann bara se att bakre passagerarskärmen (med kontroller för fläktar och ljud etc.) visade fel låt. Den hade fastnat på någon gammal låt/artist men skärmen gick att använda. I privilege-banbilen visade lilla skärmen framför föraren texten "active safety fault". Det var vad jag hann se. 🤷🏽‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Min privatleasing av Kia EV6 fyller snart 18 månader, dvs halva tiden. Jag ångrar att vi inte köpte den där och då, men efterklok är lätt att vara. Jag trodde batteritekniken skulle ta stora steg på 3 år...

Problemet är att vi har svårt att klara oss utan bil ifall det blir problem med leveranstid. Vilket gör att det snart är dags att börja fundera på nästa bil. En begagnad eller lagerbil är ju ett alternativ, men jag har väldigt svårt att tänka mig annat än elbil.

Någon mer som är i samma sits och har börjat fundera på vilken nästa bil blir? Model Y LR är ju ett säkert kort, men Tesla lockar inte jättemycket av någon anledning.

Enyaq IV80 var den bil jag valde bort sist senast, så den ligger nära tillhands. EV6 är en mycket kompetent bil, så det blir svårt att inte byta ner sig. Allt under 50 mil räckvidd går bort. Jag vill kunna köra till fjällen utan ångest och minutiös planering av laddstopp.

Minst 150 kW måste det gå att ladda i. Gärna över 200 kW som jag har nu, för det är ren njutning vid laddstationen.

Sista funderingen gäller finansieringen. Jag leasade för att slippa problem, men 3 år går snabbt, så jag kan tänka mig att köpa. Exempelvis så är ju Model Y med 2.99% ränta helt ok. Att köpa något över 600k tar dock emot.

Vad tror ni om begagnade elbilar. Någon modell eller tillverkare att undvika?

Sitter i samma sits fast med en Kia E-Niro, den har typ samma range, laddar dock mycket långsammare och något billigare.
Men i ditt fall som inte vill tumma på laddhastighet och range, samt stor bagagelucka, varför inte leasa en ny EV6a om du är så nöjd med den?

Man måste ju inte byta bil bara för att, om man är nöjd med sin bef!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

ID.7 går nu att beställa i norge för 549 900NOK så lär ju bli strax under 700 000sek för bas modellen här i Sverige /:

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

ID.7 går nu att beställa i norge för 549 900NOK så lär ju bli strax under 700 000sek för bas modellen hör i Sverige /:

<Uppladdad bildlänk>

Stackars Volkswagen Sverige. Kan ha levererat många bilar i år men knappast sålt så många 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Stackars Volkswagen Sverige. Kan ha levererat många bilar i år men knappast sålt så många 😂

Verkar som det blir runt 650 000kr i Sverige som start pris låter ganska vettigt om man får med samma standard utrustning som man får i Norge.

Direkt taget från den Norska sidan och därmed står det på norska.

"ID.7 Pro från 549 900 NOK
Utrustning ingår
Travel Assist körassistent: Lane assist och Emergency Assist
Area View area display
Parkeringsassistent med minnesfunktion
Mörka fönster bakom
Lätt Öppna/stäng sensorstyrd baklucka
Dynamiska LED-Matrix strålkastare
Dynamisk ljusassistent
LED-ljuslist mellan strålkastarna
3D LED-bakljus med dynamiska blinkers"

Ar head up display ska vara standard också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

ID.7 går nu att beställa i norge för 549 900NOK så lär ju bli strax under 700 000sek för bas modellen hör i Sverige /:

<Uppladdad bildlänk>

Då behöver man inte ha för mycket ångest för att man just plockade ut en Enyaq. Enligt norska prislistan ca 30k NOK för akustikglas, DCC och dämpbart panoramatak och ca 60k för interiörpaketet med massage, Harman Kardon-ljud och annat lull-lull (även sätesvärme bak vilket för mig är ett krav). Exteriörpaketet kan jag leva utan, men sätesvärme bak är trist att ha gömt i ett så pass dyrt paket.

Bilen för mig med vinterdäck och drag skulle således kosta närmare 650k i Norge, och då är det ju med momsen borta på beloppet under 500k (dvs 125k extra) och sen lite växelkurs på det så säg 750k. Och då är den ju bara bakhjulsdriven och inte i kombiutförande så säg 800k när den modellen lanserats.

Men då får man ju lite mer utrustning, bättre infotainment, bättre batteri och effektivare motor och sånt så jag säger egentligen inget om priset. Bara att min ångest dämpades lite och att jag ska vara nöjd med vår bil till det pris vi fått den

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Sitter i samma sits fast med en Kia E-Niro, den har typ samma range, laddar dock mycket långsammare och något billigare.
Men i ditt fall som inte vill tumma på laddhastighet och range, samt stor bagagelucka, varför inte leasa en ny EV6a om du är så nöjd med den?

Man måste ju inte byta bil bara för att, om man är nöjd med sin bef!

Just EV6 har gått upp en del i pris, speciellt privatleasing. Kanske går ner lite om räntan sjunker, men just nu är den för dyr.

Min månadskostnad har stigit med en tusenlapp (4700:- till 5700:- för 1500 mil/år och RWD) på 18 månader och kommer säkert gå upp lite till intakt med räntehöjningar. Trots det betalar jag mycket mindre än vad samma bil kostar att privatleasa idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Då behöver man inte ha för mycket ångest för att man just plockade ut en Enyaq. Enligt norska prislistan ca 30k NOK för akustikglas, DCC och dämpbart panoramatak och ca 60k för interiörpaketet med massage, Harman Kardon-ljud och annat lull-lull (även sätesvärme bak vilket för mig är ett krav). Exteriörpaketet kan jag leva utan, men sätesvärme bak är trist att ha gömt i ett så pass dyrt paket.

Bilen för mig med vinterdäck och drag skulle således kosta närmare 650k i Norge, och då är det ju med momsen borta på beloppet under 500k (dvs 125k extra) och sen lite växelkurs på det så säg 750k. Och då är den ju bara bakhjulsdriven och inte i kombiutförande så säg 800k när den modellen lanserats.

Men då får man ju lite mer utrustning, bättre infotainment, bättre batteri och effektivare motor och sånt så jag säger egentligen inget om priset. Bara att min ångest dämpades lite och att jag ska vara nöjd med vår bil till det pris vi fått den

Om lägger till allt som går på ID.7 enligt den norska pris listan hamnar man på 654 337 NOK sen får man lägga på 20% för den svenska skatten 785 204 SEK hamnar en helt fullutrustad ID.7 med 75kwh batteriet på med 615km räckvidd.

Dock borde man kunna få en väl utrustad en för drygt 700 000 SEK.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om lägger till allt som går på ID.7 enligt den norska pris listan hamnar man på 654 337 NOK sen får man lägga på 20% för den svenska skatten 785 204 SEK hamnar en helt fullutrustad ID.7 med 75kwh batteriet på med 615km räckvidd.

Dock borde man kunna få en väl utrustad en för drygt 700 000 SEK.

Plus 20-30k för vinterdäck men då beror det ju på om man inkluderar det när man jämför med andra bilar. Tycker helt klart priset är bra, grundutrustningen verkar vettig och den skulle man nog klara sig gott på, men just sätesvärme bak tycker jag är synd att det ingår i ett så dyrt paket som sagt. Men det finns ju inte ens till ID.4 så det är ju ändå ett kliv upp! Hade vi inte redan beställt och fått Enyaqen, och började titta på bil nu, så hade den definitivt legat på radarn, i alla fall när kombin kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Plus 20-30k för vinterdäck men då beror det ju på om man inkluderar det när man jämför med andra bilar. Tycker helt klart priset är bra, grundutrustningen verkar vettig och den skulle man nog klara sig gott på, men just sätesvärme bak tycker jag är synd att det ingår i ett så dyrt paket som sagt. Men det finns ju inte ens till ID.4 så det är ju ändå ett kliv upp! Hade vi inte redan beställt och fått Enyaqen, och började titta på bil nu, så hade den definitivt legat på radarn, i alla fall när kombin kommer.

Håller med om sätes värmen bak mär vi beställde våran Passat kunde man lägga tlll det enskild för 3300kr tror jag hoppas att man kan göra det på ID.7 också.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Håller med om sätes värmen bak mär vi beställde våran Passat kunde man lägga tlll det enskild för 3300kr tror jag hoppas att man kan göra det på ID.7 också.

Dom skulle ju skala av paketen så tvivlar på det. Tror mer att det blir standard eller nåt sånt. Så dumt att en sån bas-grej ingår i samma paket som ljudanläggning och massa "lyx", men men. Bra bil säkert, och har man barn i stol spelar det ju ingen roll 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Ska bli superintressant. Jag tror inte 2wd 77kwh får vara speciellt dyr för att sälja bra .. Det är ju en el-passat snarare än el-phaeton så att säga och audi vill säkert gå in i segmentet över... Jag drar till med ett startpris på 684000 kr... 😁

Väldigt väldigt nära, de lanseras imorgon och jag fick av en säljare pris på 694 900,00 "färdigmatad med utrustning".

Men har redan beställt min EQE, så det var lite sent, annars hade det kunnat vara en kandidat.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Har är de Finska priserna för ID.7 borde vara ungefär samma priser här i Sverige.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Väldigt väldigt nära, de lanseras imorgon och jag fick av en säljare pris på 694 900,00 "färdigmatad med utrustning".

Men har redan beställt min EQE, så det var lite sent, annars hade det kunnat vara en kandidat.

På ID7 ?

Med alla utrustning ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

På ID7 ?

Med alla utrustning ?

Japp, ID7.
Det framgick inte riktigt i mailet, bara "färdigmatad med utrustning", vad nu det kan innebära, men jag har en känsla av att de vill ha sålt många bilar så troligtvis väldigt välutrustade.

Den EQEn jag beställde har ju prissänkts 165 000kr, det säger väl en del om marknaden för (el)bilar nu.

Man får även tänka på att varje såld elbil räknas som dubbel när tillverkarna sedan räknar ihop sina CO2 siffror (som väl ligger till underlag för böter om de är över en viss gräns?), så i vissa fall kanske det kan sparas/tjänas pengar totalt sett, genom att dumpa ut elbilar och ta igen de pengarna på ICE-bilar.

svenskan ...
Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

ID.7 går nu att beställa i norge för 549 900NOK så lär ju bli strax under 700 000sek för bas modellen här i Sverige /:

<Uppladdad bildlänk>

Hur fick du fram det priset då Norge har Momsfritt och tullfritt detta är 35% totalt upp till 500K Nok sedan 49 990 är som Sverige.

Räknar jag på Norge priset blir det 724 990 Sek om jag räknar på 500K Nok Momsfritt+ tullfritt och sedan plus 49 990 Nok.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Väldigt väldigt nära, de lanseras imorgon och jag fick av en säljare pris på 694 900,00 "färdigmatad med utrustning".

Men har redan beställt min EQE, så det var lite sent, annars hade det kunnat vara en kandidat.

Skulle det stämma även utan dragkrok och metalliclack så känns den ju riktigt intressant med tanke på hur mycket utrustning det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hur fick du fram det priset då Norge har Momsfritt och tullfritt detta är 35% totalt upp till 500K Nök sedan 49 990 är som Sverige.

Räknar jag på Norge priset blir det 724 990 Sek om jag räknar på 500K Nok Momsfritt+ tullfritt och sedan plus 49 990 Nok.

Någon skriv i denna tråden att de hade fått ett rikt pris på strax under 700 000sek för en bra utrustad ID.7 men vi får helt enkelt se i morgon.

Du kan även scrolla ner lite i denna tråden så kan du se priserna som Finland har på ID.7 och det lär ju vara i princip samma som i Sverige.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hur fick du fram det priset då Norge har Momsfritt och tullfritt detta är 35% totalt upp till 500K Nök sedan 49 990 är som Sverige.

Räknar jag på Norge priset blir det 724 990 Sek om jag räknar på 500K Nok Momsfritt+ tullfritt och sedan plus 49 990 Nok.

Om Sverige lägger tull på en bil som tillverkas i Tyskland så finns det nog anledning för "Bryssel" att intressera sig för vad Sverige håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Om Sverige lägger tull på en bil som tillverkas i Tyskland så finns det nog anledning för "Bryssel" att intressera sig för vad Sverige håller på med.

Tänkte inte på detta alls faktiskt men utan tull så blir priset 693 594 Sek om jag räknar bort detta.

Men imorgon vet vi hur Svenska priset blir och vilken utrustning som ingår om det blir någon first edition variant som Volkswagen haft vid tidigare lanseringar.

Men i denna prisklass har jag själv inte kollat på bilar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Hur fick du fram det priset då Norge har Momsfritt och tullfritt detta är 35% totalt upp till 500K Nök sedan 49 990 är som Sverige.

Räknar jag på Norge priset blir det 724 990 Sek om jag räknar på 500K Nok Momsfritt+ tullfritt och sedan plus 49 990 Nok.

Det är tull på alla bilar utanför Sverige som ska in till Sverige, från både utanför som Norge och inom EU. Du slipper alltså inte tullen.

Permalänk
Medlem

Bara kolla Nissan Leaf 39 Kwh som kostar 199 990 Nok Vs 379 700 Sek i Sverige.

Förstår faktiskt inte hur Sverige kan vara så mycket dyrare.

277 266 Sek om vi räknar på 25% moms och 10% tull så ytterligare ett prispåslag på mer en 100K i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem