Startup: Förslag på serverlösning?

Permalänk
Medlem

Startup: Förslag på serverlösning?

Hej,

Hade gärna mottagit lite hjälp från er medlemmar som är vassa på serverar. Har startat eget med några vänner och vi håller på att undersöka vad man ska satsa på när de kommer till serverlösningar. Vi har idag en gammal HP server som vi har använt till testning men den räcker inte till när de nu kommer till live deployment och att de är fler anställda hos oss som ska nyttja den.

Servern huvudsakliga arbetsuppgift är att utföra cpu krävande workload.
Vi har diskuterat att man kanske skulle bygga något med raspberry pie cluster men detta känns som en tids ineffektiv lösning, jag lutar mer och mer på att man bara ska leasa en server och ställa den hos någon eller ha den själv in-house:

Har kollat lite på att leasa 2 stycken sådana här HPE-ProLiant DL325 Gen10 Performance

Vad tror ni är den bästa lösning sett dels till kostnad men även tidsåtgång. Tid är just nu en brist vara hos oss.

Mottager tacksammast era förslag och synpunkter.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Vila i frid

Den server du kikat på - var observant på vad som ingår. Basversionen är UTAN disk. En disk kostar mer än själva servern i månadskostnad. Minst 12 månaders bindningstid.

Permalänk
Medlem

Om den inte måste vara in-house så är väl valfri molntjänst att föredra, Amazon, Azure, Google etc.
Inga långa avtal att ta sig ur och enkelt att skala upp/ner vid behov.

Permalänk
Medlem

Utan att vara expert på området:
Hårdvara är kul, och det är roligt med "egna" burkar, men om just tid är en bristvara, som du sade, kanske skulle det vara värt att kolla på en molntjänst, t.ex. Amazons EC2? De har väl hallar i drift i Sverige nuförtiden, så inte ens latensen borde vara ett problem.

https://aws.amazon.com/ec2/pricing/on-demand/

Permalänk

Är det cpu-workload som är långvariga eller som kräver korta spikar som ska ha högre prestanda?
Dvs en sportbil eller tåg?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

@orig_rejser: Det är kortvariga spikar av hög CPU load.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

@sozage: om systemet är mer eller mindre idle däremellan så låter en lösning likt EC2 där du betalar för kraften du faktiskt nyttjar som den billigaste varianten. Om ni dessutom anpassar er applikation för detta från början dvs att enkelt deploya i modulariserad form så har ni mycket att vinna / spara i serverkostnader då det i längden är dyrt att införskaffa och drifta serverhårdvara för en enskild applikation.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Om det är linux miljö ni använder hade jag rekommenderat Linode dock är jag partisk

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte Aorus Master 6800xt - Gigabyte B550 Aorus Pro-P - 64Gb@3600Mhz - 980 PRO, 970 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

@orig_rejser: Det är kortvariga spikar av hög CPU load.

Då hade det ju varit optimalt med Azure Functions eller Amazon Lambda, men om det är ett visst program ni ska köra och inte kan konverteras till func/lambda, skulle jag köpt en app eller virtuell maskin hos en molntjänst. - App / Docker är att föredra över virtuell maskin om möjligt, orka patcha servrar 2020 liksom.

Kostar ibland en slant mer, men automatiska backuper, miljövänlig(ish) el, hostat av proffs, kostnadsrapporter och dynamisk skalning är helt jävla oslagbart.

Det bästa jag gjort i hela min yrkeskarriär är att eradikera samtlig server-hårdvara för företaget. Fy faan för massa jävla racks och burkar, sladdar, routrar, brandväggar, VPN bajs, ush blä!

Moooolnet jag älskar dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zatrec:

Om det är linux miljö ni använder hade jag rekommenderat Linode dock är jag partisk

Linode är grisbilligt, funkat i 7 år för mig, gått ner 2 ggr, efter ~900 dagar bägge gångerna.

MEN, är ju virtuel maskin så manuellt underhåll

Permalänk
Medlem

Hur nytt vill du ha?

Vi har 2 st DL385 G7
2 x 12 Core at 2.2Ghz
2 x 96Gb Ram
2 x 2 st 300GB SAS

1 st DL385 G7
12 Core at 2.2Ghz
24GB Ram
1 x 1TB SAS
3 X 500GB SAS

Samt 2 st StrorageWorks P4500 med 24st 600GB SAS diskar

Vi ska demontera ner hela vår VMware setup, så om du är intresserad att ta det för en billig peng så lägg ett PM.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch