Permalänk
Medlem

Lenovo+Linux

Känns som ett helt rätt steg i rätt riktining! Bara hoppas alla andra följer med också!

https://techworld.idg.se/2.2524/1.735625/lenovo-linux

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Känns som ett helt rätt steg i rätt riktining! Bara hoppas alla andra följer med också!

https://techworld.idg.se/2.2524/1.735625/lenovo-linux

Gott, då kanske vi slipper artiklar som denna i framtiden!

https://www.zdnet.com/article/whats-really-going-on-with-micr...

Tidigare har det ju alltid varit ett vågspel, ska man våga satsa på den nya Thinkpaden?
Vad kan de ha hittat på för inkompatiblet fuffens i denna upplaga?

Nu kanske man kan utöka valet till att börja fundera på vilken modell man faktiskt föredrar, istället för att behöva decimera valet till vad som fungerar och inte.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Linux brukar funka bra på Lenovo laptops och det blir väl knappast sämre av detta.

Edit: Men jag brukar köpa begagnat efter att verifierat att det funkar på den modellen genom att söka på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Linux brukar funka bra på Lenovo laptops och det blir väl knappast sämre av detta.

Edit: Men jag brukar köpa begagnat efter att verifierat att det funkar på den modellen genom att söka på nätet.

Thinkpads har alltid fungerat bra överlag oavsett operativsystem, däremot plågas deras Ideapads och budgetmodeller av lite mer udda hårdvara. Lenovo har även en vana att köra en whitelist i BIOS för viss hårdvara, vilket gör det svårt att byta ut exempelvis WLAN-kortet. Min gamla Lenovo Yoga plågades av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Thinkpads har alltid fungerat bra överlag oavsett operativsystem, däremot plågas deras Ideapads och budgetmodeller av lite mer udda hårdvara. Lenovo har även en vana att köra en whitelist i BIOS för viss hårdvara, vilket gör det svårt att byta ut exempelvis WLAN-kortet. Min gamla Lenovo Yoga plågades av detta.

För att göra dig glad, så har Lenovo slutat med whitelist i BIOS för Wi-Fi från o med T45X/X25X. Jag bytte Wi-Fi kort på min ThinkPad T460 och det gick

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att göra dig glad, så har Lenovo slutat med whitelist i BIOS för Wi-Fi från o med T45X/X25X. Jag bytte Wi-Fi kort på min ThinkPad T460 och det gick

Härligt då skulle det kunna gå även på min T450. Men känner ingen anledning att byta wifikortet då jag får bra hastigheter och det fungerar stabilt (kanske satt ett bra kort i från början).

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag kollade med svenska Lenovo om detta kommer erbjudas för svenska företagskunder också, men det är i dagsläget endast aktuellt för amerikanska kunder. Men som ni redan konstaterat är det inte bekymmersamt att själv få in Linux-distar på deras datorer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

För att göra dig glad, så har Lenovo slutat med whitelist i BIOS för Wi-Fi från o med T45X/X25X. Jag bytte Wi-Fi kort på min ThinkPad T460 och det gick

Sedärja, det var ju inte illa. Kanske skall ge mig på en bios uppgradering på min W541 om det kommit någon uppgradering till min. Suger att va utan wifi för mitt kort är pajj.

Tycker själv Lenovo inte duger till riktigt på Linux, dåliga sensorer och allmänt mycket problem men det är ju W modellerna speciellt med "advanced" mode i bioset för att inte kunnna köra multi-screen under boot om jag kör med nvidia. Funkar först efter jag kommit in i X. Kanske är bättre på dom nyare.

Lite lustiga placeringar på vissa sensorer som sitter precis vid batteriet som alstrar värme te.x.

CPU tempen sticker iväg på nolltid till 96c, använder thinkpad_acpi. Fläkten klaraar max 4200RPM också och thinkpad_acpi visar inte tempen på alla cores men den visar fläktens hastighet, coretemp-isa-0000 visar därimot alla cores men inte fläktens hastighet:

cat /proc/acpi/ibm/thermal
temperatures: 72 0 0 0 0 0 0 0

cat /proc/acpi/ibm/fan
status: enabled
speed: 4201
level: full-sped

http://www.thinkwiki.org/wiki/Thermal_Sensors

Eller ja, haft min i fem år nu och den tuggar på bra faktiskt och kör gentoo så nog får den jobba konstant och det flyter på bra ännu förutom att pastan var rätt stel för något halvår sen men de är väl kanske inget speciellt efter höga temperaturer. Synd att klaga, men kunde varit bättre tycker jag på många punkter. Dom har en del upp till Dell och HPs lite finare laptops innan dom kan mäta sig med konkurrenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Sedärja, det var ju inte illa. Kanske skall ge mig på en bios uppgradering på min W541 om det kommit någon uppgradering till min. Suger att va utan wifi för mitt kort är pajj.

Tycker själv Lenovo inte duger till riktigt på Linux, dåliga sensorer och allmänt mycket problem men det är ju W modellerna speciellt med "advanced" mode i bioset för att inte kunnna köra multi-screen under boot om jag kör med nvidia. Funkar först efter jag kommit in i X. Kanske är bättre på dom nyare.

Lite lustiga placeringar på vissa sensorer som sitter precis vid batteriet som alstrar värme te.x.

CPU tempen sticker iväg på nolltid till 96c, använder thinkpad_acpi. Fläkten klaraar max 4200RPM också och thinkpad_acpi visar inte tempen på alla cores men den visar fläktens hastighet, coretemp-isa-0000 visar därimot alla cores men inte fläktens hastighet:

cat /proc/acpi/ibm/thermal
temperatures: 72 0 0 0 0 0 0 0

cat /proc/acpi/ibm/fan
status: enabled
speed: 4201
level: full-sped

http://www.thinkwiki.org/wiki/Thermal_Sensors

Eller ja, haft min i fem år nu och den tuggar på bra faktiskt och kör gentoo så nog får den jobba konstant och det flyter på bra ännu förutom att pastan var rätt stel för något halvår sen men de är väl kanske inget speciellt efter höga temperaturer. Synd att klaga, men kunde varit bättre tycker jag på många punkter. Dom har en del upp till Dell och HPs lite finare laptops innan dom kan mäta sig med konkurrenterna.

Din W541 tror jag har låst bios gällande Wi-Fi kort, plus att det jag skrev gäller T450 och nyare eller X250 eller nyare, övriga modeller vet jag ej något om. Lenovo har iallafall på ThinkPad T serien väldigt bra stöd för Linux vad jag hört

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

@jnsson: Misstänkte det, tack för svar.