Permalänk

Nybyggd dator krashar

Hejsan,

Min kompis köpte ny dator för någon vecka sedan som jag byggde ihop till honom. Allt är uppdaterat (Windows, BIOS, drivrutiner till allt inkl GPU). Han har väldiga problem i Modern Warfare att textures buggar ur, krashar med olika felmeddelandet om bla. DirektX 12. När spelet väl krashar så buggar windows också ur.

Vi har haft koll på temps under Modern Warfare:
CPU: ca 60c
GPU: ca 70c

Vi har provat installera om windows, utan resultat och vi börjar fundera på om det kan vara fel på antingen RAM eller GPU.
Har ni några alternativ vi kan testa?`

SPECS:
Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
Corsair 16GB (2x8GB) DR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Corsair Hydro H100x
AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz 36MB
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
Seasonic FOCUS GX 750W
NZXT H200i Svart/Röd
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI
Samsung 27" C27JG50
Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 8GB

Permalänk
Medlem

Är det bara i Modern Warfare det är såhär eller i alla spel och program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffatron:

Hejsan,

Min kompis köpte ny dator för någon vecka sedan som jag byggde ihop till honom. Allt är uppdaterat (Windows, BIOS, drivrutiner till allt inkl GPU). Han har väldiga problem i Modern Warfare att textures buggar ur, krashar med olika felmeddelandet om bla. DirektX 12. När spelet väl krashar så buggar windows också ur.

Vi har haft koll på temps under Modern Warfare:
CPU: ca 60c
GPU: ca 70c

Vi har provat installera om windows, utan resultat och vi börjar fundera på om det kan vara fel på antingen RAM eller GPU.
Har ni några alternativ vi kan testa?`

SPECS:
Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
Corsair 16GB (2x8GB) DR4 3200Mhz CL16 Vengeance
Corsair Hydro H100x
AMD Ryzen 5 3600X 3.8 GHz 36MB
Seagate BarraCuda Desktop 2TB 7200rpm 256MB
Seasonic FOCUS GX 750W
NZXT H200i Svart/Röd
Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI
Samsung 27" C27JG50
Gigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 8GB

Har ni testat att köra med endast en ramsticka? Skulle även kunna testa att undervolta gpu'n, om det funkar skulle jag dock lämna tillbaka det eftersom att det såklart inte ska behövas med ett splitter nytt kort.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

@bobish: Vi har inte provat med andra spel än, kan prova under dagen.

Permalänk
Medlem

@Klaffatron:
Prova att spela via hdmi på en tv, bara en snabbsession, om det kommer hela tiden dvs varje gång han spelar.
För att utesluta kompabilitetsproblem med skärm.

Permalänk

@milkab: Tack, vi ska prova det.

Permalänk

@JohanFlodqvist: Vi kan prova med en ramsticka, undervolta ligger tyvärr utanför vår kunskapsnivå så vågar inte prova det

Permalänk

Köra något minnestest?
https://www.lifewire.com/free-memory-test-programs-2626178
(Bara en tanke - inget jag behövt testa själv)

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk

Vi har kört Memtest och provat annat spel (Destiny 2). Det var inga problem medans han körde destiny så felet verkar vara när han kör Modern Warfare. Han fortsätter efter senaste uppdateringen att få DirektX 12 felmeddelanden och shaders buggar ur helt.

Någon som har någon mer idé vad vi kan prova?

Permalänk
Medlem

Har ni provat att köra utan DX12 i MW för att se om det kanske löser problemet? Är ju kanske egentligen ingen lösning, men kanske en Workaround för stunden?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv

Stresstesta processor och ram. Borde alltid göras på ny dator för att slippa dessa problem imo. T.ex. Prime95 för ram o processor

Permalänk

@BM-Mods: Jag tror han hade provat det men ska kolla det ikväll.

Permalänk

@anon201296: Tack, vi ska köra ett stresstest ikväll och se hur det ser ut.

Permalänk
Medlem

Någonting jag även skulle tipsa om då det låter på dig som att det är endast MW som har problemet.
Validera filerna och/eller ominstallera, räcker att någonting har knasat ur där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sarynoth:

Någonting jag även skulle tipsa om då det låter på dig som att det är endast MW som har problemet.
Validera filerna och/eller ominstallera, räcker att någonting har knasat ur där.

Kanske men att datorn är ostabil är så mycket mer troligt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BM-Mods:

Har ni provat att köra utan DX12 i MW för att se om det kanske löser problemet? Är ju kanske egentligen ingen lösning, men kanske en Workaround för stunden?

Nya MW är väl endast DX12 eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nya MW är väl endast DX12 eller har jag fel?

Det kanske är så illa.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.