Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Får det lov att vara en kaka?

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Får det lov att vara en kaka?

Inom kort får du bättre kontroll över vilka kakor vi placerar hos dig och också insikt i hur de används på sajten.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2015

Detta har jag redan problem med på min android, för varje sida även om jag klickat ja tidigare så får jag svara på samma fråga igen... Do you like cookies?

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Varför kommer jag osökt att tänka på Eddie Izzard's "Cake or Death?" (länk)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2010

@serdyllon: hahaha, exakt vad jag tänkte på!!!!!

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD / 14TB Iron Wolf NAS HDD
Moobile: Zbook 15 G6 Ci9-9880H 32/512 15.6| Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Storage: Netgear ReadyNAS 526X 6 x IronWolf 8TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av crew seven:

Detta har jag redan problem med på min android, för varje sida även om jag klickat ja tidigare så får jag svara på samma fråga igen... Do you like cookies?

Ah, bara att tacka EU skulle jag tro.

På pc går det att blockera med t ex listor för adblockers och liknande. Går även att köra adblock i telefonen med t ex Brave eller om du rootar.

Gamla trotjänaren:Asrock P67 Extreme 4 | i5 2500K@4.5Ghz | Asus GTX 970 black Överklockad | Samsung Evo 960 1TB, 2x WD blue 5TB | 8GB Corsair XMS3 + 8GB Hyper x Fury | EVGA Supernova G2 750W Gold | Silverstone FT02
Laptop: Dell XPS 13 2019
Mobil: Oneplus 6 128GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006

Ändra så cookies heter kanelbullar på SweC, det vore smarrigare.

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Corsair 900D PSU EVGA G3 850W Cooling XSPC D5 RX480+RX360 Monitor Philips 65PUS6262/12 SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB HDD 2x WDC Red 10TB 2x RedAudio DENON 2313 | DALI Zensor 7,5,1, Vokal, SUB E-12F

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010
Skrivet av Baxtex:

Ah, bara att tacka EU skulle jag tro.

På pc går det att blockera med t ex listor för adblockers och liknande. Går även att köra adblock i telefonen med t ex Brave eller om du rootar.

Går finfint att använda addons i Firefox på Android. Enkelt att installera "I don't care about cookies" t.ex då.

Command & Conquer är tillbaka!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1559511-command-conque...

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010

Hoppas att en följdeffekt inte blir att jag ska svara på kak-frågor varenda gång jag besöker Sweclockers.

Tyvärr är det något som många sidor verkar dras med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kattlådan
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Scepticer:

Hoppas att en följdeffekt inte blir att jag ska svara på kak-frågor varenda gång jag besöker Sweclockers.

Om man har att alla kakor ska tas bort när webläsaren stängs ner, så måste man välja varje gång man öppnar webläsaren igen och går till en sida där man måste välja.
Eftersom de val man gör sparas mig veterligen i just en kaka

Det går i de flesta webläsare att lägga till undantag för websidor man vill ska få lov att spara kakor även om man har ställt in att kakor ska tas bort när webläsaren stängs ner.

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Mar 2011

@NodCommander: Kan du rekomendera någon addon för detta? Tycker att Firefox på mobilen inte fungerar lika bra som på pc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av crew seven:

Samma på min iTelefon. Känns som att det nollas någon gång mellan varje vecka eller varannan vecka.

Misär är det.

Känns för övrigt som att jag loggas ut från Swec ibland också. Kan ni lösa detta med en riktigt permanent kaka så man åtminstone kan slippa detta elände om man är inloggad?

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Bra med förslag och frågor, men dåligt som vanligt att sälja information om slutanvändare

Trädvy Permalänk
Chefredaktör 🕹
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Zandros:

Samma på min iTelefon. Känns som att det nollas någon gång mellan varje vecka eller varannan vecka.

Misär är det.

Känns för övrigt som att jag loggas ut från Swec ibland också. Kan ni lösa detta med en riktigt permanent kaka så man åtminstone kan slippa detta elände om man är inloggad?

Vi ska kolla på en sådan lösning. Jag vågar inte lova att vi kan lösa det på kort sikt så hur det än blir lär det inte hända förrän absolut tidigast i höst.

Chefredaktör, ny på jobbet, gillar gamla saker, skriver som en kratta

Trädvy Permalänk
Chefredaktör 🕹
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av medbor:

Bra med förslag och frågor, men dåligt som vanligt att sälja information om slutanvändare

Ja för att förtydliga så säljer vi ju inte information om våra användare. Oavsett vad man ställer in sina cookies på.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
i bestens inre
Registrerad
Jul 2001

Irriterande dynga, vill ha en http header för ”sätt era kakor och låt mig vara”.

Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna och återspeglar ej Sweclockers officiella synsätt eller ståndpunkter.

Trädvy Permalänk
Chefredaktör 🕹
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Scepticer:

Om du använder samma webbläsare, på samma enhet, inte blockerar eller rensar bort cookien som sparar dina inställningar så ska det inte bli så.

Med undantag för in-app browsers.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Ändra så cookies heter kanelbullar på SweC, det vore smarrigare.

Glutenfria?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2016
Skrivet av ehsnils:

Glutenfria?

Veganska också!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av UndaC:

Ja för att förtydliga så säljer vi ju inte information om våra användare. Oavsett vad man ställer in sina cookies på.

Så länge siten fortsätter fungera fint utan tredjepart-cookies och att man fortsatt kan lita på det ovanstående så är allt fine med mig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Tjatandet på kakor i varje sida är störigt.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Hälsingland
Registrerad
Jan 2002

Får se om sidan accepterar ett nej bara. Hatar sidor som ska fråga tills man säger ja.

Och jo, Firefox för Android fungerar fint med plugins.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

The cake is a lie!

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Cooling23:

Tjatandet på kakor i varje sida är störigt.

Decenniets underdrift? Webbens själ dog i samma sekund det oförlåtliga sveket till lag klubbades.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av Alling:

Decenniets underdrift? Webbens själ dog i samma sekund det oförlåtliga sveket till lag klubbades.

Vet inte om lagen är själva problemet... men men. Hela situationen är ju beklaglig iaf.

AMD Ryzen7 3800X || Gigabyte X570 Ultra || Evga GTX 1080Ti || Crucial Ballistix Sport 3200 64GB || Samsung 950 Pro 512GB || Samsung 960 Pro 1024GB || XB270HU 1440p IPS G-Sync

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Alling:

Mja.... man är ju inte *tvungen* att skapa cookies på en sida.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2017
Skrivet av anders190:

Får se om sidan accepterar ett nej bara. Hatar sidor som ska fråga tills man säger ja.

Och jo, Firefox för Android fungerar fint med plugins.

Dilemmat är dock, hur ska dock sidan komma ihåg att du sagt nej utan att lagra en kaka på din dator? Vilket du ju inte tillåter.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av henkiii:

Mja.... man är ju inte *tvungen* att skapa cookies på en sida.

Vad menar du? (I synnerhet: Vad betyder det att "skapa cookies" och vem är inte tvungen att göra det?)

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalsland
Registrerad
Sep 2014
Skrivet av UndaC:

Hmm.. vad i h****te använder ni informationen om mig till då om inte att tjäna pengar? Ger ni "bättre upplevelse" och typ sådan dynga, eller är ni bara allmänt intresserade av oss...
F'låt tonen, men är verkligen trött på fenomenet. Ingen vill veta något om oss besökare i syfte med att tjäna bengar på informationen - det görs bara för att erbjuda besökaren bättre upplevelser. Hoho-jaa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Upplands Väsby
Registrerad
Jul 2001

Bra skit! Använder ju inte adblock på Sweclockers så att få välja kakor är kanon, tack och bock

i7 7770K @ 5 GHz med Noctua NH-D15. 16GB corsair. Asus Prime Z270-P. RTX 2080 Super. Kingston KC2000 1TB nvme. AOC AG271QG@165hz 2560x1440. Fractal R4. Antec 650Watt PSU.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech K63 wireless. Arctis pro Wireless. Surface Pro 6 (i7, 8GB, 256GB).

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Andra sidan järnvägen
Registrerad
Jul 2001

Kakfrågorna är en av de mest störande irritationsmomenten när man surfar runt på sidor man normalt sett inte brukar besöka... Hit med era kakor men sluta fråga nån gång!

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||