LG OLED65C9 Comhem digitala nät ingen signal

Permalänk

LG OLED65C9 Comhem digitala nät ingen signal

Hej,

Har som sagt en LG OLED65C9, har gjort kanalinställning men får endast in de analoga kanalerna (som för övrigt är sjukt gryniga).
Vid autoinställning, har jag testat både med enbart digital och full snabbsökning. Har dubbelcheckat mot internet vad alla inställningar ska stå som frekvens, symbolhastighet, osv. Men bara de analoga dyker upp.
Går jag in och kör manuell inställning kabel-dtv och skriver in frekvens: 362000khz (362Mhz), symbolhastighet: 6875KS/s, modulering: provat alla så får jag ingen signal.
Sjukt drygt, har Comhem-uttag med grundutbudet från comhem i huset. Har dubbelcheckat att vi har digitalt vilket vi har. Vad kan det bero på? Kan ju leva utan men finns det och ingår i avgiften så ska jag fan ha det på teven oavsett jag använder det eller ej..

Hoppas någon kan bringa klarhet i detta!

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

[Bärbar: MSI GE60: i5-3210, GT 650m]

Permalänk
Medlem

Kan du söka manuellt efter digitala kanaler? Har för mig att jag hittade de efter googlade nån gång då jag hade problem. Var dock en vanlig omställning som fixade det för mig.

ComHem planerar att fasa ut analog tv till hösten, så om du vill ha tv så är det bra att få det att fungera.
Tyvärr är det ingen större skillnad på analog tv mot digitala SD kanaler på en 4k tv, blir grumligt iaf...

Permalänk
Skrivet av Sions:

Kan du söka manuellt efter digitala kanaler? Har för mig att jag hittade de efter googlade nån gång då jag hade problem. Var dock en vanlig omställning som fixade det för mig.

ComHem planerar att fasa ut analog tv till hösten, så om du vill ha tv så är det bra att få det att fungera.
Tyvärr är det ingen större skillnad på analog tv mot digitala SD kanaler på en 4k tv, blir grumligt iaf...

Sorry för sent svar.
Kan köra både automatisk och manuell sökning. Lyckades få in de digitala kanalerna men har enbart SVT1 och 2 samt TV4. Resten av kanalerna får jag ingen signal på.

När jag kör autosökning för jag fram 178 digitala kanaler och samtliga hamnar i kanallistan (med korrekt programinformation) men får som sagt ingen signal på någon förutom tidigare nämnda kanaler. Får fram digitaltv-symbol (DTV) när man zappar runt. Funderar om jag bör skaffa en ny tv-kabel, prata med andra i huset och se om de har samma problem eller ta kontakt med tele2 (eftersom comhem inte längre finns).

Visa signatur

[Fractal Design Define S] [Asus Z170-A] [i5-6600K] [ASUS 970 Strix] [4x4GB Corsair Vengeance LPX 2400mhz] [Samsung EVO 250GB x2] [Cooler Master Hyper 212 Evo] [2TB Western Digital WD20EARS] [2TB Western Digital WD20EARX] [750GB Samsung Spinpoint F1 HD753LJ] [Logitech G5] [Qpad MK-85 Pro] [Logitech x230] [ASUS MG279Q 27"]

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt bara att du behöver ett kort (som leverantören skickar) och en "modul" (för att sätta kortet i) för att avkårda kanalerna?
Eller så stödjer helt enkelt inte tvin den singnalen som comhem kör med, så du behöver då en box vid sidan av.
Har du inte redan kontaktat "comhem" så är det på tiden att du gör det snarast.

https://www.tele2.se/kundservice/drift-och-felsok/tv-modul-fo...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har också ComHem grundutbud i huset och som ovanstående skriver så behövde jag en modul och ett kort (kostar ingenting) för att få digitala kanaler. Svt 1 & 2 får man i HD, resten är digitalt SD. Men du kanske redan har kort och modul?

Permalänk
Medlem

Den aktuella TVn stödjer DVB-C, vilket Comhem använder, så ingen extern box behövs. Möjligtvis är det, som nämnts, så att en CA-modul och ett programkort behövs för att avkoda kanalerna. För Comhem så skall det i så fall vara en CA-modul med stöd för Conax (ej Viaccess) såsom denna.

Om hyresvärden/bostadsrättsföreningen har avtal med Tele2 (som köpt upp Comhem) så är det sannolikt bara att ringa deras kundtjänst på 90222 för att få ett programkort hemskickat.

Permalänk
Medlem

"Sent" svar ett år senare

Som många ovan är inne på så är det digitala grundutbudet från Com Hem / Tele2 inte likställt med HD-kanaler.
En digital kanal kan också vara en SD-kanal (Standard Definition).

Sedan i höstas så sänds inget analogt längre utan alla utsändningar är digitala.

Grundutbudet kan variera beroende på adress så värt att göra en sökning på vad som ingår på just din adress:
https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/kom-i-gang-med-g...

Generellt ingår inte HD-kanalar minus SVT i det digitiala grundutbudet.

Det du minst lär behöva är en CI-modul som länkats ovan och någon form av programkort, alternativt en separat DVB-C box (Och eventuellt någon form av abbonemang):
https://www.tele2.se/kundservice/tv-och-play/sa-ser-du-hdtv

Vill du streama i stället så ingår Com Hem Play utan extra kostad till alla hushåll som är folkbokförda på en Com Hem-adress. Utgår från att de streams till den högsta möjliga kvaliten där, och där ingår följande kanaler.
https://www.tele2.se/tv/play-grundutbud

Finns appar till iOS, Android och även Apple TV!

Lycka till!

Permalänk

@edson som du säger så är jag väl medveten om att kanalerna inte är i HD utan i SD.

Trodde jag skulle klara mig utan programkort eftersom det är grundutbudet men flera har påpekat och sagt att man verkar behöva det ändå. Så får väl höra av mig till comhem/tele2 och be dem skicka ett eftersom huset är ett comhem-hus. Eftersom huset är anslutet så ingår grundutbudet för alla boende.

Min tv har DVB-C, DVB-T, DVB-S m.fl. så behöver ingen box åtminstone. Dags att höra av sig till dem dårå med andra ord! Yäy för telefonkö imorrn..

Visa signatur