Assassins Creed Valhalla

Permalänk
Avstängd

Kollade på lite videos av spelet och det såg trevligt ut och jag gillar tanken med att få bygga upp sina egna städer när man väl har skövlat de tidigare invånarna. Skulle gärna sett mer av denna del i RDR2 men där var byggandet helt styrt.
Sugen på ett köp, kanske kan bli till helgen beroende på vad folk säger här. Sista AC jag körde var nog trean men det här ser ut att vara något helt annat än AC och man har egentligen bara snott namnet för att sälja lite extra.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Synd att combaten ser ut att vara lika spännande som att se färg torka..

Animationerna är verkligen inte helt OK heller och buggigt som satan, oklart hur dessa AAA-studios kan släppa spel med så låg kvalité.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vettifan vad jag ska säga efter några timmar playtime. Spelet ser uppskalat ut. Lite "halvsuddigt", combat riktigt lam, tafflig story, jaa de va tur man fick rabatt på bröten...

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Avstängd

Kändes som de ville ta rejält betalt för det iallafall. 599 kr i grund och med något spelpass så var det uppe i 999 kr och sen fanns någon ultimate för 1099 kr. Snordyrt får man väl säga om man nu vill ha något mer än grunden. Vad man egentligen får extra med de andra paketen förstod jag inte riktigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag kommer att köpa spelet till Ps5an när jag får den, har sålt av min Speldator. Har gillat alla creed spel från början, och det här ser riktigt intressant ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig prestandamässigt med 3900XT och 3090. 100% gpu usage å acceptabel fps, 50-75 med tanke på min upplösning på 5120x1440.

Däremot är jag lite meh över spelet hithills, då älskade jag oddyssey. Ska spela mer och se vad ja tyck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Funkar bra för mig prestandamässigt med 3900XT och 3090. 100% gpu usage å acceptabel fps, 50-75 med tanke på min upplösning på 5120x1440.

Däremot är jag lite meh över spelet hithills, då älskade jag oddyssey. Ska spela mer och se vad ja tyck

Upplever du spelet som halvsuddigt? De är liksom ingen crisp i det om du förstår vad jag menar

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Upplever du spelet som halvsuddigt? De är liksom ingen crisp i det om du förstår vad jag menar

Jag känner inte igen det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Upplever du spelet som halvsuddigt? De är liksom ingen crisp i det om du förstår vad jag menar

Känns väl typ lika suddigt som alla andra spel som använder sig av TAA som anti-aliasing. Men så illa är det inte tycker jag. Och enkelt löst med sharpening via Alt-F3 eller Nvidia Control Panel

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaegrlicious:

Vettifan vad jag ska säga efter några timmar playtime. Spelet ser uppskalat ut. Lite "halvsuddigt", combat riktigt lam, tafflig story, jaa de va tur man fick rabatt på bröten...

Kollat resolution scale?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vettifan vad jag ska säga efter några timmar playtime. Spelet ser uppskalat ut. Lite "halvsuddigt", combat riktigt lam, tafflig story, jaa de va tur man fick rabatt på bröten...

Kan du utveckla de d.v.s.
Är det likt tidigare spel att man kan halvsova sig igenom striderna och fienden följer sitt attack mönster, eller finns det någon genomtänkt smart AI lösning som kan överraska?
Hur är ens egna anfall/försvar är det samma där tryck attack/block knappen i rätt tid för parrera? Spamma en knapp för att attackera?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

Upplever du spelet som halvsuddigt? De är liksom ingen crisp i det om du förstår vad jag menar

Vad kör du på för upplösning?
Jag kör det i 4K och tycker det ser bra ut: https://www.sweclockers.com/forum/post/18718060

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X • EVGA GeForce RTX 3080 10GB XC3 ULTRA • 32GB G-skill TridentZ DDR4 3600MHz • MSI MPG B550i Gaming Edge WiFi
🖥️ → LG 42" OLED C2 • 🥽 → VR: HTC Vive
💻 → Dell XPS 13 9343
🎧 → AKG K702 | V-MODA BoomPro | Schiit HEL 2
🖱️ → Logitech MX Master 3 | ⌨️ → Logitech MX Keys

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kollat resolution scale?

This! Den var inställd på 70% som default för mig, ändrades omgående!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av meanh:

This! Den var inställd på 70% som default för mig, ändrades omgående!

Med lite tur flyter spelet på bättre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kan du utveckla de d.v.s.
Är det likt tidigare spel att man kan halvsova sig igenom striderna och fienden följer sitt attack mönster, eller finns det någon genomtänkt smart AI lösning som kan överraska?
Hur är ens egna anfall/försvar är det samma där tryck attack/block knappen i rätt tid för parrera? Spamma en knapp för att attackera?

Du måste hitta specialattackerna så fram till dess är det begränsat. Men känns lite sjukt det blivit sånt action rpg folk kritiserar meleen när som namnet ger sken av man var ursprungligen en lönnmördare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Med lite tur flyter spelet på bättre också.

Vilket är helt sjukt egentligen. lol

Permalänk
Inaktiv

Första spelet i serien fick kritik för att vara väldigt enformig, därav att varje spel sedan dess utvidgat gameplayet och narrativet. De första spelen var man i samtliga spel i Mellanöstern och härjade. Spelserien hade dött för längesedan om den inte utvecklats vidare. Jag har älskat varenda del i serien men är tacksam att gameplayet förändrats en del sedan framförallt första spelet.

Personligen är Black Flag favoriten bland titlarna i det äldre stuket, möjligen AC 2 om man måste välja en mer renodlad titel. Ser det mer som ett Pirates spel och den bästa sedan Sid Meier utgåvan från 2004? Eller något.

Favoriten i hela serien är Origins. Bryter med mycket i tidigare delar av serien, galet snyggt, speciellt för sin tid, och underbar att spela igenom. Utforskandet, gå igenom storyn och bara uppleva och ta in.

Bara spelat drygt en timme av Valhalla så gör tidigt att ge något omdöme för min del.

Sämsta spelet för mig är den där i London. Tyckte bättre om Paris-spelet trots dess brister.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Vilket är helt sjukt egentligen. lol

Verkligen, riktigt bakvänt då det borde ge en bättre upplevelse. Och detta har de som standard? Obegripligt.

3440*1440 native och strax under 60 FPS med 1080Ti och 3900X. Grafiken ställningar på auto vilket gav High/Ultra vilket jag ställt ner på AA (low), shadows (high), motion blur (off) och sedan låta resten vara. Nästa gång jag spelar ska jag försöka nå önskvärda 90, 60 är för slött för min del och 90 är max på min ultrawide.

Permalänk

Någon annan som upplever märkliga framedrops med andra generationens Ryzen-processorer?

Med min 2600X och ett 2080 Ti får jag 60 FPS avg. i 1440P med grafiken på max, medan min kompis som kör 2700X och 2080 Super landar på 67. Jag räknar till 41 drops under första percentilen (14 FPS) under benchmarksekvensens 88 sekunder.

I 4K får jag 43 FPS och endast en drop under första percentilen (33 FPS), vilket är klart bättre och ytterligare stärker teorin om att det är CPU:n som har problem.

Märkligt nog når min processor aldrig maxbelastning, utan ligger runt 50 % i 1440P och 40 % i 4K. Dock ligger tre av tolv trådar på maxbelastning hela vägen.

Jag finner det här lite lustigt med tanke på att spelet verkar bundlas med de nya Ryzen-processorerna och att AMD t.o.m. har en egen vinjett när man startar spelet. What gives? Är det jag som är kass på data, eller ska man helt enkelt sitta lugnt i långskeppet och invänta ytterligare en patch?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | G.Skill Flare X5 32GB 6000MHz | Gigabyte B650 Gaming X AX | Samsung 980 Pro 1TB | Gigabyte UD1000GM PG5 | Be Quiet Pure Rock 2 | Fractal Design Define 7 Compact

Permalänk
Medlem

Optimeringsguide:

Edit: Rekommenderade inställningarna i videon gav avg: 66 min:39 och max: 113 fps med en 3600+2070s i 1440p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Optimeringsguide:

https://www.youtube.com/watch?v=TiK257YS-3w

Edit: Rekommenderade inställningarna i videon gav avg: 66 min:39 och max: 113 fps med en 3600+2070s i 1440p.

Mera nyfiken på vad du egentligen tyckte om själva spelet?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

Gött. Kan avvakta att köpa det tills "mitt" 3080 landat. Just nu en tossup vad som kommer först, mellan ett coronavaccin och mitt 3080...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Läst lite recensioner och än så länge känns spelet intressant bara det hinner komma några patchar då det tycks vara en hel del buggar i spelet, iallafall vad vissa recensenter skriver. Bygga by delen tycks vara ett rätt litet tillägg i hela spelet och där hade jag kanske hoppats på mer.
Jag avvaktar köp men är ändå sugen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Mera nyfiken på vad du egentligen tyckte om själva spelet?

Har endast spelat ca 4-5 timmar och precis tagit mig från Norge där man startar spelet, men just nu känns det lite mer åt "rakt på action" hållet och mindre lönnmördar/stealth spelmässigt, men detta kanske ändrar sig längre in i spelet, annars verkar det likt Origins och Odyssey. Grafik-/prestandamässigt och vad gäller buggar så hade jag flimrande texturer och lite stutter under spelsessionen igår, men under timmen spelad idag så tycks det bättre på det området(möjligtvis kan det ha kommit någon patch som förbättrat saken). Däremot så flydde en fiende på häst utan att hästen animerades idag, dvs såg ut som en staty som gled iväg så Ubisoft har nog en del att jobba på ännu.

Fortsätter spelet på ungefär samma nivå som hittills så kommer jag förmodligen ge det samma betyg som Odyssey (dvs kring 7/10, klart spelvärt men inget mästerverk).

Permalänk
Medlem

Har spelat ett par timmar nu, precis kommit fram till England, och jag tycker spelet är väldigt trevligt hittills, jag gillar gameplay och tycker det är rätt mysigt stämning i spelet.

Däremot har jag fruktansvärda problem med cutscenes. Ibland spelas de inte alls utan leder bara till en evig laddskärm, ibland tror spelet att det har lyckats ladda en cutscene men då står Eivor bara där och glor, utan att jag kan kontrollera honom alls.

Båda fallen kräver att jag terminerar processen.

Visa signatur

"If there's anything more important than my ego around, I want it caught and shot now."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meanh:

Har endast spelat ca 4-5 timmar och precis tagit mig från Norge där man startar spelet, men just nu känns det lite mer åt "rakt på action" hållet och mindre lönnmördar/stealth spelmässigt, men detta kanske ändrar sig längre in i spelet, annars verkar det likt Origins och Odyssey. Grafik-/prestandamässigt och vad gäller buggar så hade jag flimrande texturer och lite stutter under spelsessionen igår, men under timmen spelad idag så tycks det bättre på det området(möjligtvis kan det ha kommit någon patch som förbättrat saken). Däremot så flydde en fiende på häst utan att hästen animerades idag, dvs såg ut som en staty som gled iväg så Ubisoft har nog en del att jobba på ännu.

Fortsätter spelet på ungefär samma nivå som hittills så kommer jag förmodligen ge det samma betyg som Odyssey (dvs kring 7/10, klart spelvärt men inget mästerverk).

Skrivet av Krabbtumme:

Har spelat ett par timmar nu, precis kommit fram till England, och jag tycker spelet är väldigt trevligt hittills, jag gillar gameplay och tycker det är rätt mysigt stämning i spelet.

Däremot har jag fruktansvärda problem med cutscenes. Ibland spelas de inte alls utan leder bara till en evig laddskärm, ibland tror spelet att det har lyckats ladda en cutscene men då står Eivor bara där och glor, utan att jag kan kontrollera honom alls.

Båda fallen kräver att jag terminerar processen.

Tack för informationen bägge två. Låter som att man kan avvakta med köp ett tag till då och se om det blir bättre. Rädd också för att mitt 1080 får slita hund med spelet då många säger att det är krävande.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Älskar det här spelet, får ta ut semester nästa vecka så jag kan sitta hemma och gejjma

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Har spelat 15 timmar men har inte kommit så långt i storyn. En bit in i England bara. Springer runt och jagar skatter och skills.
Försökte döda en häxa i ca två timmar sen gav jag upp 😁 riktigt svårt. Hade bara 40 i power då och det rekommenderades power 55. Har power 51 nu så snart dags att gå tillbaka och mörda den där jävla häxan!
Tycker spelet är helt fantastiskt.
Kör på ultra i 4k och det har nog inte droppat under 60 fps nån gång vad jag sett. Otroligt fina miljöer.
Inga buggar eller krasher än. Enda jag kan klaga på är att jag har fått skapligt ont i röven och måste ge upp för ikväll.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Har spelat 15 timmar men har inte kommit så långt i storyn. En bit in i England bara. Springer runt och jagar skatter och skills.
Försökte döda en häxa i ca två timmar sen gav jag upp 😁 riktigt svårt. Hade bara 40 i power då och det rekommenderades power 55. Har power 51 nu så snart dags att gå tillbaka och mörda den där jävla häxan!
Tycker spelet är helt fantastiskt.
Kör på ultra i 4k och det har nog inte droppat under 60 fps nån gång vad jag sett. Otroligt fina miljöer.
Inga buggar eller krasher än. Enda jag kan klaga på är att jag har fått skapligt ont i röven och måste ge upp för ikväll.

Håller med till 100%, har jätte kul i spelet. är level 42 och springer runt o leker i England lika mycket som du.

Lite småbuggar här o där men flyter på ganska galant ändå.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Väldigt kluven känsla, men mestandels till det positiva faktiskt.

Jag har lite svårt att associera vikingar med assassins, men spelet är riktigt välgjort. Jag har lagt ner över 14 timmar och har bara utforskat England hittils och knappt ens börjat samla på mig rikedomar och dylikt. Det här spelet kommer ge många timmar underhållning. Bra röstskådespeleri, och intressanta nyanserade vikinga-karaktärer.

Helt underbart för övrigt att dom återvänder till assassins och dumpar deras nyare inriktning ifrån AC:Origin / AC:Odyssey

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova