Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina

Koreansk teknik gällande utskrift av OLED-paneler kan på ett olagligt vis ha hamnat i Kina, enligt koreanska rapporter.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Hör och häpna.. men dom gör bra och prisvärda telefoner som USA inte kan konkurrera sjyst med.
Eller hur var det?

Ryzen 1700 / RX 580 / 32gb DDR4 / 250gb 970 Pro / 1tb 860 QVO
Macbook Pro 2011 / 16gb DDR3 / 2x 1tb 860 QVO
Sennheiser HD650/558/280/4.5 BTNC
Sony MDR-7506/X1000
JBL 305B / Genexxa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2010
Skrivet av FrozenYoghurt:

Hör och häpna.. men dom gör bra och prisvärda telefoner som USA inte kan konkurrera sjyst med.
Eller hur var det?

Vad har telefoner med detta att göra undrar jag
*

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015

Inte konstigt att Kina kan hålla nere kostnaderna med sina slavar i fabrikerna och hoppa hela utvecklingskostnaderna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Nivity:

Vad har telefoner med detta att göra undrar jag
*

När nästa generations iphone skärmar är OLED skärmar från okänt kinesiskt företag så kanske det ringer en klocka för dig?

Ryzen 1700 / RX 580 / 32gb DDR4 / 250gb 970 Pro / 1tb 860 QVO
Macbook Pro 2011 / 16gb DDR3 / 2x 1tb 860 QVO
Sennheiser HD650/558/280/4.5 BTNC
Sony MDR-7506/X1000
JBL 305B / Genexxa

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Trams ej kopplat till ämnet borttaget. Vänligen håll er till ämnet i artikeln.

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Maj 2008

VA!?! Detta måste ju vara propaganda mot Kina.. Dom stjäl ju aldrig företagshemligheter och förbipasserar utvecklings kostnader och dyligt, deras ingenjörer hoppar direkt till tillverkningsfasen för att hålla nere priset jämfört med resten av planeten som måste hålla på med löjlig R&D innan dom kommer till produktion.

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008

Och Samsung har i sin tur stulit det från LG? För det är så vitt jag minns LG som började med bläckstråleskrivarliknande oled-tillverkning och därmed blev helt överlägsna på tillverkning av stora paneler.

3950X, X470, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av backfeed:

Och Samsung har i sin tur stulit det från LG? För det är så vitt jag minns LG som började med bläckstråleskrivarliknande oled-tillverkning och därmed blev helt överlägsna på tillverkning av stora paneler.

Blev inte också Samsung dömda för att stulit företag hemligheter från TSMC för 14nm processen för några år sedan?

Edit Letade upp lite artiklar om ämnet tydligen så var det en anställd som läckte företags hemligheter till Samsung som anställde honom från TSMC där han hade jobbat i 17 år.

Fractal Desgin Arc Midi, MSI GTX 1060 6GB, i7 2600k, 480GB SSD, 2tb HDD, Corsair H100i, Corsair RM750

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2005

Samsung släpper ju aldrig några oled tvs så om kineserna lyckas är det väl bara bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Swedistan
Registrerad
Jun 2020
Skrivet av backfeed:

Både Samsung & LG är i samma land (Sydkorea), så det har inte stor betydelse för landet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Har senaste åren blivit mer och mer noggrann med att inte köpa teknik ”utvecklad” i Kina. Kan jag så undviker jag produkter som producerats där, även om det i princip är helt omöjligt. Stulen teknik, massövervakning och diktatur. Inget man vill stötta genom att köpa produkter som bidrar till deras ekonomi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av 91Henke91:

Har senaste åren blivit mer och mer noggrann med att inte köpa teknik ”utvecklad” i Kina. Kan jag så undviker jag produkter som producerats där, även om det i princip är helt omöjligt. Stulen teknik, massövervakning och diktatur. Inget man vill stötta genom att köpa produkter som bidrar till deras ekonomi

Och inte ska man köpa americanska produkt, då dom gör i princip samma sak.

Redigerad pga sidospår /Mod

Main: Acer X34A Fortress II i7 8700k ROG Strix Z370-F GTX 1080Ti Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Seagate ST2000DM008
Filserver: Lian Li PC-V354B X10SLH-F E3-1240Lv3 32GB ECC RAM IBM M1015
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av Nyhet:

De tre individerna ska under hösten år 2019 varit inblandade i utvecklingen av processen hos företaget som en del i en utvecklingsprocess värd 8,5 miljoner USD.

Är det bara jag som tycker 8.5 milj usd låter som lite pengar i detta sammanhang?

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Kiribati
Registrerad
Jan 2002

Samsung sysslar med skumheter, inget nytt. Något komiskt när Samsung säljer LG's teknik, Samsung har bara sina "QLED" som uppenbart utformats för att korkade konsumenter ska vilseledas att det motsvarar OLED och istället köpa Samsungs sämre TV för samma pris.

Riktigt uselt, hur man än vänder och vrider på det.

"Arm yourself because no-one else here will save you. The odds will betray you"
Fractal Design Define R5 Blackout, Ryzen 3900X, MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi, 32GB DDR4 3000MHz@CL15, Ca 5TB SSD, Gainward 1080Ti Phoenix Golden Sample, Acer X34A + Acer XB271HU + Oculus Rift + Quest

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av backfeed:

Skrivet av anders190:

Samsung sysslar med skumheter, inget nytt. Något komiskt när Samsung säljer LG's teknik, Samsung har bara sina "QLED" som uppenbart utformats för att korkade konsumenter ska vilseledas att det motsvarar OLED och istället köpa Samsungs sämre TV för samma pris.

Riktigt uselt, hur man än vänder och vrider på det.

https://www.sweclockers.com/nyhet/16387-sydkorea-vill-stoppa-...

https://www.sweclockers.com/nyhet/16497-samsung-och-lg-loser-...

https://www.sweclockers.com/nyhet/16832-polisrad-mot-samsung-...

Jag vill minnas att det var konflikt mellan de båda företagen för några år sedan där man spionerade på varandras teknik och produktionshemligheter. Såpass att Sydkoreas regering gick in för att sätta stopp på fejden. Tror det var så att Samsung hade ledande tillverkningstekning för små oled paneler till mobiltelefoner och surfplattor, medans LG hade bästa tekniken för produktion av större tv-skärmar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Månen
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av FrozenYoghurt:

Eller hur var det?

Varför döma ut ett helt land/folk på vad enstaka individer gör? Kina har vad det verkar som gripit skurken. Vad mer ska dom göra tycker du?

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Anders9110:

Blev inte också Samsung dömda för att stulit företag hemligheter från TSMC för 14nm processen för några år sedan?

Edit Letade upp lite artiklar om ämnet tydligen så var det en anställd som läckte företags hemligheter till Samsung som anställde honom från TSMC där han hade jobbat i 17 år.

Det fanns massor av svenskar, antagligen tidigare ericsson anställda på huaweis huvudkontor i shenzhen när jag hälsade på där för en ca. 7-8 år sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2014

Ja undvik sponsra kina oled produkter om de nu e stulen teknik.

Redigerad pga rensning /Mod

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av roosterx:

Och inte ska man köpa americanska produkt, då dom gör i princip samma sak.

Relativisera lagom?!?!

Inte första gången och knappast sista, vet bland annat att Huawei försökte stjäla en testningsrobot från T-Mobile för några år sedan. Har man inte idéerna själva är vissa benägna att stjäla från andra.

"Past, present, and future are as one to me"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av H_Bozz:

Det fanns massor av svenskar, antagligen tidigare ericsson anställda på huaweis huvudkontor i shenzhen när jag hälsade på där för en ca. 7-8 år sedan.

Intressant, money talks och Huawei har ju varit i Kista läänge.

OT borttaget /Mod
Trädvy Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Registrerad
Jan 2012

Tråd rensad igen eftersom tidigare uppmaning ignorerades.

/Vzano, Moderator

Citera om du vill ha svar! | 8600K 4,1 GHz @ 1,03V Ghost S1 | Instagram