Kinesiska Realme etablerar sig på den svenska mobilmarknaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nu har jag inget emot dessa kinesiska märken, men varför stoppas inte Xiaomi, realme med mera av USA medan Huawei gör det? Dessa företag är väl lika styrda av det kommunistiska partiet som Huawei?

Jag älskar Xiaomis telefoner, men är lite tveksam till att köpa en för annat än lek nu när Huawei blivit av med Google play.

ZTE är också sanktionerade, men har tillgång till Google Play. Det är nog svårt att inte se det som att USA vill ge igen, men det är de själva som skapat problemet med sin handelsbalans och har inget incitament att ändra det som driver den, då de faktiskt drar nytta av det hela. Finns inget Kina kan göra för att göra USA nöjda, USA skulle ha samma problem om så Falungong eller Taiwanesiska Kuomintang tog över Kina.

Alla större företag har koppling till Kinas Kommunistiska Parti, även de utländskt ägda. Inte som att Huawei och ZTE är ensamma om att ha affärer med Iran och Nordkorea heller.

Finns ingen större vits i att FUD:a om kinesiska telefoner. USA i stort fortsätter investera i Kina och kommer klassa telefoner tillverkade i Kina med modem utvecklade i Kina som säkra nog för federala kontrakt o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är snarare ett problem med Facebook än Xiaomi tror jag. Facebook/Messenger har mikrofon-access, det betyder alltid, även i bakgrunden och användaren kan inte se när eller att den använts...

För att inte tala om den kinesiska appen TikTok som många kör. Även om du har en säker telefon som iPhone (skulle aldrig få för mig att köra en kinesisk "pure player"-spiontelefon), så hjälper det inte om du kör appar som TikTok, som spionerar på precis allt du gör, alla dina kontakter, och allt du skriver (även i andra appar).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-tiktok-del-av-kin...
https://www.svt.se/kultur/expertens-varning-om-tiktok

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För att inte tala om den kinesiska appen TikTok som många kör. Även om du har en säker telefon som iPhone (skulle aldrig få för mig att köra en kinesisk "pure player"-spiontelefon), så hjälper det inte om du kör appar som TikTok, som spionerar på precis allt du gör, alla dina kontakter, och allt du skriver (även i andra appar).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/forskare-tiktok-del-av-kin...
https://www.svt.se/kultur/expertens-varning-om-tiktok

Absolut!

Ska bli härligt med iOS 14. Om Facebook klagar vet man att de gjort bra saker!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har haft Realme 6 ett par månader nu och är precis lika nöjd som när jag köpte Oneplus 3.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Frågan är... vågar man lita på att Realme inte har nåt fuffens för sig? Vet flera som sagt att sin Xiaomi telefon verkar lyssna på vad man säger och sen visar reklam om det, lol.

Som andra sagt så har detta mer med apparna (Och själva operativsystemet) än Xiaomi själva att göra.
Har en Samsung Galaxy S9, var i bowlinghallen och spelade lite för ett tag sedan. Vipps hade jag bowlingfilmer i min Youtube recommended när jag kom hem.

Dricker inte kaffe och håller inte på att söka på det, diskuterade Nescafe med en kollega bara häromdagen. Smack dök Nescafe upp i min Facebookfeed.

Du är konstant avlyssnad och monitorerad, iallafall i reklamsyfte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Som andra sagt så har detta mer med apparna (Och själva operativsystemet) än Xiaomi själva att göra.
Har en Samsung Galaxy S9, var i bowlinghallen och spelade lite för ett tag sedan. Vipps hade jag bowlingfilmer i min Youtube recommended när jag kom hem.

Dricker inte kaffe och håller inte på att söka på det, diskuterade Nescafe med en kollega bara häromdagen. Smack dök Nescafe upp i min Facebookfeed.

Du är konstant avlyssnad och monitorerad, iallafall i reklamsyfte.

Jag skulle säga att det har med all mjukvara att göra. Inbyggda avlyssningsfunktioner (eller möjliga attackvektorer för det) kan ligga i telefonens firmware, i OS eller på applikationsnivå.

Du kan inte skippa att bry dig om något av de lagerna (om du vill försöka att undvika att bli tappad på information).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag skulle säga att det har med all mjukvara att göra. Inbyggda avlyssningsfunktioner (eller möjliga attackvektorer för det) kan ligga i telefonens firmware, i OS eller på applikationsnivå.

Du kan inte skippa att bry dig om något av de lagerna (om du vill försöka att undvika att bli tappad på information).

Android är det stora problemet eftersom appar får global tillgång i alla lägen. iOS 14 kommer begränsa det kraftigt (det som Facebook klagar på), så att appar inte längre kan göra sådan avlyssning i bakgrunden och utan användarens vetskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Android är det stora problemet eftersom appar får global tillgång i alla lägen. iOS 14 kommer begränsa det kraftigt (det som Facebook klagar på), så att appar inte längre kan göra sådan avlyssning i bakgrunden och utan användarens vetskap

Kollade behörigheter för appen Messenger på min Realme 6. Messenger nekas behörighet till allt utom lagring i min telefon. Jag har inte gett appen tillgång till mikrofonen. Tycker jag har jättebra kontroll över vad apparna får tillgång till. Sedan om man kan lita på inställningarna kanske är en annan sak. Man får frågan när man installerar eller använder en app vad appen ska få tillgång till och så svarar man nej om man inte vill ge tillgång. Funktionerna kan förstås bli begränsade i appen men man kan låta bli att ge tillgång till sådant man inte behöver i appen.

Tillåts
Lagring

Nekas
Kalender
Kamera
Kontakter
Mikrofon
Plats
SMS
Telefon

Jag brukar kolla inställningarna emellanåt så jag inte råkat ge appar behörigheter av misstag som jag inte vill att de ska ha. Kanske är det så att appen får global tillgång i alla lägen om man ger den behörighet? Hade varit bra om det fanns någon inställning att neka behörighet när appar är i bakgrunden (inte används aktivt). Någon sådan inställning har jag inte hittat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Android är det stora problemet eftersom appar får global tillgång i alla lägen. iOS 14 kommer begränsa det kraftigt (det som Facebook klagar på), så att appar inte längre kan göra sådan avlyssning i bakgrunden och utan användarens vetskap

Jo, ser verkligen fram emot integritetsförbättringarna i iOS 14.

Sedan är även firmware och förinstallerade appar i OS:er ett stort problem på vissa mindre nogräknade Androidtelefoner, eller kinesiska Androidtelefoner. De avlyssnar användarna och loggar var de befinner sig. Ibland medvetet (definitivt när de tillverkas för den kinesiska marknaden, med krav från kinesiska myndigheter att övervaka sina medborgare), och ibland på exporttelefoner (antingen medvetet, eller pga. av slarv och bristande QA som gör att de glömmer att stänga av dessa funktioner).

Vissa av de kinesiska telefonerna har blivit ertappade med detta ibland, som tex. i fallet med Nokia (har inget med koncernen Nokias produkter att göra, utan de hyr ut sitt varumärke) och deras förinstallerade registreringsapp för Android (officiellt så var det "misstag", och bara menat att logga användare "i andra länder", läs Kina):

https://www.digitaltrends.com/mobile/nokia-7-sending-data-chi...
https://uk.reuters.com/article/uk-finland-telecoms/finland-to...

Alla telefoner och alla uppkopplade produkter, har potentiella spion och övervakningsfunktioner som hålls hemliga för sina användare, men risken verkar helt klart större med produkter som har mindre resurser/kvalitetskontroll (kan läcka data av slarv, eller tilllåta fler attackvektor), och med produkter som designats medvetet för att samla in data åt främmande makter (främst Kinesiska myndigheter, men även andra som NSA i USA, etc.).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Redmi, Realmi... Same shit, different... shit? Undrar hur länge telefonerna uppdateras med mjukvara med tanke på hur många av dessa som bajsas ut konstant? Här bråkar EU om laddare och olika standarder. Men det finns inga lagar som reglerar hur många år en telefon måste tillgodoses med uppdateringar. Det tycker jag är galet. Snacka om skrotberg.

Nu köper väl folk inte nya telefoner för att de gamla inte får nya uppdateringar utan därför att de går sönder eller att det helt enkelt dyker upp något nyare och flashigare. Ser vi på Android så verkar Lollipop/5.0 vara någon typ av gräns för vad som krävs för att köra de flesta appar. Lollipop kom ut drygt sex år sedan och telefoner äldre än så är ofta inte speciellt mycket att ha.