Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk

@Doglas:
Jag skulle göra det men när jag var redo att betala så höjdes priset med 1000 spänn i varukorgen.

Har beställt TUF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Någon som har koll på hur ofta Nvidia brukar fylla på med Founders Edition kort? Är det ens lönt att vara tålmodig och vänta tills de är tillbaka i lager igen, eller kommer de helt enkelt bara bli slutsålda direkt igen?

Och de där jävla bottarna kan dra åt helvete!!! Vidriga människor som ligger bakom det här, förtjänta av en rejäl klackspark i skrevet.

Det är nog bara Jens som kan svara på det.

Frågan är om bristen beror på botar, att Nvidia är rövhattar eller båda delarna. Jag har ännu inte sett något som bekräftar att det är botar, men så har jag heller inte följt utvecklingen senaste timmarna.

Om det är botar kan jag överväga att förlåta Nvidia - annars köper jag inget mer från dem. Nu har deras sida problem men de verkar gått ut med att FE kommer finnas tillgängligt i slutet av oktober igen. Om det faktiskt finns några kort lär de sälja slut på nolltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är nog bara Jens som kan svara på det.

Frågan är om bristen beror på botar, att Nvidia är rövhattar eller båda delarna. Jag har ännu inte sett något som bekräftar att det är botar, men så har jag heller inte följt utvecklingen senaste timmarna.

Om det är botar kan jag överväga att förlåta Nvidia - annars köper jag inget mer från dem. Nu har deras sida problem men de verkar gått ut med att FE kommer finnas tillgängligt i slutet av oktober igen. Om det faktiskt finns några kort lär de sälja slut på nolltid.

Men hur svårt ska det vara att ha en captcha?

Permalänk
Medlem

Vilken skandallansering!

Nu höjs väl priserna åsså.

Så less jag blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zergslayer:

Men gud, vem köper det för det priset?! 😂

På Nvidias forum var det en som påstod att han gjort en bot/skript som lägger skyhöga bud och sen drar tillbaka det strax innan tiden löper ut.

Om det är sant vill jag bjuda denna hjälte på öl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Men hur svårt ska det vara att ha en captcha?

En högst rimlig fråga. De har en captcha på inloggningen men det går att beställa utan att logga in, och med PayPal som betalningsmetod är det bara några klick.

Frågan är om Nvidia är episka klåpare eller helt enkelt så grisfula som det ryktats om innan release.

Permalänk
Inaktiv

Är ofattbart att en produkttillverkare år 2020 inte vill ta emot förbokningar... Visst, säkert något avtal som reglerar att de istället ska hänvisa till sina återförsäljare om korten är "slut". Jag kan vänta några månader till men låt mig åtminstone boka ett kort så att jag kan gå vidare. Endast FE-kortet passar i mitt chassi. Den här jävla tävlingsgrejen är så sjukt artificiell.

Fått sån avsmak att jag seriöst funderar på att skita i att köpa nåt nytt från Nvidia nu.

Bitter, god natt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tribute87:

Det går att köpa på Nvidias sida nu.
Jag lyckades få tag på ett kort!

Grattis! ..och tack för mitt mail Nvidia... 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem

Sitter med ett bekräftelsemail från komplett men ingen annan info, var 4 kvar i lager kvar av zotac 3080 trinity när jag hade uppdaterat efter min beställning var lagd. kommer man ens få hem ett kort?

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Är ofattbart att en produkttillverkare år 2020 inte vill ta emot förbokningar... Visst, säkert något avtal som reglerar att de istället ska hänvisa till sina återförsäljare om korten är "slut". Jag kan vänta några månader till men låt mig åtminstone boka ett kort så att jag kan gå vidare. Endast FE-kortet passar i mitt chassi. Den här jävla tävlingsgrejen är så sjukt artificiell.

Fått sån avsmak att jag seriöst funderar på att skita i att köpa nåt nytt från Nvidia nu.

Bitter, god natt

Förbokningar blir lika mycket tävlingsgrej. Skillnaden blir bara att en massa folk förbokar innan det ens finns tester av korten. Vad som däremot borde funnits såhär efter release är att kunna boka ett kort trots att det inte finns i lager, till det utannonserade priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonkan92:

Sitter med ett bekräftelsemail från komplett men ingen annan info, var 4 kvar i lager kvar av zotac 3080 trinity när jag hade uppdaterat efter min beställning var lagd. kommer man ens få hem ett kort?

Vi beställde ungefär samtidigt och samma modell. För mig står det 26 september. Ligger du kvar i kön så bör du få ett kort, förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Sitter du med me ett bekräftelse mail? Fan man blir ju nojig vill ju för fanken få hem möget så man kan spela tetris med rtx på!

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonkan92:

@anders190: Sitter du med me ett bekräftelse mail? Fan man blir ju nojig vill ju för fanken få hem möget så man kan spela tetris med rtx på!

Jo, beställde 15:22, fick mailet 16:30 först. I början fanns ordern men ej klickbar under mina ordrar, sen så fick jag en vanlig ordersida. Status på ordern fladdrade fram och tillbaks, ett tag var det 2'a december som gällde men sedan någon timme ligger den på 26e september. Vilket är en lördag...

Permalänk
Medlem

@anon5930: Kan ju tycka att dom inte borde skicka ut ett bekräftelsemail om man inte har ett kort över till beställaren? eller alla får oavsett leveransdatum...?

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Jo, beställde 15:22, fick mailet 16:30 först. I början fanns ordern men ej klickbar under mina ordrar, sen så fick jag en vanlig ordersida. Status på ordern fladdrade fram och tillbaks, ett tag var det 2'a december som gällde men sedan någon timme ligger den på 26e september. Vilket är en lördag...

Tycker denna release verkar kaos står helt annan tidpunkt mot vad man faktiskt beställde, när jag chattade med Komplett kundtjänst så visste de inte så mycket utan de vara mer invänta imorgon och "kanske" mer korrekt status kommer visas ikväll eller imorgon

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

@Jonkan92: Jag har inga större förhoppningar, speciellt inte när de flyttade datum från 26'e sept till 2 dec. Men den som lever får väl se.

Speciellt när det står beställt: 16:23... det var snarare 15.15-15.20 när jag beställde. O som sagt det såg ut som det fanns kort på lager då.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

@Bonovox85: Önskar jag får en komet i ansiktet just nu.

Visa signatur

Zotac RTX 3080 Trinity 10GB OC | AMD Ryzen 7 3700X + Deepcool Castle V2 240mm | Corsair 16GB 3200MHz CL16 | Gigabyte X570 GAMING X | Corsair RM750x | Kolink Observatory
2x M.2 SSD 1TB/250GB | 2x SSD 500gb/250GB
Acer Predator XB271HU 27", Asus ROG Swift PG248Q 24", BENQ GC2870H 28"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonkan92:

@anders190: Kan ju tycka att dom inte borde skicka ut ett bekräftelsemail om man inte har ett kort över till beställaren? eller alla får oavsett leveransdatum...?

De som inte får kort räknas som kunder i kö förmodligen, och får när kort kommer in. Men konstigt att du inte fått mail ännu. :/

Skrivet av The man swe 90:

Tycker denna release verkar kaos står helt annan tidpunkt mot vad man faktiskt beställde, när jag chattade med Komplett kundtjänst så visste de inte så mycket utan de vara mer invänta imorgon och "kanske" mer korrekt status kommer visas ikväll eller imorgon

Nu när du säger det... står ju faktiskt 16:29 när jag kollar hos Komplett. Nu är jag osäker på om det stod 15:22 tidigare eller om jag bara kollade tiden när jag tillslut fick igenom en beställning. Gjorde nog 20 försök att få igenom min beställning hos Inet så 15:22 är nog inte helt orimlig. Men 16:29 gjorde jag inte köpet.

Fick aldrig tag i supporten själv, lång kö och de slutade innan jag kom fram. Tråkig lansering, varför sköt de inte bara upp den?

Permalänk
Medlem

@Jonkan92: Sitter på en Zotac från Komplett o en Asus TUF från Inet, det som kommer fram blir nästa grafikkort, obv. Andra avbeställt / returnerat.

Jag har ingen panik o har haft mitt 1080 över 4 år men hade gärna haft nytt kort före november spelen.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Börjar undra om man inte ”dodged a bullet” när man inte fick nåt kort idag... 10gb vram känns fan inte supersexigt om man tänker under kommande 2-3åren.

Börjar snegla mer å mer på ett 3090 faktiskt, då ska man bara motivera detta för frun också 😰

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Nu när jag läser att folk lyckades beställa FE efter kl 17 lackar jag ur... satt från 14:45 och hamrade Ctrl+F5 osv tills efter 16:00 när jag kom åt storen var de slut i lager direkt... till att folk sen lyckades köpa dem 17:00... Nvidia rökte crack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jo, beställde 15:22, fick mailet 16:30 först. I början fanns ordern men ej klickbar under mina ordrar, sen så fick jag en vanlig ordersida. Status på ordern fladdrade fram och tillbaks, ett tag var det 2'a december som gällde men sedan någon timme ligger den på 26e september. Vilket är en lördag...

Jag fastnade på 2/12 för mitt Zotac. Är märkligt om din kommer före. Beställde ca 15:15.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MinpinStudios:

Börjar undra om man inte ”dodged a bullet” när man inte fick nåt kort idag... 10gb vram känns fan inte supersexigt om man tänker under kommande 2-3åren.

Börjar snegla mer å mer på ett 3090 faktiskt, då ska man bara motivera detta för frun också 😰

Ta det från PR-kungen:

"The more you buy, the more you save". Borde fungera rätt hyffsat vid riksdagsdebatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Börjar undra om man inte ”dodged a bullet” när man inte fick nåt kort idag... 10gb vram känns fan inte supersexigt om man tänker under kommande 2-3åren.

Börjar snegla mer å mer på ett 3090 faktiskt, då ska man bara motivera detta för frun också 😰

Såja, vänd negativt till positivt.

10gb kommer nog räcka. 3090 är inte alls i samma prisklass heller. Lite som att det var slut på Volkswagen så köper en Mercedes istället för dubbla pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Börjar undra om man inte ”dodged a bullet” när man inte fick nåt kort idag... 10gb vram känns fan inte supersexigt om man tänker under kommande 2-3åren.

Börjar snegla mer å mer på ett 3090 faktiskt, då ska man bara motivera detta för frun också 😰

vram är inga problem, lyssna på gamersnexus recension här

https://youtu.be/oTeXh9x0sUc?t=182

Permalänk
Medlem
Skrivet av risby:

Nu när jag läser att folk lyckades beställa FE efter kl 17 lackar jag ur... satt från 14:45 och hamrade Ctrl+F5 osv tills efter 16:00 när jag kom åt storen var de slut i lager direkt... till att folk sen lyckades köpa dem 17:00... Nvidia rökte crack?

Känner ungefär samma sak. Spenderade i princip en timme på jobbet F5andes på både dator och telefon på mobilnät strax innan utsatt lansering och när jag slutade, trodde jag på riktigt att det inte ens fanns några kort. Bara för att upptäcka att det finns av en slump här på forumet 1700 och då få en i basket som jag inte kunde checka ut.

Nästan så man undrar om man är med i något experiment.

Otroligt usel lansering. Jag undrar lite hur fan man lyckas köra till det på detta sättet. Det är ju inte direkt så att det inte funnits tid att förbereda detta. Tiden har de ju själva satt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av risby:

Nu när jag läser att folk lyckades beställa FE efter kl 17 lackar jag ur... satt från 14:45 och hamrade Ctrl+F5 osv tills efter 16:00 när jag kom åt storen var de slut i lager direkt... till att folk sen lyckades köpa dem 17:00... Nvidia rökte crack?

Fladdrar fram och tillbaks titt som tätt. Ibland står det "Ej i lager", ibland ingenting där texten ska finnas.

Skrivet av Schiznit:

Jag fastnade på 2/12 för mitt Zotac. Är märkligt om din kommer före. Beställde ca 15:15.

Ja verkligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fladdrar fram och tillbaks titt som tätt. Ibland står det "Ej i lager", ibland ingenting där texten ska finnas.

Ja verkligen!

Jag ligger före båda er tidsmässigt men av de kort jag beställde är tidigaste 7 Oktober (Palit) vilket jag beställde ca 30 sekunder efter klockan slog 15. Tror att kompletts system fullständigt tog självmord omkring 15:01 eftersom jag fick 404 error när jag försökte se mina ordrar och det nu står att ordern lades först 15:34. Beställde också Zotac-kortet så fort det kom fram på kompletts hemsida igen och även jag verkar få vänta till December... Kan även tillägga att Zotac-modellen kostar 700 kronor mer än när jag beställde, nvidia back at it again?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Börjar undra om man inte ”dodged a bullet” när man inte fick nåt kort idag... 10gb vram känns fan inte supersexigt om man tänker under kommande 2-3åren.

Börjar snegla mer å mer på ett 3090 faktiskt, då ska man bara motivera detta för frun också 😰

Om frugan påpekar att 30% prestanda och mer VRAM inte är värt det för 100% av priset vet du att du gjorde ett klokt val när du gifte dig med henne.

Jag gillar inte heller 10GB VRAM men:

* Jag spelar i QHD
* Att köra high istället för ultra sparar mycket på VRAM utan någon direkt skillnad i bildkvalitet (ultra är mer för benchmarks eller skryta för sina vänner)
* Det dröjer inte så länge innan det finns nya kort med mer VRAM och då kan man sälja sitt 3080 och köpa det nya kortet till, förhoppningsvis, en lägre mellanskillnad än att gå på ett 3090 nu.

Annars tror jag inte heller det är optimal strategi att köpa det värsta som finns för att det ska vara framtidssäkert. Jag har inte räknat på det men det är nog bättre att köpa strax under värstingen, sen sälja och uppgradera när det kommer nya kort.
Det var så jag tänkte göra med mitt 1080Ti. Sen kom förstås Turing och nu är det inte värt mycket, så den planen sket sig lite.... men, historiskt sett var också Turing lite av ett unikum. Jag tror att ett 3080 håller sig bättre och sen kanske det kommer ett Super eller Ti.

Men visst, jag trodde också att det fanns en liten chans att köpa ett 3080 FE idag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Vad som däremot borde funnits såhär efter release är att kunna boka ett kort trots att det inte finns i lager, till det utannonserade priset.

Jo, det var det jag menade.