Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Det var 25+ i lager vid 0300 inatt med!

Ja jag litar inte ett dugg på det där samt att jag inte vill köpa kort för långt över MSRP. Jag har min order på komplett och så får det komma när det kommer om ingen pålitlig källa dyker upp med kort i lager på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Samma här, fast ett vanligt strix som var >25 i webblagret. Någon som kommer ihåg från igår kväll om det fanns lagersaldo på Strix på Elgiganten eller om det kom upp nu i morse?

En kollega på jobbet såg samma sak och beställde men fick idag ett sms att det dröjer som tidigast i slutet av september innan dom har på lager, förmodligen längre misstänker jag. Elgiganten är inte riktigt pålitiga med lagerhållningen.

Permalänk
Inaktiv

Jag har sagt det flera gånger redan men få lyssnar. Elgiganten ljuger ofta om vad de har i lager. Sök bara på exempelvis Cyberpunk 2077. Ni som avbokat i andra butiker och istället gått på Elgigantens lögn, och kanske till ett högre pris riskerar att betala mer och få vänta längre, beroende på tidigare köplats.

Hoppas inga fler gör samma misstag nu bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Beställde precis ett ASUS ROG STRIX RTX3080 O10G GAMING för 9990:- på elgiganten, de hade 5 i lager, får se hur det går.

Beställde ett (dock annat kort) med liknande saldo & status sent igår kväll, fick nu på morgonen mail om att leverans är försenad till 30e sept.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

För mig står det "Orderstatus Finns att hämta", men då var jag också en av de få som lyckades få tag i ett av korten de hade i lager på riktigt. Men efter att ha läst alla rykten om 20 GB-versioner av 3080 och de minimala skillnaderna mellan FE- och AIB-korten så vet jag inte om jag ska hämta ut det i morgon.

Kan tycka att det är lite grisigt att vara en av de få som faktiskt får tag i ett kort men funderar på att inte hämta det för att något bättre kan finnas runt hörnet...

VRAM kommer inte bli ett sånt stort problem som folk tror att det kommer bli. Tycker mest synd om de som faktiskt ville ha detta kort men får vänta på att ditt går i retur istället

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Sitter med ett 1080 Ti och kommer vänta på nästa node av nvidia kort, alternativt se vad AMD har att komma med, anledning till att jag väntar är detta

https://www.youtube.com/watch?v=nJBggUfYozY

Vad har det med något att göra? Recensioner finns ute och du ser exakt hur de presterar
Varför bry sig om detta?
De kunde sålt mig en hamster i ett hjul som jag koppla in i datorn om det skulle ge mig bättre prestanda

Permalänk

@50Spaenn:

ja precis.. här sitter man på en sketen laptop då man man sålt smöret o nu desperat letar efter 3080 kort

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det står i lager på själva kortet samt att de skickar ett mail när det lämnar lagret.
Tittar jag på hemsidan står den som mottagen, återigen med kortet markerat som i lager, samt att det lanseras 17/9 (d.v.s idag).

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, har hänt ett flertal gånger att ordern går från mottagen direkt till skickad (speciellt när jag beställer på eftermiddagen, då blir den skickad på morgonen dagen efter).

Jag la min beställning kl. 15:03 på ett Msi Ventus.

Edit:
Lyxade till det med hemleverans, kostade ju trots allt hela 0kr

Update:
Ordern ändrade status till behandlas nu under morgonen.
Chattade med support och kortet håller på att packas för leverans ikväll.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Skrivet av 50Spaenn:

Kan tycka att det är lite grisigt att vara en av de få som faktiskt får tag i ett kort men funderar på att inte hämta det för att något bättre kan finnas runt hörnet...

VRAM kommer inte bli ett sånt stort problem som folk tror att det kommer bli. Tycker mest synd om de som faktiskt ville ha detta kort men får vänta på att ditt går i retur istället

?? Jag ska till Webhallen i dag och hämta Super Mario 3D All-Stars och eventuellt 3080-kortet. Jag var helt inställd på att skaffa ett, men då jag inte kunde komma iväg i går hade jag tid att läsa igenom materialet som först fanns tillgängligt efter att korten gick att beställa, och har då fått kalla fötter. Jag avbeställer kortet i dag om jag inte plockar ut det.

Grisarna är idioterna som har lagt upp sina uthämtade kort i syfte att sälja till nån stackare för ett brutalt överpris.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 50Spaenn:

Kan tycka att det är lite grisigt att vara en av de få som faktiskt får tag i ett kort men funderar på att inte hämta det för att något bättre kan finnas runt hörnet...

VRAM kommer inte bli ett sånt stort problem som folk tror att det kommer bli. Tycker mest synd om de som faktiskt ville ha detta kort men får vänta på att ditt går i retur istället

Har du något som styrker påståendet om att VRAM inte är ett bekymmer? Exempelvis Digital Foundry slog I taket med Doom Eternal.

Ser man till historien har alltid minneskraven ökat, aldrig minskat.

Permalänk
Medlem

Läs vad det står längre ner på elgiganten på alla 3080 kort innan ni beställer.

"bekräftad leveranstid - upp till 2 mån levtid"

Själv har jag fått mitt Gigabyte 3080 Eagle OC framflyttad från 9 Okt till 30 Okt hos Komplett. Haha

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Lite lovande för Elgiganten är i alla fall att >25 lagersaldot på Strix gick ner till 5+ så det är något "riktigt" nummer som tickar ner i alla fall. Fick ett sms om försenad leverans 30 sept.

Permalänk
Medlem

Inväntar fler tester och ser om det är värt att tömma plånboken för att gå från 1080Ti till kanske ett 3080

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockson:

Lite lovande för Elgiganten är i alla fall att >25 lagersaldot på Strix gick ner till 5+ så det är något "riktigt" nummer som tickar ner i alla fall. Fick ett sms om försenad leverans 30 sept.

Fast den siffran pendlar mellan 5+ och 25+ lite då och då. Ta siffrorna med en stor nypa salt.

Permalänk

@Schiznit:

30sep är ju ändå OK som de känns nu

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

@Schiznit:

30sep är ju ändå OK som de känns nu

Ja absolut. Kommer det då är det kanon men jag har inga superhöga förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Vad har det med något att göra? Recensioner finns ute och du ser exakt hur de presterar
Varför bry sig om detta?
De kunde sålt mig en hamster i ett hjul som jag koppla in i datorn om det skulle ge mig bättre prestanda

(facepalm) fanboism är väldigt degraderande för konsumenterna, säger inte att det är fel att uppdatera, jag säger helt enkelt att jag personligen kommer vänta och se vad AMD kan komma med och alternativt byta framöver eftersom jag inte anser mig behöva uppdatera nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Ja absolut. Kommer det då är det kanon men jag har inga superhöga förväntningar.

Känner man elgiganten rätt så skjuts det på till slutet av oktober

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Känner man elgiganten rätt så skjuts det på till slutet av oktober

Min order ligger hos Komplett. Osäker på om det är stabilare än Elgiganten eller inte.

Permalänk
Medlem

Samma här. Kommer låta min beställning ligga kvar då länge det går. Verkar ändå som man har en bra plats

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det kommer nån recension på swec innan 3090? Eller hur det ser ut med recensioner överlag på dom? Har för mig JayzTwoCents sa att han inte skulle få nåt 3090 för recension så jag antar inga andra YouTubers får ett?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Angående min order från Komplett, hoppas att det hjälper någon med liknande problem. Detta var just gällande Ventus 3X.

Visa signatur

GPU: MSI GeForce RTX 3080 10GB VENTUS 3X OC | CPU: Intel i5 10600k @4.9GHz | CPU-kylare: Corsair H110i GT | PSU: Corsair RM 850W | Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F | RAM: G.Skill 32GB Flare X | Chassi: Corsair Graphite 760T |

Permalänk

Så vad är bäst att göra nu då? Gå och ställa sig i kö på något AIB till msrp hos någon återförsäljare? Något av de korten som verkar sticka ut som bäst än så länge?

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått bekräftad leverans på sin order från webhallen? Ganska sugen på att veta om jag kommer få kortet jag beställt eller om jag var för sen. Min står fortfarande som "Leveransen inväntar följande produkter."

Permalänk
Skrivet av Zaltrip:

Är det någon som fått bekräftad leverans på sin order från webhallen? Ganska sugen på att veta om jag kommer få kortet jag beställt eller om jag var för sen. Min står fortfarande som "Leveransen inväntar följande produkter."

Fick svaret att man nu står i kö inför kommande påfyllningar. Hörde dock att det ligger över 2000 beställningar över de olika korten och att dom endast fick in strax under 700 kort vid första leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urbandator:

Fick svaret att man nu står i kö inför kommande påfyllningar. Hörde dock att det ligger över 2000 beställningar över de olika korten och att dom endast fick in strax under 700 kort vid första leveransen.

Det lagersaldot som syntes innan släpp stämde, så Webhallen hade ju endast kring 40 kort vid 15:00...

Det med kösystemet stämmer dock så det smartaste är väl att bara sitta kvar med sin beställning o vänta.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vikingen_94:

Så vad är bäst att göra nu då? Gå och ställa sig i kö på något AIB till msrp hos någon återförsäljare? Något av de korten som verkar sticka ut som bäst än så länge?

Jag ska vänta in AMD samt de troliga >10gb-versionerna. Om man verkligen inte måste uppgradera just nu så tror jag det är värt det.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Jag la min order på komplett 14.58, pengar drogs direkt från kortet. På orderstatus står det att order är gjord 15.11 och i morse stod det leverans 26/9. Det hade väl varit ok men nu har de skjutit till 7/10 vilket känns rätt surt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag är en av de lyckliga men jag fick en leveransbekräftelse från Airmee med leverans från Webhallen. Leverans mellan 17-22 idag. Asus TUF (ej OC) bokat 15:06.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pearl79:

Jag la min order på komplett 14.58, pengar drogs direkt från kortet. På orderstatus står det att order är gjord 15.11 och i morse stod det leverans 26/9. Det hade väl varit ok men nu har de skjutit till 7/10 vilket känns rätt surt.

Fick Min beställning igenom 15:01 står förväntas I lager 25/9 de verkar ju ta folk slumpmässigt och inte i något kösystem