Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Skrivet av Wedberg:

Jag kan jättegärna köpa kortet av dig för 500kr + frakt utöver det du betalade för det om du kommer på andra tankar ^^

Haha!
Det tråkiga är att jag har varit så _sjukt taggad_ den senaste veckan, men sen när recensionerna väl uppdagades så kändes det lite ... jaha, blev det inte mer?
Trodde vi skulle se en större prestandaökning mellan 2080 Ti och 3080 (även om den rättvisare jämförelsen är med 2080), speciellt med tanke på 28 % ökad TDP, nästan 10 miljarder fler transistorer, över 35 % högre minnesfrekvens och över dubbla beräkningskraften.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Haha!
Det tråkiga är att jag har varit så _sjukt taggad_ den senaste veckan, men sen när recensionerna väl uppdagades så kändes det lite ... jaha, blev det inte mer?
Trodde vi skulle se en större prestandaökning mellan 2080 Ti och 3080 (även om den rättvisare jämförelsen är med 2080), speciellt med tanke på 28 % ökad TDP, nästan 10 miljarder fler transistorer, över 35 % högre minnesfrekvens och över dubbla beräkningskraften.

Får man fråga vad du sitter på nu samt vad det är för kort du beställt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Låter som att man får sikta in sig på ett 3090 då, 4k@60fps i ett inte helt nytt spel får en ju att fundera hur det presterar i ett liknande spel om 2år?

Rdr2 kanske är sjukt dåligt optimerat dock?

RDR2 är en rätt udda fågel och som sagt min monitor maxar på 60FPS och jag har G-sync på så jag har inte testat att pressa något mera.
Mitt GTX 1080 maxade detta spel på 45 FPS på 1440p med måttliga inställningar, 3080 parkerar på 60FPS på 4K med nästan maxade inställningar. Och ja, det är nog väldigt dåligt optimerat på PC, men det är det spel jag fastnat för nu :).

EDIT:
Testade att benchmarka Far cry new dawn med 4K ultra preset med G-sync och V-sync av och då landar den på 84 FPS average med quiet mode bios setting.

Shadow of the Tomb Raider 4K Ultra preset: Average FPS: 80

När kortet pressas lägger det sig på 70 grader +/- 2 grader.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Skrivet av Schiznit:

Får man fråga vad du sitter på nu samt vad det är för kort du beställt?

Självklart! En trotjänare som börjar närma sig sex år: 980Ti! Jag vet att min prestandaökning skulle vara helt fenomenal, men jag lurades, nästan bländades, av Jensens jävla hypetåg. 3000-lanseringen kändes på förhand mer spännande än PS5, och då jag har spelat på konsol sen en väldigt tidig ålder

Kortet jag kan hämta i morgon är ett Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Självklart! En trotjänare som börjar närma sig sex år: 980Ti! Jag vet att min prestandaökning skulle vara helt fenomenal, men jag lurades, nästan bländades, av Jensens jävla hypetåg. 3000-lanseringen kändes på förhand mer spännande PS5, och då jag har spelat på konsol sen en väldigt tidig ålder

Kortet jag kan hämta i morgon är ett Zotac Gaming GeForce RTX 3080 Trinity 10GB.

Samma här faktiskt. Ett 980ti strix. Har beställning på komplett men fick inget i första rundan. Ett Zotac ville jag ha. Bra pris på komplett men står nu 2/12 så verkar gå sådär. Beställde så fort det gick. Zotac gick på msrp på komplett men var högre på webhallen va?

Permalänk
Skrivet av Schiznit:

Zotac gick på msrp på komplett men var högre på webhallen va?

Japp, Webhallen tog av oförklarlig anledning 8 590 :-.

Visa signatur

bajs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Haha!
Det tråkiga är att jag har varit så _sjukt taggad_ den senaste veckan, men sen när recensionerna väl uppdagades så kändes det lite ... jaha, blev det inte mer?
Trodde vi skulle se en större prestandaökning mellan 2080 Ti och 3080 (även om den rättvisare jämförelsen är med 2080), speciellt med tanke på 28 % ökad TDP, nästan 10 miljarder fler transistorer, över 35 % högre minnesfrekvens och över dubbla beräkningskraften.

Ja, jag håller med till 110%! Jag sålde mitt 2080 ti för 2 veckor sedan så har varit utan dator ett tag nu. Vill bara ha ett grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jag ligger före båda er tidsmässigt men av de kort jag beställde är tidigaste 7 Oktober (Palit) vilket jag beställde ca 30 sekunder efter klockan slog 15. Tror att kompletts system fullständigt tog självmord omkring 15:01 eftersom jag fick 404 error när jag försökte se mina ordrar och det nu står att ordern lades först 15:34. Beställde också Zotac-kortet så fort det kom fram på kompletts hemsida igen och även jag verkar få vänta till December... Kan även tillägga att Zotac-modellen kostar 700 kronor mer än när jag beställde, nvidia back at it again?

Hur ser ni detta? Jag la beställningen 15:20 och nu står det 16:25 på Orderhistoriken. Dock står det inget om när det skall komma, endast att det ska komma i lager 26/9. detta gäller Zotac modellen.

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | MSI B550 Tomahawk MAG | 3600mhz DDR4 | RTX 3070 | EVGA G2 Supernova 750W | Phanteks Enthoo Pro M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackan1941:

Fick tag på ett Asus Geforce RTX 3080 TUF genom Proshop, Beställningsbekräftelse fick jag i mejlet Beräknande leverans 21-09 - 24-09, men det står att det inte är en orderbekräftelse.utan endast en kopia av vad vi har registrerat i din beställning.
är det någon som har fått en orderbekräftelse i från Proshop?

Samma här. Fick beställningsbekräftelse 15.22.

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Finns det någon tråd för o jaga lagerstatus på 3080 grafikkort på forumet någonstans eller är det denna som gäller?

Tänker kommer ju va en hets att få tag på korten nu ett tag framåt

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Efter en hel del ilska pga Nvidias sätt att sköta FE så vek jag mig och beställde ett 3080 TUF från Inet, kommer väl komma fram 2022 någon gång...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantz3n:

Samma här. Fick beställningsbekräftelse 15.22.

Yes samma här, också ett TUF kort med samma datum i "beställningsbekräftelsen" som trillade in i inkorgen 15.08.
Kollar man på hemsidan under mina beställningar så har de tagit bort ovan sagda datum och istället satt statusen på grafikortet som "Beställde".

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Citat:

This morning we saw unprecedented demand for the GeForce RTX 3080 at global retailers, including the NVIDIA online store. At 6 a.m. pacific we attempted to push the NVIDIA store live. Despite preparation, the NVIDIA store was inundated with traffic and encountered an error. We were able to resolve the issues and sales began registering normally.

To stop bots and scalpers on the NVIDIA store, we’re doing everything humanly possible, including manually reviewing orders, to get these cards in the hands of legitimate customers.

Over 50 major global retailers had inventory at 6 a.m. pacific. Our NVIDIA team and partners are shipping more RTX 3080 cards every day to retailers.

We apologize to our customers for this morning's experience.

- "To stop bots and scalpers on the NVIDIA store, we’re doing everything humanly possible"
De kunde gjort saker innan för att förhindra detta, nu är det för sent.

- "This morning we saw unprecedented demand for the GeForce RTX 3080 at global retailers"
Vilket skitsnack, de kunde inte leverera i närheten av så många som de själva visste skulle sälja.

Väldigt dåligt hanterad lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Vet inte.
Men jag måste ju fylla i allt och gå vidare till nästa sida.
Osäker på om det bekräftar köpet, eller om det är ett steg till.
Eftersom sidan jag är på är samma som jag bekräftar via paypal, så blir man lite fundersam.

Efter att du "skapat" ett konto genom att gå vidare med paypal(behöver inte logga in) som betalningsmetod och avbryter efter så kan du logga in om du går till "inköpsupport"-sidan där du kan ändra address, lösenord, betalningsmetod etc.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 1080 Ti och kommer vänta på nästa node av nvidia kort, alternativt se vad AMD har att komma med, anledning till att jag väntar är detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

För mig står det "Orderstatus Finns att hämta", men då var jag också en av de få som lyckades få tag i ett av korten de hade i lager på riktigt. Men efter att ha läst alla rykten om 20 GB-versioner av 3080 och de minimala skillnaderna mellan FE- och AIB-korten så vet jag inte om jag ska hämta ut det i morgon.

Vet inte hur man ska tolka den 1-2 dagar statusen på ordern då vissa andra verkar få sina kort om några månader, iofs från andra butiker.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Hjälpsam

För att vara lite kritisk, har ni som beställt från en massa handlare samtidigt, bidragit till kaoset.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För att vara lite kritisk, har ni som beställt från en massa handlare samtidigt, bidragit till kaoset.

Fanboys be fanboys, lite som att prata med religiösa, vissa saker går ta mig satan inte in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

För att vara lite kritisk, har ni som beställt från en massa handlare samtidigt, bidragit till kaoset.

Förmodligen. Men jag bryr mig inte

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Sitter med ett 1080 Ti och kommer vänta på nästa node av nvidia kort, alternativt se vad AMD har att komma med, anledning till att jag väntar är detta

https://www.youtube.com/watch?v=nJBggUfYozY

Jag orkar inte se hela klippet, kan du bidra med var i klippet han pratar om det du nämner?

Permalänk
Medlem

Beställde precis ett ASUS ROG STRIX RTX3080 O10G GAMING för 9990:- på elgiganten, de hade 5 i lager, får se hur det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Beställde precis ett ASUS ROG STRIX RTX3080 O10G GAMING för 9990:- på elgiganten, de hade 5 i lager, får se hur det går.

Samma här, fast ett vanligt strix som var >25 i webblagret. Någon som kommer ihåg från igår kväll om det fanns lagersaldo på Strix på Elgiganten eller om det kom upp nu i morse?

Permalänk

@Östfelt:

bra tips.. jag avbeställde mitt från komplett som skulle komma i november o sköt ett skott på ditt tips,tog dock inte oc varianten då det stod "25 i lager" på icke OC , sen klockar de av tidigare erfarenheter lika högt ändå..

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Östfelt:

Beställde precis ett ASUS ROG STRIX RTX3080 O10G GAMING för 9990:- på elgiganten, de hade 5 i lager, får se hur det går.

Ser att de har några modeller med 25+ i lager. Billigaste är dock 8990:- för ett helt vanligt gigabyte.

Permalänk

detta står att läsa trots +25 i lager på elgiganten
Obekräftad leveranstid - upp till 2 mån levtid

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

detta står att läsa trots +25 i lager på elgiganten
Obekräftad leveranstid - upp till 2 mån levtid

Ja, misstänker lite att de satt lager grön men med den lilla notisen så kan de vänta in leverans för inom 2 månader lär de kunna leverera.

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett Galax vita 3080 så kommer det att bli ett sånt i framtiden,fast såklart beroende på recensioner och så. Är en sucker för vita gpu,s!

Villhöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Ser att de har några modeller med 25+ i lager. Billigaste är dock 8990:- för ett helt vanligt gigabyte.

Det var 25+ i lager vid 0300 inatt med!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED