Permalänk
Medlem

SIMPIT

Dags för nytt projekt nu så delar med mig innan den försvinner.

Simpit för racing, space sim och flygsim, överlag riktigt nöjd men har fått mersmak för simulation så nästa blir att bygga en motion rig.

Monitor: 49" Samasung 4K Curved at 60hz
2xiPad mini + 1xiPad air (gameglass)
VR: Oculus, Vive, Pimax 8kx
Head tracking: Track IR
Keyboard: Asus Claymore with detachable numpad and retractable keyboard mount
Seat: Playseat Sensation Pro with custom monstertech mouse pad/armrests, joystick/throttle/speaker mount
Wheelbase: ClubSport Wheel Base V2.5
Handbrake: ClubSport Handbrake V1.5
Pedals: ClubSport Pedals V3 inverted + VKB-SIM T-RUDDER PEDALS MK.IV
Wheel 1: ClubSport Steering Wheel Formula Carbon (snap on/off)
Wheel 2: ClubSport Steering Wheel GT BMW Motorsport (snap on/off)
Shifter: ClubSport Shifter SQ V 1.5
Right joystick: Virpil VPC MongoosT-50CM Grip
Left joystick: VPC MongoosT-50 LH BE Grip
Base: 2x VPC WarBRD Base
Throttle: VPC MongoosT-50 Throttle
Audio: Harman/Kardon 5.1 Surround
Shaker: Buttkicker gamer 2
Headphones: Razer NAri Ultimate
Flight panels: Logitech G Pro Flight Switch Panel, Logitech G Pro Flight Radio Panel, Logitech G Pro Flight Multi Panel
PC: Alienware Area-51 R2 case, ASUS ROG STRIX RTX 2080 TI, 32GB DDR4, I7-6850K, Intel Optane SSD 900p 280GB PCIe

*Innan ni går fullständigt bananer över Alienwaren så är det bara chassit, hårdvaran är så klart helt custom

Besök galleriet här

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Häftigt bygge, mer eller mindre exakt vad jag själv skulle vilja bygga!

Skrivet av Naicro:

planerar att bygga en motion rig.

Jag har bara testat en motion rig Chalmers Caster och tyckte endast det var irriterande. Jag körde i två olika lägen. Läget du ser på filmen som försöker simulera g-krafter kan bäst beskrivas som att man åker FlumeRide och inte bil. Andra läget var "rumpläget" det försökte endast återge de krafter som man känner i rumpan t.ex gupp och lutning som uppstår pga broms och gas. Jag anser att det mest var en gimmick. Jag rekommendera skarp att testa själv innan du bestämmer dig för att gå den vägen

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Häftigt bygge, mer eller mindre exakt vad jag själv skulle vilja bygga!

Jag har bara testat en motion rig Chalmers Caster och tyckte endast det var irriterande. Jag körde i två olika lägen. Läget du ser på filmen som försöker simulera g-krafter kan bäst beskrivas som att man åker FlumeRide och inte bil. Andra läget var "rumpläget" det försökte endast återge de krafter som man känner i rumpan t.ex gupp och lutning som uppstår pga broms och gas. Jag anser att det mest var en gimmick. Jag rekommendera skarp att testa själv innan du bestämmer dig för att gå den vägen

Hehe, nu är det inte riktigt den sizen jag planerar att bygga även om jag önska att det var så

Tittar på en betydligt mindre platform med en travel på ca 150mm så betydligt snällare rörelser som man förhoppningsvis inte stör sig på i samma grad, blir en kul erfarenhet att bygga ihop om inte annat.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Riktigt fet setup! Måste fråga, "borden" som mus osv ligger på, är det något man kan beställa?
Är i tankarna att bygga om min gaming setup till något mer bekvämt och de borden hade ju varit perfekta!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Riktigt fet setup! Måste fråga, "borden" som mus osv ligger på, är det något man kan beställa?
Är i tankarna att bygga om min gaming setup till något mer bekvämt och de borden hade ju varit perfekta!

Tack! Absolut, finns på monstertech.de.

Började med enbart musplattan men kände ganska snabbt att man behöver armstöd om man ska orka med längre sessioner med dubbla joysticks.

Här är enbart musplattan: https://www.monstertech.de/en/product/mouse-extension-for-tab...

Och här är fästen/armstöd/musplatta för Hotas/dubbla joystick:
https://www.monstertech.de/en/product/hotas-joystick-expansio...

Inte billigt nånstans tyvärr.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Du måste ju ha 2st 3090 i sli så blir det fulländat!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Du måste ju ha 2st 3090 i sli så blir det fulländat!

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Tack! Absolut, finns på monstertech.de.

Började med enbart musplattan men kände ganska snabbt att man behöver armstöd om man ska orka med längre sessioner med dubbla joysticks.

Här är enbart musplattan: https://www.monstertech.de/en/product/mouse-extension-for-tab...

Och här är fästen/armstöd/musplatta för Hotas/dubbla joystick:
https://www.monstertech.de/en/product/hotas-joystick-expansio...

Inte billigt nånstans tyvärr.

Tackar! Fick massor med idéer nu om hur man kanske kan bygga! Är dessvärre inte ens lite intresserad av flight simulator eller rally grejer, mest bekväm haha..
Dock är det kul att titta på, ser galet häftigt ut!

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av of-doom:

Tackar! Fick massor med idéer nu om hur man kanske kan bygga! Är dessvärre inte ens lite intresserad av flight simulator eller rally grejer, mest bekväm haha..
Dock är det kul att titta på, ser galet häftigt ut!

Perfekt!

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

Hatten av till ett riktigt jävla fett bygge!

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aka-tora:

Hatten av till ett riktigt jävla fett bygge!

Tackar!

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem

WOW!

Permalänk
Medlem

Geni!

Permalänk
Medlem

Hur har du löst infästningen för paddorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frilllan:

Hur har du löst infästningen för paddorna?

Ipad back covers fästa på en aluminiumprofil som skjuts in i skenan för utdragbara tangentbordet som sitter under rattbasen, skulle säkert kunna gjorts snyggare men gjordes av det jag hade liggandes i garaget

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Ipad back covers fästa på en aluminiumprofil som skjuts in i skenan för utdragbara tangentbordet som sitter under rattbasen, skulle säkert kunna gjorts snyggare men gjordes av det jag hade liggandes i garaget

https://i.imgur.com/yoda1gZ.jpg
https://i.imgur.com/Ubqg97v.jpg

Snyggt! Klockren lösning ju! Kan bli en liknade lösning till min rigg:D Vad tycker du om Virpil joysticksen? Är sugen på att uppgradera till just dom:D

Har lite platsbrist för tillfället men ska snart flytta ut allt till ett större rum (y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frilllan:

Snyggt! Klockren lösning ju! Kan bli en liknade lösning till min rigg:D Vad tycker du om Virpil joysticksen? Är sugen på att uppgradera till just dom:D

https://live.staticflickr.com/65535/50435238103_a2f938dbb6_k.jpg

Har lite platsbrist för tillfället men ska snart flytta ut allt till ett större rum (y)

Podium /dreggel

Ser en stoppknapp, motion? Rätt spel ser jag också

Virpilen är riktigt grym, men första intrycket va lite mjä.. Kommer man som jag från TM warthog hotas som är tillverkad helt i aluminium känns denna plastig till en början, men själva spelupplevelsen är mycket bättre bla. då den kan anpassas på en mängd olika sätt, tex. fjädermotstånd, olika axelkurvor etc.

Skulle dock köpt modellen med tvistgrepp om jag köpt idag.

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naicro:

Podium /dreggel

Ser en stoppknapp, motion? Rätt spel ser jag också

Virpilen är riktigt grym, men första intrycket va lite mjä.. Kommer man som jag från TM warthog hotas som är tillverkad helt i aluminium känns denna plastig till en början, men själva spelupplevelsen är mycket bättre bla. då den kan anpassas på en mängd olika sätt, tex. fjädermotstånd, olika axelkurvor etc.

Skulle dock köpt modellen med tvistgrepp om jag köpt idag.

Det är till DD2an, bästa köpet någonsin!:D Helt sjukt att köra Iracing i vr med den
Okej, ja det kan jag tänka mig. Men jag har bara kört med mina snik thrustmaster joystick så det kan ju inte bli sämre iaf. Men det är som du säger, alla knappar som gör att dom borde vara sjukt nice att spela med. Minar en del och då måste det vara helt geni med scroll hjulet på joysticken. Kommer bli VPC Constellation ALPHA höger och vänster dom har tvist greppet tror jag

Permalänk
Medlem

Niiiice!

Är nyfiken på buttkickern, är det värt pengarna? fungerar bra? jag har en "8040" rig,