Hur lägger ni er RPM kurva för fläktarna?

Permalänk
Inaktiv

Hur lägger ni er RPM kurva för fläktarna?

Hej,
Jag funderar lite hur jag ska göra med min RPM kurva, har Noctua 140mm fläktar i chassit.
Min tanke är att dom får snurra i 500rpm tills CPU:n är på 50c och sedan från 50c - 80c öka till 63% och sen från 80c -> 90c öka från 63% till 100%.

Kylaren är en Noctua d15s med dubbla fläktar push and pull och dom har liknande kurva fast 500rpm till 45c därefter ökare den successivt och min CPU går aldrig över ca 75c med Prime95 varken med Turbo eller utan. utan Turbo ligger den på ca 55c hela tiden.
Kör min i9 stock dvs alla kärnor är inte inställda att köra mot 4,9GHz som dom är standard från Mobo tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Först så sänker jag alla mina fläktar så lågt jag kan.
Sen tar jag och höjjer fläktarna en efter en tills precis innan jag hör varje, och använder det som "minimum rpm".
Efter det så är det sätta olika nivåer när jag spelar och känner efter.
Sätter 8s fläktökning/minskning, så jag inte hör fläktarna gå upp och ner i varv lika snabbt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

30% tills de når 40c, sen ett rakt sträck upp till 80c där de är på 100%

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Inaktiv

När man öppnar browser för tex Netflix så brukar cpu tvärhoppa upp till ca 50, så jag brukar ställa kurvan så fläktarna inte varvar upp tvärt.

Permalänk
Medlem

Försöker ha samma fläktar i hela chassit. Ställer dem på det högsta varvtal jag inte hör som utgångspunkt. Sedan gradvis ökning uppåt från c:a 50 grader till 85 grader då de får gå på max, eller det högsta varvtal som ger bra effekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wachtel:

Försöker ha samma fläktar i hela chassit. Ställer dem på det högsta varvtal jag inte hör som utgångspunkt. Sedan gradvis ökning uppåt från c:a 50 grader till 85 grader då de får gå på max, eller det högsta varvtal som ger bra effekt.

Nästan som mig då.
Har satt mina på 24% (500rpm) upp till 50c därefter går dom upp till 80c där dom har 63% (945 rpm) och från 80-90c har jag upp till 90c är dom på 100% (1500rpm)

Permalänk
Medlem

Över 70 grader? MAX fart.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en D15 på cpun. PSU samt GPU är semi-passiva. Alla fläktar är noctua och pwm-styrda enligt följande:

CPU fläkten(Noctua D15) styrs av CPU-temperaturen.
< 60c: 36%
75C: 60%
90C: 100%

Chassi fläktarna(Noctua) styrs av moderkortets temperatur.
< 28C: 29%
47C: 100%

Alla fläktar sitter och på en 2.6sekunders utjämningstid så de inte går upp och ned hela tiden.

Ovan gör så att vid vila så står PSU och GPU fläktarna still. CPUn går på ca 650varv och chassi på 400varv. Väldigt tyst mao. Vid användning så ökar fläktarna efter behov. Cpu efter cpu temp, gpu efter gpu-temp, psu efter psu-temp/belastning och chassi efter moderkort/luft-temp.

Permalänk

1 fläkt i fronten på ca 400 rpm
Resten på 0% upp till ca 50c, (höjer en fläkt i taget tills den precis hörs och använder det som max)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Först så sänker jag alla mina fläktar så lågt jag kan.
Sen tar jag och höjjer fläktarna en efter en tills precis innan jag hör varje, och använder det som "minimum rpm".
Efter det så är det sätta olika nivåer när jag spelar och känner efter.
Sätter 8s fläktökning/minskning, så jag inte hör fläktarna gå upp och ner i varv lika snabbt.

Bara jag som kör mina noctuafläktar på max hela tiden, 1500RPM. Använder inte PWM

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Bara jag som kör mina noctuafläktar på max hela tiden, 1500RPM. Använder inte PWM

Det susar i säven hos dig alltså?

Har själv 30% upp till 45C och sen stegrande upp till 85C där jag har 100%.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

@adzer: Varför styr du chassifläktarna efter Mobo temp? Om CPU temp går upp så blir ju allt i lådan varmare runt omkring den och då bör ju även chassi-fläktarna öka för att försal ut och in luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@adzer: Varför styr du chassifläktarna efter Mobo temp? Om CPU temp går upp så blir ju allt i lådan varmare runt omkring den och då bör ju även chassi-fläktarna öka för att försal ut och in luft.

Enkelt. För jag vill inte att alla fläktar i burken skall gå upp och ned med cpu belastningen då denna varierar allt för mycket. Det påverkar inte cpu temperaturen nämnvärt att cpu fläktarna ökar kortsiktigt och vid längre belastning så går chassitempen upp och då går fläktarna också upp. På samma sätt kan jag fråga varför du inte har dina chassifläktar kopplade till gpu temp? gpun drar ju oftast mer ström, alstrar mer värme och låter mer än cpu så bör vara gpu tempen man bör styra efter isf?

Jag anser att chassifläktarnas syfte är att hålla temperaturen på luften i burken på bra nivå och sedan så har de individuella komponenterna som tex cpu och gpu sin egna kylning som baseras på deras egna temperatur.

Fördelen som jag ser det är:
* Mindre spinnande upp och ner.
* Arbetar lika mycket för gpu som cpu.
* Spinner inte ned bara för att cpu belastningen minskar om burken fortfarande är varm.

Jag tycker att detta fungerar väldigt bra för mig personligen.

Permalänk
Inaktiv

@adzer: Iofs sant det du skriver. Smaken är som baken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

@adzer: Iofs sant det du skriver. Smaken är som baken

Absolut. Man bör köra det som funkar bäst för en själv sas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det susar i säven hos dig alltså?

Har själv 30% upp till 45C och sen stegrande upp till 85C där jag har 100%.

Hehe, klart det susar en del, men stör mig mer på det lilla spoltjut som 1080 ger ifrån sig
Tycker ändå fläktarna i chassit är förvånansvärt tysta. Har 3+2 chassifläktar utöver NH-D15kylaren.
Ganska bra luftdrag i chassit

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv inte att det räcker att låsa en fläktkurva till enbart CPU temp. Min CPU blir sällan särskilt varm under spel medans resten av komponenterna ökar i temperatur.

Just nu kör jag fläktkurvan på chassifläktarna beräknat på et glidande medelvärde på 15 sekunder för CPU, GPU och MOS. Fläktarna till aoi vattenblocket i fronten jobbar efter vattentemperaturen alternativt samma som chassifläktarna, beroende på vilket som ger högst kurva.

Efter lite pill så kan man få till riktigt fina fläktkurvor som passas precis efter ens behov, något jag aldrig hittat i BIOS eller någon mjukvara som följt med.

Programmet jag använder heter Argus monitor. Det är gratis att testa men sedan kostar det en liten summa med en licens.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Har mina chassifläktar inställda på 40% som grund även CPU.

2 fläktar följer en kurva baserat på GPU och det är 140 mm i fronten precis framför GPUn och en 120 mm utblås i bak. Dessa har en lite kraftigare ökning i % förhållande till temp jämfört med mina andra två 140 mm där en är insug mot CPU och utblås i toppen. De två sistnämda följer CPUns temp.

När jag surfar, kollar film etc så är datorn väldigt tyst men även när jag spelar så är det helt okej men då hörs framför allt grafikkortet och insugsfläkten till GPUn.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Medlem

Kör liknande som många andra skrivit. Lyssnar på hur snabbt jag kan köra varje fläkt tills jag hör den och ställer sedan ner farten precis under det. Sedan har jag ställt in trappsteg som fläktkurvor för AIO:n och chassifläktarna. Jag orkar inte höra de där jäkla uppvarvningarna som blir när man kör sluttande kurvor istället för trappsteg.

Permalänk

Jag låter CPU fläkten snurra i ca 400-500 rpm tills det blir 75 C och då är det en brant kurva upp till 100%.
Chassifläkt - ca 500 rpm tills VRM Mosfet når 75 C och en brant kurva därifrån till 100%.

Permalänk
Medlem

Kör faktiskt 1000 rpm på idle runt 45c Ryzen 3800x på mina 9 fläktar sen 1200 rpm på 65c också 1500 rpm på 75c om det någonsin händer