Veckans fråga: Vilken är den bästa konsolgenerationen?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken är den bästa konsolgenerationen?

Med Xbox Series X och Playstation 5 runt hörnet ställer vi frågan vilken generation som var den bästa enligt dig.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket nostalgi för tredje, men måste nog lägga min röst på femte. Önskar vi kunde skippat det sista alternativet i omröstningen, tråkig ton och inställning.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Frågan känns lite som hur gammal är du? Jag tror väldigt många kommer välja den konsolen som de hade när de var små. Sedan finns det såklart vissa generationer som var större. För min del känns konsolerna efter xbox, playstation 2 mer som same shit different name. Alltså bara lite bättre varje år. Där jag i efterhand bara kan säga att den senaste generationen är bäst.
Nintendo med Wii, Wii U och switch är dock undantagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Frågan känns lite som hur gammal är du? Jag tror väldigt många kommer välja den konsolen som de hade när de var små. Sedan finns det såklart vissa generationer som var större. För min del känns konsolerna efter xbox, playstation 2 mer som same shit different name. Alltså bara lite bättre varje år. Där jag i efterhand bara kan säga att den senaste generationen är bäst.
Nintendo med Wii, Wii U och switch är dock undantagen.

Stämmer bra det. MegaDrive rötsade jag på pga bäst minnen kopplat till denna konsollen (Även SNES).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Klickade fel, tänkte rösta på fjärde med snes, men blev tredje.

Nintendo 64 kommer in på en stark andraplats.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Svårt. Beror på om man tänker ”hur bra den upplevs idag” eller ”hur bra den upplevdes då den var aktuell” . Valde ändå 4e för det gav mig mycket glädje när jag var i den åldern även om jag varit med sen 2a.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nog för att man känner en del nostalgi för Mega Drive och SNES, men generationen med PS4:an och XBONE är på alla sätt överlägsen. Makalösa spel (särskilt från Sony), fantastisk grafik och högt prisvärde. Dessutom härligt långlivad.

Skulle ha kunnat rösta på generationen efter med PS4pro m.fl. men för mig är det inte någon riktig generation. Särskilt eftersom jag inte är Switchägare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Självklart tredje, C64, NES och Master System var en perfekt symbios, vi var tre i gänget som hade en del var. Johan med NES, Anders med Sega Master System och jag med min C64:a (och senare 128D)

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Borde ju vara första, det som startade allt!

För egen del tänkte jag först på tredje med NES som verkligen fick fart på TV-spel och Super Mario Bros håller fortfarande som spel.

I slutändan valde jag sjätte, blev flest riktigt bra spel på Dreamcast enligt min mening.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Har bara haft xbox och xbox 360 innan jag gick över till PC. Så jag fick välja 360 pga Halo 3 och Xbox Live.

Permalänk
Medlem

Valde SNES. Spelar fortfarande massa spel på emulator från den tiden. När det finns så bra emulator till android och samtidigt så urusla spel till mobiler så är det en perfekt lösning

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

SNES och Megadrive fick min röst. Även fast jag var liten för ung för att riktigt uppleva den. Enkelheten och tillgängligheten att bara stoppa i en kassett och plocka upp handkontrollen. 2D-spel håller än idag jämfört med följande generationer. Det jag spelat mest är 360/PS3. Men det var början på mikrotransaltioner så det drar ner upplevelsen.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Mest wow effekt när spelen gick från ps2 till ps3. Sen ökade förstås laddningstiderna vilket alltid inte var så skoj.
Däremot drog internetspel igång på allvar och tillgängligheten på spel var fantastisk. Så valet är lätt att 360 och ps3 generationen var den bästa hittills för mig.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Självklart tredje, C64, NES och Master System var en perfekt symbios, vi var tre i gänget som hade en del var. Johan med NES, Anders med Sega Master System och jag med min C64:a (och senare 128D)

Det handlar om konsoler, så det är inte C64-datorn, utan C64 Game System...

Citat:

The C64GS is the lowest selling console of all time, with only 2000 out of the 20000 units that were made getting sold.

Permalänk
Rekordmedlem

Röstade på 6e för den första xboxen som var nått unikt när den kom, föregående konsoler var ju mest rena barnleksaker som inte hade så mycket som tilltalade vuxna och de föregående konsoler var ju dessutom inte i närheten av att kunna konkurrera med datorer i prestanda på nått sätt i sin samtid vilket gjorde dem ännu ointressantare men med xboxen hände det nått och konsolerna började bli ledande snarare än följande.

Edit: Man kan nog egentligen dela in konsolerna i 2 huvudgrupper, de som inte kunde hantera tangentbord eller inte med en liten brasklapp för de som kunde "expanderas" för att klara det typ datorbaserade från Amigagenerationen men det var ju egentligen inte smidigt innan konsolerna fick usb med Xboxen som faktiskt var en skaplig dator på sin tid.

De klassiska kartridge-konsolerna som kom på C64 och Amigatiden var ju däremot helt ointressanta, liksom de första med cd men som sagt när de kom med dvd hände nått på flera sätt både tekniskt och med spelinnehållet som gjorde dem intressanta även för vuxna.
Nintendo är ju däremot ett undantag som aldrig verkar ha gjort nån produkt som är intressant för vuxna, de är (och verkar vilja förbli kvar) i barnleksaksklassen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Svårt att välja mellan 3:e 4:e & 5:e.
Det är det är generationer som alla har hamnat mitt i mitt mest spel-aktiva liv.

Har länge också spelat på Dator i tillägg, till en början Atari men sen över till PC.
Men det var en annan typ av spel, med strategi och äventyr & "simulatorer".

Konsolerna hade därför alltid sin plats.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Valde fjärde (SNES) då jag tycker att flera av de spelen står sig än idag, var ”slutet” på 2D eran så det bästa kom då. Femte har jag många fina minnen av men tycker att spelen ser ganska junk ut idag.

Ska jag säga något om en andraplats är det nog PS2 som hade ett rent utsagt gigantiskt spelbiblioteket men även där är spelen inte så bra längre i min mening.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Sega Dreamcast. För mig personligen.

Har nog också göra med att jag var ett barn vid det skedet (lätt att underhålla).

Men nuvarande konsoler mest komplett vid lansering.

Permalänk
Medlem

C64 var instegsporten till fantastisk spelupplevelse. Enkelheten i spelen, men nöjet i dem, samt den fantastiska musiken, tror jag har haft enorm betydelse både för mitt intresse i spel och datorer, men så klart en avgörande del i utvecklingen. Nes likaså.

Nu är jag uppvuxen på 80-talet med storebröder som skaffade C64, vilket i sin tur är det mest avgörande.

Deras gamla C64 står någonstans i källaren, men vi har inte lyckats få bild på många år. Allt snurrar men ingen bild.

Permalänk
Medlem

Topp 3

7'e
5'e
och 6'e.

Där inne i den tidseran var spel på något vis bäst än både före och efter som idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

SNES, N64 och PS. NES var också kul, lirade mest Mario, Turtles och Duckhunt. Kommer även ihåg någon sidoscrollande spaceshooter som var kul.

Till SNES fanns Mariokart, Super Mario, Turtles och Street Fighter.

PS hade ju GTA, Tekken, Time Crisis och tre av mina absoluta favorit Final Fantasy - FF VII, FF IX och FF Tactics.

Mest kul har jag nog haft med N64 dock, körde man absurda mängder 4-spelare splitscreen i Mariokart 64, Goldeneye, Perfect Dark, Diddy Kong Racing och Super Smash Brothers.

Sen tog datorspelandet över helt, har inte ägt en konsol sen N64. Tyvärr...?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem

PS2:an höll länge och hade partyspel som guitar hero/rock band, singstar, buzz..

Första krysslådan kom och dubblerade även som mediacenter.

Dreamcast var riktigt jäkla bra!

Ovan gör att 6:e generationen tar hem priset för mig trots att jag började min bana tidigt 80-tal med ZX spectrum, C64, Amiga etc..

Permalänk
Medlem

Saknar Atari/Amiga på 80-talet, men inte kanske konsoler på det vanliga sättet? Jag gjorde inget annat med min 1040 ST(e?) iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

PS2:an höll länge och hade partyspel som guitar hero/rock band, singstar, buzz..

Första krysslådan kom och dubblerade även som mediacenter.

Dreamcast var riktigt jäkla bra!

Ovan gör att 6:e generationen tar hem priset för mig trots att jag började min bana tidigt 80-tal med ZX spectrum, C64, Amiga etc..

Chippad krysslåda var min första HTPC, bra minnen!

PS2 har jag lirat mycket, nice coop i många spel och SSX Tricky, GT3, ... så många bra spel!

Wii är dock ännu bättre för partyspel

Permalänk
Inaktiv

Jag är uppvuxen med C64 och Amiga. Dessa Konsoler/datorers spel utgjorde grunden till 90% av dagens spel. Idag är det samma spel med bättre grafik och moddningar. Jag är så stolt över att ha fått uppleva detta. Skillnad mot barn som växer upp med PS5, dock är jag övertygad om att detta kommer vars deras nostalgi Konsol om 30 år. Mvh Christian - 79

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker det verkar som att en del blandar ihop och likställer C64 med C64 GS, det är inte samma maskiner, Amiga ska inte heller likställas med CD32 eller CDTV för de levde ett eget liv trots att de hade delvis snarlik hårdvara så riktade sig mot väldigt olika kundgrupper och det var totala murar mellan dem på tiden de var aktuella, de ansågs vara helt olika på alla sätt.
Även CDI var speciell och ett väldigt svårplacerat system som få visste vad det egentligen var tänkt för, det var nog mest använt för att spela upp film, typ FMV tillsatserna (mpg-1) till de Amigabaserade konsolerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SNES och Nitendo 64 har vi spelat myyyyyycket när vi var mindre. ALL TIME FUN! Sedan kom det första Playstation som också var grymt kul.

Inget slår Super Smash Bros och Mario Kart på N64. De är båda världsklass! Än idag...

Permalänk
Medlem

PS1 (man får tydligen inte kalla den för PSX) är nog i topp för mig. Fantastiskt bra spel från Squaresoft som kom ut till denna konsol. Exempelvis Xenogears, Final Fantasy VII - IX, Final Fantasy Tactics, Chrono Cross, Parasite Eve, Brave Fencer Musashi osv. Inget annat spel någonsin har gjort så stort intryck på mig som just Xenogears även om SOMA inte kommer allt för långt efter.

Permalänk
Medlem

Egentligen blir de bättre och bättre men SNES och Mega Drive är de som fortfarande håller idag. Medan PS1 inte åldrats väl och även nyare konsoller inte åldrats så väl. PS4 är för nära inpå för att verkligen bedömma.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

~tredje för Amiga, var första spelsystemet man fick som barn. Men skulle inte säga det var konsol.

La rösten på sjätte för xbox och gamecube, blev dom första riktiga konsolerna som jag spenderade mycket tid på.
Halo 1 & 2, Kotor 1 & 2, Beyond Good & Evil, RE4, Naruto GNT 3 & 4 för att nämna några.
För att inte tala om äldre spel via emulator på xbox. Körde igenom FFIX bl a på den.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.