Skapa enkelt grafiskt windowsprogram, c++ ?

Permalänk
Medlem

Skapa enkelt grafiskt windowsprogram, c++ ?

Har basic kunskap i java, javascript och lite c++. Vill skriva ett windowed program, enkelt med frågor som besvaras genom stt markera boxar och sedan kommer man till nästa sida. Eventuellt "tabs" som i en browser också.

Finns det någon bra sida med templates/mallar för detta eller ska jag bara köra på i c++? Är det lättare med någon variant av visual c/c++? Är rätt dålig på c++ så därför tänkta jag utgå från mall om det finns.

Permalänk
Medlem

Tror Qt kan vara något för dig.
Finns säkert många andra alternativ, dock inget jag känner till.

Permalänk
Medlem

Inte super bra koll på C/C++. GTK och QT är populära cross-platform alternativ där vet jag iaf. Microsofts alternativ, för Windows enbart är, WPF. (Edit:Wpf är kasst med c/c++ däremot, borde finnas någon mer c/c++ lämpad lösning men kollar sällan låsta lösningar och sitter sällan med c/c++ gui så jag vet inte.)

Populära för java är JavaFX som är rätt hyggligt. Är du mer bekväm med webb utveckling så finns Electron för javascript.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Inte super bra koll på C/C++. GTK och QT är populära cross-platform alternativ där vet jag iaf. Microsofts alternativ, för Windows enbart är, WPF. (Edit:Wpf är kasst med c/c++ däremot, borde finnas någon mer c/c++ lämpad lösning men kollar sällan låsta lösningar och sitter sällan med c/c++ gui så jag vet inte.)

Populära för java är JavaFX som är rätt hyggligt. Är du mer bekväm med webb utveckling så finns Electron för javascript.

Bra tips, då har jag lite att kolla på, tack.