Tips på liten förstärkare till datorn.

Permalänk
Medlem

Tips på liten förstärkare till datorn.

Hej!
Då min nuvarande mini-stereo bestämt sig för att gå sönder helt efter att jag försökt reparera hörlurskontakten så undrar jag om någon har nått tips på en ny liten förstärkare.

Jag har mitt Asus ljudkort kopplat till en Yamaha equalizer som sedan kopplats till min mini-stereo. Jag önskar ha kvar min EQ så jag söker inte en hörlursförstärkare utan en "riktig" stereo-förstärkare i mindre format som får plats ovanpå min stationära dator. Kan ju tillägga att jag bara använder min Sennheiser HD598 hörlurar till min dator.

Jag har kollat på en Dynavox CS-PA 1 MK Jag antar att det inte är värsta grejen direkt... Har nog inte mer än par tusen att spendera på en ny förstärkare. Skulle det finnas inbyggd EQ i förstärkaren så kanske jag kan skippa Yamaha-EQ'n.

Tages tacksamt emot tips!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem

Eq kan du med fördel göra i datorn om du inte vill ha en separat enhet
om det måste vara litet så endera letar du nån micro/midianläggning på begmarknaden eller så hamnar du på nån "Tripathkines" om du ska ha nått nytt i den prisklassen, Jag gillar Poppulse, de låter bra och kan även bryggas om man vill bygga vidare eller bara få mera effekt.
https://www.audiophonics.fr/en/integrated-amplifier/poppulse-...
Det går ju även att bygga nått från halvfabrikat typ Hifiberry
https://www.hifiberry.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

https://www.ljudfokus.se/ har ett antal mindre förstärkare att erbjuda.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!
Jag har kollat lite på denna: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/smsl-audio-ad18-forstark...
Är det skräp eller bra?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Tack för svaren!
Jag har kollat lite på denna: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/smsl-audio-ad18-forstark...
Är det skräp eller bra?

Har inte hört den men kan på en gång säga att specen är underlig för effektangivelsen är fel, en förstärkare kan inte ge 2 x 80 W och dra 50 W.
Men den kanske låter ok även om den inte kan avge den effekt de skriver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har inte hört den men kan på en gång säga att specen är underlig för effektangivelsen är fel, en förstärkare kan inte ge 2 x 80 W och dra 50 W.
Men den kanske låter ok även om den inte kan avge den effekt de skriver.

Nä specs stämmer inte. Kollade på en recension på Youtube som undrade om de skapat ett svart hål för att hitta watten. Jag har i alla fall beställt den ändå. Kan återkomma om hur den är om det finns intresse.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Nä specs stämmer inte. Kollade på en recension på Youtube som undrade om de skapat ett svart hål för att hitta watten. Jag har i alla fall beställt den ändå. Kan återkomma om hur den är om det finns intresse.

Je en genomgång av funktionerna och hur den funkar ljudmässigt är alltid intressant och det kan säkert hjälp nån som funderar på att skaffa en.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att fråga. Det är en sån här jag kommer behöva om jag ska koppla in från rca till den här förstärkaren?
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Jag har ju rca ut från EQ'n

Jag får det till det om jag läser manualen

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Tack för svaren!
Jag har kollat lite på denna: https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/smsl-audio-ad18-forstark...
Är det skräp eller bra?

Jag kör en sån här https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/smsl-q5-pro-klass-d-fors... till tv'n hemma, via optiskt. Hade tur att hitta den för strax under 1300 på kampanj.
Den driver https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-magic-s-4-ex-v... och
https://www.ljudfokus.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-sub..., det låter riktigt bra (och högt om man vill).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Kan passa på att fråga. Det är en sån här jag kommer behöva om jag ska koppla in från rca till den här förstärkaren?
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Jag har ju rca ut från EQ'n

Jag får det till det om jag läser manualen

Ser så ut om du ska ansluta analogt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör en smsl ad18 , köpt fr Ebay. Inget att klaga på för pengarna och bra tryck med tanke på storleken.
Kommer ta annan mikrokines till bastubygget för BT streaming

Iofs så är väl fjärren och hur man kommer till div inställningar lite svårt ologiskt

Tillägg
Permalänk
Medlem

Om man går via SMSL's hemsida så är det länk hit för att handla -> https://hifi-express.com/collections/s-m-s-l-vmv/products/sms... Kan välja att skickas från Tyskland eller UK för $145 (ca 1285 kr) och fri frakt.

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hifi-system/roxc...

Ovanstående har jag fast när den gick under namnet "Brik", funkade fint som förstärkare i sovrummet och storleken är enligt mig alldeles lagom.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har inte bestämt mig än för hur jag ska koppla den. Via USB direkt som DAC till datorn, eller mellan mitt Asus Xonar ljudkort med antingen analogt eller optiskt. Jag ska testa mig fram tänkte jag. Jag kollade runt hemma vad för kablar jag hade liggandes och hittade dessa för den analoga biten:

Den övre vet jag inte vad jag fått ifrån (kanske från Xbox?), men den skulle jag helst vilja använda på grund av att den andra är så lång (och billig). Går det använda den övre även om den innehåller Video (den gula)? Jag skippar bara den och lindar tejp om den för säkerhets skull. Ja, jag är lite snål och borde köpa ny, men jag gillar att återanvända saker

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Jag har inte bestämt mig än för hur jag ska koppla den. Via USB direkt som DAC till datorn, eller mellan mitt Asus Xonar ljudkort med antingen analogt eller optiskt. Jag ska testa mig fram tänkte jag. Jag kollade runt hemma vad för kablar jag hade liggandes och hittade dessa för den analoga biten:
http://www.bronsaldersvagen.se/Eazy/rca.jpg

Den övre vet jag inte vad jag fått ifrån (kanske från Xbox?), men den skulle jag helst vilja använda på grund av att den andra är så lång (och billig). Går det använda den övre även om den innehåller Video (den gula)? Jag skippar bara den och lindar tejp om den för säkerhets skull. Ja, jag är lite snål och borde köpa ny, men jag gillar att återanvända saker

Du får prova kabeln, är den 4 poliga kontakten kopplad så att ljudet ligger som på en 3 polig borde den funka men den kan ju vara kopplad på annat sätt också så prova.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är en rca-kabel till Xbox (googlade lite). Jag kopplade in den från hörlursuttaget på fronten på datorn > EQ > Gammal surroundförstärkare och det kom ljud, så den kabeln funkar nog. Dock var ljudet lite lägre, men det kan vara av andra orsaker eftersom jag inte tog ut ljudet från ljudkortet på samma ställe. Tänker att antingen funkar kabeln eller funkar den inte alls.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Det är en rca-kabel till Xbox (googlade lite). Jag kopplade in den från hörlursuttaget på fronten på datorn > EQ > Gammal surroundförstärkare och det kom ljud, så den kabeln funkar nog. Dock var ljudet lite lägre, men det kan vara av andra orsaker eftersom jag inte tog ut ljudet från ljudkortet på samma ställe. Tänker att antingen funkar kabeln eller funkar den inte alls.

4 poliga kontakter kan också ge ljud som nästan fungerar, dvs ljud men inte som det ska låta, vilken Xbox har förresten haft en 4 polig 3,5mm tele ut, jag har inte sett det på nån av mina, jag har Xbox, Xbox 360 och Xbox one s.
Men du kanske menar att du bara har kört ut ljud (och inte video) via den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

4 poliga kontakter kan också ge ljud som nästan fungerar, dvs ljud men inte som det ska låta, vilken Xbox har förresten haft en 4 polig 3,5mm tele ut, jag har inte sett det på nån av mina, jag har Xbox, Xbox 360 och Xbox one s.
Men du kanske menar att du bara har kört ut ljud (och inte video) via den ?

Kabeln är till en xbox 360. Den har bara legat och jag har aldrig använt den... har kört med hdmi på min Xbox 360.

Jag har fått den nya förstärkaren nu i alla fall. Har kopplat den analogt än så länge: Asus Xonar Essence STX > Yamaha EQ > SMSL Audio AD18 > Mina sennheiser 598

Som standard med allt "platt" så låter det inte så bra. Ljudet är mycket stelt och tråkigt, men jag antar att det är att förvänta sig med ett digitalt steg. Det finns lite olika förinställda presets med EQ, men alla låter kass. Tyvärr finns ingen manuell sådan. Det finns dock separat bas och diskant som funkar bra. Nu kör jag Linux och har inte tillgång till Asus EQ att ställa ljudkortet. Däremot har jag Pulse Audio Equalizer och Jag tycker mig fått till ljudet väldigt snarlikt min gamla setup efter bara nån timmas tweakande.

Kan låta lite mycket kaka på kaka som jag har det med 2 EQ's, men dessa behövs för mig. Jag valde att så länge köra på den billiga rca-kabeln (5 meter lång) och skippade Xbox-kabeln då den har en lägre volym och jag vågar inte använda den till min nya förstärkare. Blir att åka in till stan och köpa mig en bättre kabel. Tänkte denna. Kan den vara bra tro?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Kabeln är till en xbox 360. Den har bara legat och jag har aldrig använt den... har kört med hdmi på min Xbox 360.

Jag har fått den nya förstärkaren nu i alla fall. Har kopplat den analogt än så länge: Asus Xonar Essence STX > Yamaha EQ > SMSL Audio AD18 > Mina sennheiser 598

Som standard med allt "platt" så låter det inte så bra. Ljudet är mycket stelt och tråkigt, men jag antar att det är att förvänta sig med ett digitalt steg. Det finns lite olika förinställda presets med EQ, men alla låter kass. Tyvärr finns ingen manuell sådan. Det finns dock separat bas och diskant som funkar bra. Nu kör jag Linux och har inte tillgång till Asus EQ att ställa ljudkortet. Däremot har jag Pulse Audio Equalizer och Jag tycker mig fått till ljudet väldigt snarlikt min gamla setup efter bara nån timmas tweakande.

Kan låta lite mycket kaka på kaka som jag har det med 2 EQ's, men dessa behövs för mig. Jag valde att så länge köra på den billiga rca-kabeln (5 meter lång) och skippade Xbox-kabeln då den har en lägre volym och jag vågar inte använda den till min nya förstärkare. Blir att åka in till stan och köpa mig en bättre kabel. Tänkte denna. Kan den vara bra tro?

Men 360n har ju ingen 4 polig 3,5mm tele AV anslutning, spelar väl ingen jätteroll men du kan ju inte ansluta video via den där kabeln eller har du nån udda version ?
Signalkablar har otroligt lite påverkan på ljudkvalitet såvida de är hela och att volymen blir lägre är inte normalt så kabeln kan ju vara trasig eller kopplad på ett olämpligt sätt för längden ska inte påverka nivån på en 5 m linjekabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men 360n har ju ingen 4 polig 3,5mm tele AV anslutning, spelar väl ingen jätteroll men du kan ju inte ansluta video via den där kabeln eller har du nån udda version ?
Signalkablar har otroligt lite påverkan på ljudkvalitet såvida de är hela och att volymen blir lägre är inte normalt så kabeln kan ju vara trasig eller kopplad på ett olämpligt sätt för längden ska inte påverka nivån på en 5 m linjekabel.

Ska finnas fler versioner av xbox360 om jag har förstått det rätt. Min heter Xbox 360 E och den har en sån utgång (step 2).
Vad gäller rca-kabel så ska det ju finnas lite dyrare kablar med syrafri koppar å sånt, men det kanske bara är placebo? Jag tänkte också på att min är rätt lång och att det kanske kunde få en negativ betydelse, men så kanske då inte är fallet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Ska finnas fler versioner av xbox360 om jag har förstått det rätt. Min heter Xbox 360 E och den har en sån utgång (step 2).
Vad gäller rca-kabel så ska det ju finnas lite dyrare kablar med syrafri koppar å sånt, men det kanske bara är placebo? Jag tänkte också på att min är rätt lång och att det kanske kunde få en negativ betydelse, men så kanske då inte är fallet.

Alla kablar görs i syrefri koppar om de är i koppar så det är inte placebo men inget du heller behöver leta efter
Du hade allt en rätt tråkig kontaktpanel du, visste inte att de hade en e varsion, är det möjligen e som i ekonomi ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ooo, jag kör Pro-Ject som skrivbordsstereo på jobbet, Pre Box S2 Digital + Amp Box S2. Detta ut i ett par Swans M1 eller lurar beroende på dagens smak. Pre Box S2 har USB in som jag har datorn uppkopplad mot och optical där det sitter en gammal Cromecast Audio ifall jag inte orkar dra igång burken och vill köra trådlöst. En sån uppsättning är stabil och funkar samtidigt som det säkert är mer kräm för pengarna hos random ChiFi.

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem

Chi-Fi - fyndigt !
Kommer köra på ny micro Chi-fi till bastuhögtalarna !