Mäklare och BRF skyller på varandra

Permalänk
Medlem

Mäklare och BRF skyller på varandra

Hej hej, köpte lägenhet tidigare i sommar och idag är det tillträde, när jag är hos mäklaren och får nycklar till lägenheten så påpekar hon att bredbandet som ingår i hyra enligt kontraktet inte stämmer ( varför hon inte nämnde det för 3 månader sedan är en bra fråga).
Det står tydligt i kontraktet att el, kabel tv, värme vatten och bredband ingår i månadsavgiften vilket jag och säljaren har skrivit på redan.

Månadskostnaden stannar på 3146kr om det har någon betydelse

Jag har ringt och påpekat att jag är missnöjd till BRF och mäklaren då det var en ganska så stor del varför jag köpte just denna lägenhet ( då det bara finns com hem i byggnaden är det billigaste alternativet 399kr i månaden för bredband ).
Hon på BRF erkänner att det var hon som kryssat i fel i infon som skickats till mäklaren och skyller allt på att det är mäklarens fel som inte dubbelkollat att allt stämmer.

Ringer mäklaren och säger att det känns inte okej att jag får veta samma dag som inflyttning att något som står i kontraktet inte gäller ( gäller ens månadskostnaden eller de kanske skrev fel där oxå ;), är ju ändå ca 5000 kr per år man inte hade räknat med ). Hon skyller allt på BRF eftersom det var dem som skickade fel information till mäklaren.

Och där sitter jag nu inte ett smack klokare eller närmare en lösning.
Vad tror ni? går det att lösa genom tex räkna om pris skillnaden på lägenheten jämfört om den hade " gratis " internet eller inte?
alternativt att de står för mitt internet 1-2 år? eller liknande
Antar att det är mäklaren/säljaren som får lösa detta då BRF knappast kommer stå för bredbandskostnaden?

sen en till grej jag upptäckte var, bakom kyl/frys så har de alltså kopplat en grenkontakt till ett jordat uttag och i grenkontakten sitter kyl/frys, micro och diskmaskin, detta känns inte säkert om ens lagligt?

Permalänk
Medlem

en snabb fråga till folk som kanske är mer kunniga. När jag skrev på kontraktet för lägenhetsköpet står det att el, värme , bredband osv ingår i hyran, nu idag på inflytt så ändrar sig mäklaren o säger att det visst inte ingåri priset, men i alla papper jag skrivit på står det tydligt att det ingår. kan man kräva skadestånd? eller att de står för kostnaden i tex 2 år?

är ju ändå en kostnad på ca 500kr månaden som man fått veta ska ingå. Okej om hon hade sagt det för typ 2 månader sedan men samma dag man får nyckeln är lite väl... någon som haft liknande situation?

Permalänk
Medlem

Är månadsavgiften fortfarande 3146 kr eller har det justerats också?

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite blandat att mäklare och säljare delar ansvar på den punkten. Min tolkning är dock tyvärr att det är väldigt svårt att smälla mäklaren på fingrarna.

https://www.maklarsamfundet.se/nyheter/felaktig-uppgift-i-obj...

Permalänk
Skrivet av Galming:

en snabb fråga till folk som kanske är mer kunniga. När jag skrev på kontraktet för lägenhetsköpet står det att el, värme , bredband osv ingår i hyran, nu idag på inflytt så ändrar sig mäklaren o säger att det visst inte ingåri priset, men i alla papper jag skrivit på står det tydligt att det ingår. kan man kräva skadestånd? eller att de står för kostnaden i tex 2 år?

är ju ändå en kostnad på ca 500kr månaden som man fått veta ska ingå. Okej om hon hade sagt det för typ 2 månader sedan men samma dag man får nyckeln är lite väl... någon som haft liknande situation?
https://imgur.com/Qp787yU.jpg

Du har sannolikt rätt till att frånträda avtalet om du vill. Eventuellt också rätt till ersättning om du vill fullfölja köpet. Men att ha rätt och att få rätt är ofta olika saker. Chanserna att du ska få igenom några krav är nog tyvärr små även om du juridiskt har rätt till det. Isf måste du processa det juridiskt och då kommer frågan om det är värt det in. Du kan alltid fråga mäklaren om säljaren går med på prisnedsättning med anledning av den felaktiga uppgiften då en lägenhet med en lägre avgift (vilket det ju praktiken hade varit om dessa saker hade ingått) betingar ett lägre försäljningspris,

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Du har sannolikt rätt till att frånträda avtalet om du vill. Eventuellt också rätt till ersättning om du vill fullfölja köpet. Men att ha rätt och att få rätt är ofta olika saker. Chanserna att du ska få igenom några krav är nog tyvärr små även om du juridiskt har rätt till det. Isf måste du processa det juridiskt och då kommer frågan om det är värt det in. Du kan alltid fråga mäklaren om säljaren går med på prisnedsättning med anledning av den felaktiga uppgiften då en lägenhet med en lägre avgift (vilket det ju praktiken hade varit om dessa saker hade ingått) betingar ett lägre försäljningspris,

Sopig (oärlig?) mäklare. Håller med@tobiasstockholm om allt han skriver.
Dock, snarare än att fråga mäklaren om prisnedsättning skulle jag lufta mitt missnöje och aktivt kräva/föreslå prisnedsättning för att kompensera för felaktigheten. Du är sannolikt inte trovärdig om du hävdar att du avser att häva avtalet annars, men få dem att förstå att du inte tänker nöja dig med mindre än att få kompensation.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är månadsavgiften fortfarande 3146 kr eller har det justerats också?

samma månadskostnad

. ringe fastighetsvärden och sa vad jag tyckte, det stämde att det var HON som skickat fel info till mäklaren, så jag sa något i stil med, ja hur tänker ni lösa detta då? fick inget direkt svar utan hon försökte skylla på mäklaren??? men vi skulle träffas idag efter 17 och komma överens om något.
Mäklaren har skickat kopia på det värden skrivit under till mäklaren och där har hon kryssat i att bredband ingår ( vilket hon nu säger var felt gjort )

känns dumt o gnälla på säljarna då det då verkade ovetandes, de trodde också bredbandet ingick men valde att teckna snabbare abonnemang.

Permalänk
Skrivet av Galming:

samma månadskostnad

. ringe fastighetsvärden och sa vad jag tyckte, det stämde att det var HON som skickat fel info till mäklaren, så jag sa något i stil med, ja hur tänker ni lösa detta då? fick inget direkt svar utan hon försökte skylla på mäklaren??? men vi skulle träffas idag efter 17 och komma överens om något.
Mäklaren har skickat kopia på det värden skrivit under till mäklaren och där har hon kryssat i att bredband ingår ( vilket hon nu säger var felt gjort )

känns dumt o gnälla på säljarna då det då verkade ovetandes, de trodde också bredbandet ingick men valde att teckna snabbare abonnemang.

Din fråga hör inte riktigt hemma i den här tråden, du borde nog ha skapat en egen tråd, den här ska handla om bolån. Gör det för vidare diskussion. Och läs gärna igenom dina inlägg innan du postar dem, de blir mer begripliga då.

Vad menar du med fastighetsvärden? Styrelsen för brf? En bostadsrättsförening har normalt sett ingen fastighetsvärd.

Säljarna och mäklaren är skyldiga att kontrollera att uppgifterna stämmer, de kan inte bara skylla ifrån sig.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Din fråga hör inte riktigt hemma i den här tråden, du borde nog ha skapat en egen tråd, den här ska handla om bolån. Gör det för vidare diskussion. Och läs gärna igenom dina inlägg innan du postar dem, de blir mer begripliga då.

Vad menar du med fastighetsvärden? Styrelsen för brf? En bostadsrättsförening har normalt sett ingen fastighetsvärd.

Säljarna och mäklaren är skyldiga att kontrollera att uppgifterna stämmer, de kan inte bara skylla ifrån sig.

ett sista svar sen släpper jag det
Hon sitter i styrelsen och hennes titel var typ fastighetsvärd eller liknande.
Är det mäklaren som bör ta på sig skulden eller styrelsen som erkänt att hon gjorde fel?

Permalänk
Skrivet av Galming:

ett sista svar sen släpper jag det
Hon sitter i styrelsen och hennes titel var typ fastighetsvärd eller liknande.
Är det mäklaren som bör ta på sig skulden eller styrelsen som erkänt att hon gjorde fel?

Som sagt är det mäklaren (eller säljaren om den godkänt uppgifterna som mäklaren fått) som är ansvariga för att uppgifterna stämmer, sen vet jag inte om det är prövat rättsligt vad som händer om föreningen lämnar felaktiga uppgifter till mäklare. Det bör dock bli ett ärende mellan föreningen och mäklaren, din tvist är med mellan och säljaren, inte med föreningen.

Skapa en egen tråd, jag vill gärna veta hur det slutar, det är en intressant fråga! 🙂

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Bredbandet låter ju som ett avtalsbrott som du kan anmäla och få ersättning för. Angående grenkontakten borde du som köpare ha sett det innan du köpte bostaden, men kolla upp "dolda fel" garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Bredbandet låter ju som ett avtalsbrott som du kan anmäla och få ersättning för. Angående grenkontakten borde du som köpare ha sett det innan du köpte bostaden, men kolla upp "dolda fel" garantin.

Jo jag antar det kommer bli jag som får stå köksdelen, men vem börjar baxxa ut kyl o frys på visning ? inte jag iallafall eller de andra som var där under visning

Permalänk
Medlem

Lite goodwill från säljaren, som borde upptäckt det när de korrekturläste prospektet, borde man kunna kräva. Sen be föreningen kolla upp gruppavtal med ComHem, vi har 99 i månaden per hushåll med 100/10 hos ComHem. Sen kan man välja snabbare mot ett påslag men det blir billigare.

Är grenkontakten jordad?

Permalänk
Medlem

Finns något som heter besiktning🙂. Nu skiter de flesta i det och då får du bara gilla läget med grenkontakten.

Bredbandet däremot, där har du ett solklart case. Konstigt att inte säljaren sett det heller. Man brukar ju alltid läsa igenom prospektet när man säljer.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Hej hej, köpte lägenhet tidigare i sommar och idag är det tillträde, när jag är hos mäklaren och får nycklar till lägenheten så påpekar hon att bredbandet som ingår i hyra enligt kontraktet inte stämmer ( varför hon inte nämnde det för 3 månader sedan är en bra fråga).
Det står tydligt i kontraktet att el, kabel tv, värme vatten och bredband ingår i månadsavgiften vilket jag och säljaren har skrivit på redan.

Månadskostnaden stannar på 3146kr om det har någon betydelse

https://i.imgur.com/Qp787yU.jpg

Jag har ringt och påpekat att jag är missnöjd till BRF och mäklaren då det var en ganska så stor del varför jag köpte just denna lägenhet ( då det bara finns com hem i byggnaden är det billigaste alternativet 399kr i månaden för bredband ).
Hon på BRF erkänner att det var hon som kryssat i fel i infon som skickats till mäklaren och skyller allt på att det är mäklarens fel som inte dubbelkollat att allt stämmer.

Ringer mäklaren och säger att det känns inte okej att jag får veta samma dag som inflyttning att något som står i kontraktet inte gäller ( gäller ens månadskostnaden eller de kanske skrev fel där oxå ;), är ju ändå ca 5000 kr per år man inte hade räknat med ). Hon skyller allt på BRF eftersom det var dem som skickade fel information till mäklaren.

Och där sitter jag nu inte ett smack klokare eller närmare en lösning.
Vad tror ni? går det att lösa genom tex räkna om pris skillnaden på lägenheten jämfört om den hade " gratis " internet eller inte?
alternativt att de står för mitt internet 1-2 år? eller liknande
Antar att det är mäklaren/säljaren som får lösa detta då BRF knappast kommer stå för bredbandskostnaden?

sen en till grej jag upptäckte var, bakom kyl/frys så har de alltså kopplat en grenkontakt till ett jordat uttag och i grenkontakten sitter kyl/frys, micro och diskmaskin, detta känns inte säkert om ens lagligt?

Skrivet av AGI:

Ja, så är det väl. Dock är det ju viktigt att notera vilka som faktiskt är part i avtalet det hänvisas till.
Om jag inte helt missförstår situationen så bör ju detta vara föregående ägare och TS? (inte mäklare eller BRF)

Så jag undrar ju lite om TS jagar fel personer...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

bredbandet är nog solklart men vad och hur det löses det har jag ingen aning om OM den nu inte också faller under undersökningsplikten men isf har även säljare/mäklare/brf skyldighet till korrekta uppgifter i handlingarna , gällande kontakten har du undersökningsplikt och den är så sjukt skriven så där kommer du ingenstans om säljaren inte i goodwill löser det med dig .

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, så är det väl. Dock är det ju viktigt att notera vilka som faktiskt är part i avtalet det hänvisas till.
Om jag inte helt missförstår situationen så bör ju detta vara föregående ägare och TS? (inte mäklare eller BRF)

Så jag undrar ju lite om TS jagar fel personer...

Jag har ingen aning hur man ska gå tillväga eller vem man ska kontakta . Då BRF gett fel information till mäklaren och de har väl antagit att det BRF skrivit i objektbeskrivningen stämmer.
Båda parter bortförklarar sig mot varandra.
Är det sen säljarens ansvar att kolla så allt stämmer i objektbeskrivningen innan mäklaren stoppar upp annonsen?

Ska ringa runt imorgon och försöka hitta nån lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

bredbandet är nog solklart men vad och hur det löses det har jag ingen aning om OM den nu inte också faller under undersökningsplikten men isf har även säljare/mäklare/brf skyldighet till korrekta uppgifter i handlingarna , gällande kontakten har du undersökningsplikt och den är så sjukt skriven så där kommer du ingenstans om säljaren inte i goodwill löser det med dig .

Jag känner väl att hade de sagt detta om bredbandet dagen vi skrev på kontraktet, fine . men 3 månader senare dagen man flyttar in.. shrugs

angående kontakten så antog jag detsamma men det kan ju vara värt och testa =). Vet du om man får koppla så ens?
Ska höra med BRF om det är godkänt att ha den kopplad som den är imorgon

Glömde svara angående om grenkontakten var jordad. Kollade aldrig men det hoppas jag , får bli morgondagens problem

Permalänk
Medlem

Wow, knivigt läge! Skulle be om ett avdrag på priset om åtminstone 3 års bredbandsavgift och sen vara glad om de så skulle förhandla ner det till ett år. Kan ju kanske finansiera en gamingdator så här i releasetider! ^^

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Galming: Eget ärende = Egen tråd.

Flyttade inläggen i tråden om bostadslån då ditt ärende inte passar så bra i en så pass stor tråd om ett specifikt ämne.

Lycka till med lägenheten!
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galming:

Jag känner väl att hade de sagt detta om bredbandet dagen vi skrev på kontraktet, fine . men 3 månader senare dagen man flyttar in.. shrugs

angående kontakten så antog jag detsamma men det kan ju vara värt och testa =). Vet du om man får koppla så ens?
Ska höra med BRF om det är godkänt att ha den kopplad som den är imorgon

Glömde svara angående om grenkontakten var jordad. Kollade aldrig men det hoppas jag , får bli morgondagens problem

mäklarna har jurister som kan bistå dig med råd .... blir lätt felaktiga gissningar annars som kanske ställer till det för dig , tänker mest på bredbandet och avtalsansvaret då det är flera inblandade

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om en BRF som bjuder på bredbandet? Däremot betalar BRF:en garanterat en avgift för rätten att använda den fasta installationen ... Vår BRF betalar hutlösa avgifter till ComHem även om ingen i hela huset skulle använda vara sig bredband eller teve ... som de själva sen får teckna abonnemang för ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Jag har aldrig hört talas om en BRF som bjuder på bredbandet? Däremot betalar BRF:en garanterat en avgift för rätten att använda den fasta installationen ... Vår BRF betalar hutlösa avgifter till ComHem även om ingen i hela huset skulle använda vara sig bredband eller teve ... som de själva sen får teckna abonnemang för ...

Jag vet flera här i Luleå där det ingår i månadsavgiften, bjuder gör det nog aldrig men de räknar in det på hyran. Kompisens hyra höjdes med ca 50kr förra sommaren men då fick alla i byggnaden 100/100.
Jag frågade mäklaren om hon visste om det var 10/10 eller 100/100 som ingick i hyran innan jag skrev på kontraktet vilket hon svarade 10/10 men att man kunde köpa upp till 1gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Våran BRF hade individuella avtal med comhem men fixade 100/100fiber med telia som sedan ingick i avgiften utan att dom höjde den. Nu är vi i och för sig inne på top 10 i största BRFer i sverige så jag misstänker att dom fick en bra deal, men som sagt, det finns BRFer där det ingår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Jag vet flera här i Luleå där det ingår i månadsavgiften, bjuder gör det nog aldrig men de räknar in det på hyran. Kompisens hyra höjdes med ca 50kr förra sommaren men då fick alla i byggnaden 100/100.
Jag frågade mäklaren om hon visste om det var 10/10 eller 100/100 som ingick i hyran innan jag skrev på kontraktet vilket hon svarade 10/10 men att man kunde köpa upp till 1gb

Där ser man ... Vore intressant få veta hur ert (BRF:ns) avtal ser ut ... vårt verkar vara åt skogen i alla fall ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Elen är bara att ringa dit elektrikern för. Diskmaskinen bör sitta på sin egna säkring. Löser sig på ett par timmars arbete.

Kolla över om diskmaskinen är ansluten på ett säkert sätt när det gäller vatten också (kan du göra själv genom att kolla över hur den är ansluten, var kranar sitter med mera) och kolla om säljaren kan stå för något av detta.

Gällande bredband, finns det bara bredband via koax eller finns även fiber/lan?

Permalänk
Medlem

Studerar bl.a. köprätt och avtalsrätt. Här kommer lite generella tips, inte att se som juridisk rådgivning.

Den enda du bör ta detta med är säljaren. Inte mäklaren och inte bostadsrättsföreningen.

Säljaren ansvarar för de uppgifter som lämnas av honom eller av annan för hans räkning. Om du och säljaren har avtalat att bredband ingår och det nu inte gör det så är det fel på varan (bostadsrätten).

Du kan reklamera felet till säljaren och be om t.ex. prisavdrag motsvarande bredbandet. De kan dock hävda att priset för bostadsrätten vore det samma både med som utan bredband, och att du därför inte är berättigad till prisavdrag. Du kan också kräva avhjälpande eller omleverans. I praktiken skulle det innebära att säljaren få se till att lösa det bredband som han faktiskt sålt till dig. Med andra ord är det mycket möjligt att han får ta och teckna ett tillsvidare-abonnemang till din bostadsrätt för att fullfölja avtalet. Det är inget jag känner igen från tidigare fall så det är oklart om det skulle vara rimligt att genomföra detta i praktiken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara ett problem att koppla kylfrys, diskmaskin och micro i ett grenuttag om det inte är väldigt effektkrävande modeller. Ofta i lägenheter av denna storlek sitter alla kopplade på samma fas även om de råkar sitta i varsitt vägguttag.

Permalänk
Medlem

Det är ju väldigt enkelt egentligen. Du har skrivit under ett avtal och det har även den andra parten. Det som står på avtalet gäller då. Du kan vara snäll och ignorera det, göra någon lösning osv. Men krasst så skall de stå för ditt bredband, eller så bör du kunna får ersättning/bryta kontraktet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Elen är bara att ringa dit elektrikern för. Diskmaskinen bör sitta på sin egna säkring. Löser sig på ett par timmars arbete.

Kolla över om diskmaskinen är ansluten på ett säkert sätt när det gäller vatten också (kan du göra själv genom att kolla över hur den är ansluten, var kranar sitter med mera) och kolla om säljaren kan stå för något av detta.

Gällande bredband, finns det bara bredband via koax eller finns även fiber/lan?

Kan kolla imorgon, det enda jag såg var en sån där liten box från com hem på väggen med tv/internet. Tror inte de är inkopplade till Lunet ( fiber )