"Schysst hyra" - det nya "hyresbedrägeriet"

Permalänk
Avstängd

"Schysst hyra" - det nya "hyresbedrägeriet"

Ponera följande: du driver en matvaruaffär och varje år ökar du priset på dina matvaror som du säljer på grund av "ökande kostnader i renoveringar i matbutiken, administrationsavgifter, löner, och övriga kostnader." Skulle det vara ett smart sätt att driva en verksamhet? Skulle du ha kunder kvar länge med den affärsmodellen?

Jag fick nyligen ett mejl från min kommunala hyresvärd som ska lansera konceptet "Schysst hyra!" där de skall på något vis tillsammans med Hyresgästföreningen sätta hyror som är "rimliga" per varje lägenhets unika egenskaper.

Samtidigt har de alltid höjt hyran varje år (som typ alla fastigheter gör?) på grund av hur ekonomiskt belastade de är. Ska vi starta en insamling åt fastigheter i Sverige eftersom de går så dåligt att de måste höja hyran varje år?

Vet Du vad en schysst hyra är enligt mig? En som INTE höjs varenda j***a år på grund av att de drar på sig "luftkostnader" och andra ekonomiska ursäkter.

Den stora skillnaden mellan hyresrätt och matvarubutiksexemplet ovan är att jag är i en beroendeställning i första fallet mer än i andra. Dessutom är det lättare att byta matvarubutik än att bara byta hyresrätt.

Tror du inte mig? Jag går till Coop istället för ICA så kan du pröva flytta in i en ny hyresrätt nära din samma arbetsplats på samma tid. Du har 5 minuter på dig!

Vänliga hälsningar,
Dagens i-landsproblem.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du är väl medveten om att ICA också höjer priserna sakta men säkert hela tiden, du märker det nog inte bara för att det är så små summor och på spridda varor.
Inflation gör pengarna mindre värda och löner på personal går upp så det är inte konstigt.
Vad är det du vill vi ska diskutera?

Permalänk
Medlem

Som @Gainsgoblin säger så är det fullständigt naturligt att hyrorna stiger varje år, mellan 1-3% ungefär. Det här har att göra med inflation, alltså den allmänna värdeminskningen hos pengarna. Problemet på många håll är sen att vi har utflyttnings- och centralorter, där den här utvecklingen går åt vitt skilda håll. "Alla" vill bo i centrala Stockholm, men "ingen" vill bo ute på vischan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Kan likaså bli högre hyror som lägre.
Det beror på vilken nivå hyrorna ligger på idag gentemot liknande lägenheter på din ort.

Permalänk
Medlem

Att hyran höjs varje år är väl inte direkt nytt?
Vill du få en fast kostnad så köper du hus - eller? Huset måste också renoveras, eller hur?
Det är dyrt med hyresrätt, men samtidigt slipper du alla problem runtomkring då du faktiskt hyr och hyresvärden har ett ansvar att se till så det är okej. Köper du hus så är det istället du som får detta ansvar, detsamma gäller till viss del bostadsrätter. Dessa "luftkostnader" som du så fint kallar det, kanske bara inte är något som du tänker på? Hyresvärden får liksom inte sätta vilka priser de vill utan det regleras ganska hårt av hyresgästföreningen

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Du är väl medveten om att ICA också höjer priserna sakta men säkert hela tiden, du märker det nog inte bara för att det är så små summor och på spridda varor.
Inflation gör pengarna mindre värda och löner på personal går upp så det är inte konstigt.
Vad är det du vill vi ska diskutera?

Jo, jag har sett det, men ICA skickar inte ut information om detta till sina kunder i sina medlemsbrev.

Aldrig att du får följande brev:
"Från och med i april 2021 kommer våra matvaror kosta 1 kr mer för att vi ska kunna täcka kostnader.

Vi hoppas du har överseende över detta och ändå fortsätter att handla från oss och inte våra konkurrenter.

Vänliga hälsningar, ICA"

Exempelvis har ICA kycklingfilé 2 kg faktiskt stigit från 99 kr upp till 109 kr bara på några år. Största klivet blev på flera kronor under bara någon natt.

Marabouchoklad 200 g kostade 15 kr för flera år sedan. Nu ses det som "rabattpris". T.ex. 3 för 45 kr. Idag kostar en sådan 21 kr så varumärket är rätt "dött" i mina ögon.

Och om det är inflationsökning varje år (som ska rättfärdiga hyreshöjningar varje år), hur i hela fridens tjottahejta kan BNP och ekonomin gå bättre flera år i följd ibland då som?

Det hela är beroendeställningsmissbruk från fastigheternas sida om du frågar mig.

Berätta gärna för mig vilken annan marknad som kan skicka ut liknande information om prisökningar UTAN att förlora en större del av sina kunder?!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jo, jag har sett det, men ICA skickar inte ut information om detta till sina kunder i sina medlemsbrev.

Aldrig att du får följande brev:
"Från och med i april 2021 kommer våra matvaror kosta 1 kr mer för att vi ska kunna täcka kostnader.

Vi hoppas du har överseende över detta och ändå fortsätter att handla från oss och inte våra konkurrenter.

Vänliga hälsningar, ICA"

Exempelvis har ICA kycklingfilé 2 kg faktiskt stigit från 99 kr upp till 109 kr bara på några år. Största klivet blev på flera kronor under bara någon natt.

Marabouchoklad 200 g kostade 15 kr för flera år sedan. Nu ses det som "rabattpris". T.ex. 3 för 45 kr. Idag kostar en sådan 21 kr så varumärket är rätt "dött" i mina ögon.

Och om det är inflationsökning varje år (som ska rättfärdiga hyreshöjningar varje år), hur i hela fridens tjottahejta kan BNP och ekonomin gå bättre flera år i följd ibland då som?

Det hela är beroendeställningsmissbruk från fastigheternas sida om du frågar mig.

Berätta gärna för mig vilken annan marknad som kan skicka ut liknande information om prisökningar UTAN att förlora en större del av sina kunder?!

Menar du att det är fel att hyresvärden skickar ut information om att hyran ökar?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Att hyran höjs varje år är väl inte direkt nytt?
Vill du få en fast kostnad så köper du hus - eller? Huset måste också renoveras, eller hur?
Det är dyrt med hyresrätt, men samtidigt slipper du alla problem runtomkring då du faktiskt hyr och hyresvärden har ett ansvar att se till så det är okej. Köper du hus så är det istället du som får detta ansvar, detsamma gäller till viss del bostadsrätter. Dessa "luftkostnader" som du så fint kallar det, kanske bara inte är något som du tänker på? Hyresvärden får liksom inte sätta vilka priser de vill utan det regleras ganska hårt av hyresgästföreningen

Nej, det är INTE något nytt.

Men inte tammetusan i min ända ska de komma ut med marknadsföringsknep att försöka vinkla det hela som "Schysst hyra" inför återigen beroendeställningsmissbrukad hyreshöjning.

Finns ingen "Schysst hyra" som innebär hyresökning. Eller så har vi helt andra semantiska definitioner av ordet "schysst"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pamudas:

Menar du att det är fel att hyresvärden skickar ut information om att hyran ökar?

Sättet de försöker vinkla det hela denna gång på störde jag mig på. Det kommer gå över. Men just nu tycker jag det är riktigt fult vinklat.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

det finns bostadsrätter alt bygga själv som alternativ så får man se vad det faktiskt kostar i avgifter mm , en bostadsrätt idag är billigare än en hyresrätt och så ska det givetvis vara .

med tanke på hur mycket som förstörs numera mot förr inom fastigheterna samt att vi har avgiftstokar i regeringsställning med alla tokiga skatter och avgifter på allt tvingas dom att höjja med , finns många faktorer .

kika runt lite på vilka avgifter det är för att tex bygga nytt idag så förstår du hyrorna bättre samt alla galna avgifter på sophantering mm mm mm vilka införts när "miljön" står på spel ........ det är kostnader som självklart ska och debiteras hyresgästerna .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Menar du att det är fel att hyresvärden skickar ut information om att hyran ökar?

Det verkar som det är det han menar, och det är för att hyresgästsföreningen och hyresnämnden kräver det. Jag tror nog många hyresvärdar hellre bara hade höjt hyran med 1-3% på ditt autogiro och låtit det vara.

Själv tycker jag det låter vettigt med en mer funktionell hyra och blir nästan nyfiken på att kontakta bolaget och se hur diskussionerna gått till och hur kalkylen är uppbyggd. Vilket bolag gäller det @AplAy?
Bra utsikt, planlösning, våning, läge, ja såna saker som påverkar priset på bostadsrätter brukar inte påverka hyreslägenheter så det skulle vara intressant att se om dom lyckats få in det på ett bra vis.

Permalänk
Medlem

Hyresvärdarna är lagstadgade att meddela hyreshöjningarna...

https://lawline.se/answers/hyreshojning-om-nar-avisering-mast...

Edit: Sen är det som flera sagt inflationen och framtida renoveringar de tar betalt för. Kan säga direkt att det inte är någon kassako att vara hyresvärd, däremot är fastigheten i sig värd pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

...

Berätta gärna för mig vilken annan marknad som kan skicka ut liknande information om prisökningar UTAN att förlora en större del av sina kunder?!

Bolag som har prislistor kunder som har (rabatt)avtal utifrån dessa och även tex Telia skickar ut information om prishöjningar på deras abonnemang, som några exempel.
Vill du byta så har du x antal månader på dig, det samma gäller väl för hyreshöjningar.
Finner du höjningen oskälig kan du vända dig till Hyresnämnden (killgissning på namnet), du får beskedet angående höjningen i god tid så du kan gör detta innan det nya priset börjar gälla.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Om du har ett hyreskontrakt så är det väl rimligt att hyresvärden meddelar en kommande hyreshöjning. Däremot så har ICA ingen skyldighet att informera alla kunder att priset höjs på kyckling - Dålig liknelse.

Förstår inte hur du resonerar:
Tycker du att hyresvärden ska ta alla ökade kostnader ur sin egen ficka?
Tror du inflation och löneökningar är påhittade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det verkar som det är det han menar, och det är för att hyresgästsföreningen och hyresnämnden kräver det. Jag tror nog många hyresvärdar hellre bara hade höjt hyran med 1-3% på ditt autogiro och låtit det vara.

Vilket borde vara ett avtalsbrott eftersom du inte accepterat den avtalade hyran Informationen som skickas ut har du rätt att bestrida, sen om det går igenom eller ej är en annan femma.. men att bara höja funkar ju liksom inte.

Går man in på en mataffär så blir du liksom inte tvingad till att ta den här kassen med varor till en kostnad som du inte har en aning om vad de kostar. Du väljer själv vad det är för varor du vill ha, du får avgöra själv om det är för dyrt eller inte och du får valet att gå ut ur affären utan att köpa något - precis som att du inte behöver betala den ökade hyran utan kan flytta ut om det är för dyrt

Just "schysst hyra" är väl lite märkligt formulerat däremot. Vem är det schysst för? För dig eller alla andra i Sverige som får sina hyror höjda? Vi bor trotsallt i det "rättvisa Sverige"

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ponera följande: du driver en matvaruaffär och varje år ökar du priset på dina matvaror som du säljer på grund av "ökande kostnader i renoveringar i matbutiken, administrationsavgifter, löner, och övriga kostnader." Skulle det vara ett smart sätt att driva en verksamhet? Skulle du ha kunder kvar länge med den affärsmodellen?

Jag fick nyligen ett mejl från min kommunala hyresvärd som ska lansera konceptet "Schysst hyra!" där de skall på något vis tillsammans med Hyresgästföreningen sätta hyror som är "rimliga" per varje lägenhets unika egenskaper.

Samtidigt har de alltid höjt hyran varje år (som typ alla fastigheter gör?) på grund av hur ekonomiskt belastade de är. Ska vi starta en insamling åt fastigheter i Sverige eftersom de går så dåligt att de måste höja hyran varje år?

Vet Du vad en schysst hyra är enligt mig? En som INTE höjs varenda j***a år på grund av att de drar på sig "luftkostnader" och andra ekonomiska ursäkter.

Den stora skillnaden mellan hyresrätt och matvarubutiksexemplet ovan är att jag är i en beroendeställning i första fallet mer än i andra. Dessutom är det lättare att byta matvarubutik än att bara byta hyresrätt.

Tror du inte mig? Jag går till Coop istället för ICA så kan du pröva flytta in i en ny hyresrätt nära din samma arbetsplats på samma tid. Du har 5 minuter på dig!

Vänliga hälsningar,
Dagens i-landsproblem.

Fast en av anledningarna till att man har årlig hyresförhandling är för att vi eftersträvar att ha en viss inflation, alltså att penningsvärdet minskar. Exempelvis så är 1000:- idag inte värt lika mycket som 1000:- var för 10 år sedan. Så om man inte skulle ha någon revision alls av hyreskostnaden, så skulle ju hyresvärden få mindre pengar varje år.

På samma sätt höjer faktiskt din matbutik också priserna exempelvis till följd av inflationen. Du (eller i vart fall de allra flesta) har årliga lönerevisioner för att ta höjd för inflationen, så att folk inte får en löneminskning varje år.

Sedan kan det diskuteras hur stor denna hyreshöjning ska vara och exakt vilka orsaker som ligger till grund, men att man helt skulle skippa årliga höjningar känns sådär genomtänkt...

Permalänk
Medlem

Om hyrorna skulle höjas enligt markanden/ efterfrågan skulle det i många fall vara enormt högre än 1-2% på år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag fick nyligen ett mejl från min kommunala hyresvärd som ska lansera konceptet "Schysst hyra!" där de skall på något vis tillsammans med Hyresgästföreningen sätta hyror som är "rimliga" per varje lägenhets unika egenskaper.

Samtidigt har de alltid höjt hyran varje år (som typ alla fastigheter gör?) på grund av hur ekonomiskt belastade de är. Ska vi starta en insamling åt fastigheter i Sverige eftersom de går så dåligt att de måste höja hyran varje år?

Vet Du vad en schysst hyra är enligt mig? En som INTE höjs varenda j***a år på grund av att de drar på sig "luftkostnader" och andra ekonomiska ursäkter.

Vänliga hälsningar,
Dagens i-landsproblem.

Hej Dagens i-landsproblem.

Generellt kan man säga att de flesta bolag över tid har ökande kostnader. Dessutom förändras pengars värde över tid, något som kallas inflation. Du kan börja att läsa på om det. Sen kan du läsa på om Arbetskostnadsidex. När du är klar med det kan du exempelvis fortsätta med att googla "löneförhandling" - det är något som det flesta företag i Sverige, inte bara din kommunala hyresvärd, ägnar sig åt utan även deras leverantörer. När du väl har kommit igång så finns det en rad andra faktorer som valutakurser, räntor jadajada som ofta påverkar prisbilden på de produkter och tjänster din hyresvärd köper.

Därefter finns det ett gäng lagar som din kommunala hyresvärd måste följa, dels Aktiebolagslagen (om bolaget är ett aktiebolag, vilket är normen i Sverige idag även om det bl.a. finns stiftelser etc) och sedan Allbolagen http://rkrattsbaser.gov.se/sfst?bet=2010:879 - Allbolagen påpekar att ett allmännyttigt bolag såsom en kommunal hyresvärd dels ska ta ett "samhällsansvar": I det allmännyttiga syfte som ett kommunalt bostadsföretag har ingår även ett samhällsansvar. Det kan handla om etiskt, miljömässigt och socialt ansvarstagande och komma till uttryck i åtgärder som förväntas öka lönsamheten på lång sikt. Och dessutom finns det "affärsmässiga principer": vilka innebär dels att bolagen av sina ägare inte ska ges några särskilda fördelar som gynnar dem ekonomiskt i förhållande till privata konkurrenter, dels att bolaget alltid ska utgå från vad som är långsiktigt bäst för bolaget. Just därför att bostadsförvaltning är en långsiktig verksamhet.

Summa summarum: Bolagen har en laglig skyldighet att över tid generera vinst. Därmed behöver dom bl.a. höja hyran på årlig basis eller åtminstone över tid ha en uppåtgående trend på sina hyror så länge som bolaget har ökande kostnader, vilket inte är orimligt att dom har.

För lokaler så gäller i Sverige s.k. "Fri hyressättning". D.v.s hyresvärden sätter den hyra man vill ha och ser om någon är villig att betala. När det gäller hyresbostäder så är det inte "fri hyressättning" och det finns en en hyreslag som talar om hur det ska gå till.

När det gäller förhandlingen av hyran så kan du läsa mer här: https://www.sverigesallmannytta.se/allmannyttan/allmannyttan-... Detta är alltså kopplingen till "Schysst hyra!" skulle jag tro med rätt stor säkerhet, bolaget har påbörjat sin resa med systematisk hyressättning och bruksvärdeshyror där lägenhetens egenskaper (läge, skick etc) påverkar hyran mer än idag, vilket faktiskt, över tid leder till schysst hyra. Ungefär som att (grovt förenklat) om en person hyrde ett 3080 och person ett 3070 så ska dom betala olika eftersom korten har olika egenskaper.

Beroende på var i Sverige bolaget finns så kan det så klart ha ekonomiska utmaningar såsom stora vakanser eller andra strukturproblem. Det finns såklart även allmännyttiga bolag som av andra orsaker kämpar med sin ekonomi, bolag kan t.o.m. vara misskötta, men det brukar ändå politiken i kommunen (=bolagets ägare) ta tag i och hantera.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Och om det är inflationsökning varje år (som ska rättfärdiga hyreshöjningar varje år), hur i hela fridens tjottahejta kan BNP och ekonomin gå bättre flera år i följd ibland då som?

En måttlig inflation är en del av en sund nationalekonomi. Om priserna inte stiger så mår ekonomin dåligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Det verkar som det är det han menar, och det är för att hyresgästsföreningen och hyresnämnden kräver det. Jag tror nog många hyresvärdar hellre bara hade höjt hyran med 1-3% på ditt autogiro och låtit det vara.

Själv tycker jag det låter vettigt med en mer funktionell hyra och blir nästan nyfiken på att kontakta bolaget och se hur diskussionerna gått till och hur kalkylen är uppbyggd. Vilket bolag gäller det @AplAy?
Bra utsikt, planlösning, våning, läge, ja såna saker som påverkar priset på bostadsrätter brukar inte påverka hyreslägenheter så det skulle vara intressant att se om dom lyckats få in det på ett bra vis.

https://www.sverigesallmannytta.se/trycksaker/att-arbeta-med-...
https://www.sverigesallmannytta.se/trycksaker/hyressattnings-...

Här finns info från branschorganisationen.

Och här från hyresvärden ifråga:
https://www.mitthem.se/artikel/schysst-hyra-2

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd

Är det självironi att du börjat lägga dina trådar under "Underhållning"?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

På tal om höjningar så fick jag ett roligt brev från min hyresvärd där dom vill/kommer höjja min garagehyra från ca 450kr/mån till 1150kr/mån.

Där har vi sjyst hyra

Visa signatur

#1 I7 7700K@5Ghz | 32gb DDR4 | 7900XTX |
#2 I5 6600K@4600Mhz | 8gb DDR4 | GTX1070 |
#3 AMD X2 4200+ | ASUS A8N32-SLI-Deluxe | Zalman CNPS9700LED | 2048mb pc3200 | x1950Pro 512Mb | 6x250gb sata | SB Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ponera följande: du driver en matvaruaffär och varje år ökar du priset på dina matvaror som du säljer på grund av "ökande kostnader i renoveringar i matbutiken, administrationsavgifter, löner, och övriga kostnader." Skulle det vara ett smart sätt att driva en verksamhet? Skulle du ha kunder kvar länge med den affärsmodellen?

Jag fick nyligen ett mejl från min kommunala hyresvärd som ska lansera konceptet "Schysst hyra!" där de skall på något vis tillsammans med Hyresgästföreningen sätta hyror som är "rimliga" per varje lägenhets unika egenskaper.

Samtidigt har de alltid höjt hyran varje år (som typ alla fastigheter gör?) på grund av hur ekonomiskt belastade de är. Ska vi starta en insamling åt fastigheter i Sverige eftersom de går så dåligt att de måste höja hyran varje år?

Vet Du vad en schysst hyra är enligt mig? En som INTE höjs varenda j***a år på grund av att de drar på sig "luftkostnader" och andra ekonomiska ursäkter.

Den stora skillnaden mellan hyresrätt och matvarubutiksexemplet ovan är att jag är i en beroendeställning i första fallet mer än i andra. Dessutom är det lättare att byta matvarubutik än att bara byta hyresrätt.

Tror du inte mig? Jag går till Coop istället för ICA så kan du pröva flytta in i en ny hyresrätt nära din samma arbetsplats på samma tid. Du har 5 minuter på dig!

Vänliga hälsningar,
Dagens i-landsproblem.

Denna typ av koncept lär ju inte vara gratis utan kostar la en bra slant, som istället kunde läggas på att hålla nere hyrorna.
Är ungefär lika dumt som när regeringen skall tillsätta en utredning om någonting för en kostnad av tjaa... några tiotals miljoner som inte leder till något eller till ett svar som säger att det inte är lönsamt att göra detta.
Sitter idioter överaaaalllt.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Sitter idioter överaaaalllt.

Och i en del trådar finns det folk som inte läser inläggen innan som faktiskt förklarar VARFÖR TS har fått brevet och varför bolaget agerar som dom gör.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det självironi att du börjat lägga dina trådar under "Underhållning"?

Det är onekligen underhållande.

Permalänk
Medlem

@AplAy Kan du skicka en bild på lägenhetsdeklarationen du skall ha fått hem? Är intresserad av hur det ser ut i en sådan.

Har du fått reda på om du får höjd eller sänkt hyra? Hela grejjen verkar sjukt skumt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Är det självironi att du börjat lägga dina trådar under "Underhållning"?

Jag är mycket medveten om att mitt "gnäll" inte kommer leda någonvart så jag har självinsikten att detta är ren underhållning i slutändan.

Jag tycker att vinklingen från den kommunalt ägda hyresvärden ("Schysst hyra [- förhöjd!]") var särskilt tragedikomisk!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tycker att vinklingen från den kommunalt ägda hyresvärden ("Schysst hyra [- förhöjd!]") var särskilt tragedikomisk!

jag tycker dom förklarar det bra:

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Du kanske skall var glad att det inte är marknadshyra, skulle vilja se din reaktion då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Och i en del trådar finns det folk som inte läser inläggen innan som faktiskt förklarar VARFÖR TS har fått brevet och varför bolaget agerar som dom gör.

Så du tror då på fullaste allvar att detta kostar "gratis", även om tanken är god.
Citat " där de skall på något vis tillsammans med Hyresgästföreningen sätta hyror som är "rimliga" per varje lägenhets unika egenskaper"
Tanken är som sagt god men det kostar det med.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti